@article { author = {Sabaghi Rostami, Mehraneh and Hoseini Shakib, mehrdad}, title = {Innovation Climate and Employee Creativity, Entrepreneurial Orientation and Intrapreneurship: A Model for Defining the Role of Transformational Leadership}, journal = {Innovation Management in Defensive Organizations}, volume = {2}, number = {4}, pages = {27-50}, year = {2020}, publisher = {Management faculty of Shahid Sattari Aeronautical University}, issn = {2676-7112}, eissn = {}, doi = {10.22034/qjimdo.2020.103947}, abstract = {Abstract Purpose: The purpose of this research is to focus on transformational leadership (TL) considering its interaction with employee creativity (EC), innovation climate (INC), entrepreneurial orientation (EO) and intrapreneurship (IN), based on employee perception in Civil Aviation industry. Methodology: This study is an applied research and a descriptive-correlation research. The Statistical population of the research is all experts and managers of ATA Airlines with at least bachelor degrees (N=700). To determine sample size, Morgan Table is used (n=248). A prescribed questionnaire is used for data collection. To measure the questionnaire validity, formal and content validity and confirmatory factor analysis are used while Cornbrash’s alpha is utilized to measure the reliability. For data analysis, structural equation model and PLS software is used. Findings: TL on INC and INC on EC have a significant effect and INC has a mediating role on the relationship between TL and EC. EC on IN and EO on IN have a significant effect and TL has a moderating role on the relationship between EO and IN.  Conclusion: Considering the positive effect of transformational leadership on creativity, innovation and entrepreneurship, competencies of transformational leadership should be considered in staff selection.}, keywords = {Transformational Leadership,Innovation Climate,employee creativity,Entrepreneurial Orientation,Intrapreneurship}, title_fa = {جوّ نوآوری و خلاقیت کارکنان، گرایش کارآفرینانه و کارآفرینی درون سازمانی: مدلی برای تبیین نقش رهبری تحول آفرین}, abstract_fa = {زمینه و هدف: این پژوهش با هدف مطالعه رهبری تحول‌آفرین و نحوه تعامل آن با خلاقیت، جوّ نوآوری، گرایش کارآفرینانه و کارآفرینی درون‌سازمانی بر اساس ادراک کارکنان صنعت هواپیمایی کشوری انجام شد. روش‌شناسی: پژوهش حاضر از نظر هدف، کاربردی و از حیث شیوه گردآوری داده‌ها، توصیفی ـ همبستگی است. جامعه آماری شامل کلیه کارشناسان و مدیران شرکت هواپیمایی آتا با حداقل مدرک کارشناسی به تعداد 700 نفر بود که با استفاده از جدول مورگان و روش نمونه‌گیری تصادفی طبقه‌ای 248 نفر به‌عنوان نمونه انتخاب شدند. برای گردآوری داده‌ها از پرسشنامه استاندارد استفاده شد. روایی پرسشنامه با استفاده از روایی محتوایی و تحلیل عاملی تأییدی و پایایی آن با استفاده از آلفای کرونباخ تایید شد. برای تحلیل داده‌ها از مدل‌سازی معادلات ساختاری و الگوریتم حداقل مربعات جزئی (PLS) استفاده شد. یافته‌ها: یافته‌ها بیانگر تأثیر مثبت رهبری تحول‌آفرین بر جوّ نوآوری سازمان، جوّ نوآوری بر خلاقیت کارکنان و نقش میانجی جوّ نوآوری در رابطه بین رهبری تحول‌آفرین و خلاقیت کارکنان بود. همچنین، نتایج حاکی از تأثیر مثبت خلاقیت کارکنان بر کارآفرینی درون‌سازمانی، گرایش کارآفرینانه بر کارآفرینی درون‌سازمانی و نقش تعدیلگر رهبری تحول‌آفرین در رابطه بین گرایش کارآفرینانه و کارآفرینی درون‌سازمانی بود. نتیجه‌گیری: با توجه به تاثیر رهبری تحول‌آفرین بر خلاقیت، نوآوری و کارآفرینی در انتخاب کارکنان شایستگی‌های رهبری تحول آفرین مورد توجه قرار گیرد.}, keywords_fa = {: رهبری تحول آفرین,جوّ نوآوری,خلاقیت کارکنان,گرایش کارآفرینانه,کارآفرینی درون سازمانی}, url = {https://www.qjimdo.ir/article_103947.html}, eprint = {https://www.qjimdo.ir/article_103947_902399e0cd7abf1e373d66c72a85897d.pdf} }