@article { author = {Shahriari, Soltanali and vakili, yousef and karbakhsh, ahmad}, title = {The effect of intellectual capital on strategic entrepreneurship in the software industry}, journal = {Innovation Management in Defensive Organizations}, volume = {3}, number = {2}, pages = {105-124}, year = {2020}, publisher = {Management faculty of Shahid Sattari Aeronautical University}, issn = {2676-7112}, eissn = {}, doi = {10.22034/qjimdo.2020.206972.1219}, abstract = {Strategic Entrepreneurship is a combination of entrepreneurship and strategic management that aims to gain competitive advantage by exploiting the resources and capabilities of the organization. Understanding relationship between strategic entrepreneurship and intellectual capital as two basic organizational concepts is very important. Strategic entrepreneurship includes the dimensions of entrepreneurial mindset, entrepreneurial culture, creativity and innovation, entrepreneurial leadership and strategic management of resources and intellectual capital including the dimensions of human capital, structural capital and communication capital. In this research, The main purpose is to explain the impact of intellectual capital and its dimensions on strategic entrepreneurship. Data analysis carried out using structural equation modeling by SmartPLS3 after collecting 78 software companies’ data. We used the standard questionnaire with 37 questions. The results show that intellectual capital with three dimensions of human, structural and relational has a positive and significant effect on strategic entrepreneurship. Therefore, these companies can focus on improving human capital, structural capital and communication capital in order to improve strategic entrepreneurship.}, keywords = {intellectual capital,Strategic Entrepreneurship,Human capital,Structural Capital,relational capital}, title_fa = {بررسی تأثیر سرمایه‌فکری برکارآفرینی‌استراتژیک در شرکت‌های تولیدکننده نرم‌افزار}, abstract_fa = {زمینه و هدف: کارآفرینی استراتژیک ترکیبی از کارآفرینی و مدیریت استراتژیک است که با هدف به دست آوردن مزیت رقابتی با بهره‌گیری از منابع و توانایی‌های سازمان انجام می‌شود. کارآفرینی استراتژیک و سرمایه‌های فکری از مهم‌ترین مفاهیم اساسی سازمانی هستند که درک و شناخت هر یک و ارتباط آن‌ها ضروری است. بر این اساس، هدف این پژوهش تبیین تأثیر سرمایه فکری و ابعاد آن بر کارآفرینی استراتژیک است. روش‌شناسی: این پژوهش از نظر هدف، کاربردی و از نظر روش از نوع توصیفی همبستگی مبتنی بر مدل معادلات ساختاری است. جامعة آماری پژوهش شامل شرکت‌های تولیدکننده نرم‌افزار در تهران است. در این پژوهش از ابزار پرسشنامه استاندارد 37 سؤالی استفاده شد که مدیران 78 شرکت به آن پاسخ دادند. برای بررسی روایی ابزار سنجش از روایی همگرا و واگرا و برای پایایی آن از آلفای کرونباخ و پایایی ترکیبی استفاده شد. تحلیل داده‌ها با استفاده از نرم‌افزار 3SmartPLS انجام شد. یافته‌ها: نتایج تحلیل داده‌ها نشان داد که سرمایه فکری با سه بعد انسانی، ساختاری و ارتباطی تأثیر مثبت و معناداری بر کارآفرینی استراتژیک دارند. نتیجه‌گیری: شرکت‌های نرم‌افزاری باید جهت بهبود و تقویت کارآفرینی استراتژیک بر سرمایه انسانی، سرمایه ساختاری، سرمایه ارتباطی متمرکز شوند.}, keywords_fa = {سرمایه‌فکری,کارآفرینی استراتژیک,سرمایه‌انسانی,سرمایه‌ساختاری,سرمایه‌ارتباطی}, url = {https://www.qjimdo.ir/article_110354.html}, eprint = {https://www.qjimdo.ir/article_110354_3715cb41323a7a09aae90ad15cd00a90.pdf} }