@article { author = {Ghasem abadi, Iman and zeraati, mohsen and sadeghi, amir}, title = {A Model for Improving Organizational Learning Culture of the staff of Shahid Sattari Aeronautical University of Science and Technology}, journal = {Innovation Management in Defensive Organizations}, volume = {4}, number = {2}, pages = {105-132}, year = {2021}, publisher = {Management faculty of Shahid Sattari Aeronautical University}, issn = {2676-7112}, eissn = {}, doi = {10.22034/qjimdo.2020.213031.1246}, abstract = {Abstract Background & Purpose: Improving defense readiness, improving human resource infrastructure and developing a culture of learning and innovation are among the basic requirements of defense organizations. For this purpose, the present study aims to provide a model for improving organizational learning culture at the University of Aeronautical Engineering. Methodology: The present study is an applied and explorative mixed method based. The statistical population of the study in both qualitative and quantitative stages included the faculty members of the University of Aviation and the statistical sample was selected by purposive non-probabilistic sampling. In the qualitative stage, 6 people and in the quantitative stage, 10 experts were used. In the present study, content analysis and MAXQDA software have been used to analyze qualitative data. In the quantitative part, Dematel-Ism method has been used to determine the degree of effectiveness and efficiency and to present the final pattern of improvement. Findings: The final model of eight levels of systems thinking, safe work environment, reward, risk-taking and communication as influential factors and leadership factors, knowledge creation and sharing system, education, encouraging cooperation and group learning, futurism, strategic emphasis on outside the organization, common goals, Pragmatism, discretion and excess organizational capacity are formed as effective variables.. Conclusion:  The criterion of systemic thinking in the eighth level and the most effective criterion and organizational surplus capacity, encouraging cooperation and group learning and the system of creating and sharing knowledge were recognized as the most influential factors. Accordingly, managers should pay attention to the relationships between variables in the process of creating a learning culture.}, keywords = {culture,organizational learning,Risk-Taking,Dematel- Interpretive Structural Modeling}, title_fa = {الگوی بهبود فرهنگ یادگیری سازمانی کارکنان دانشگاه علوم و فنون هوایی شهید ستاری}, abstract_fa = {زمینه و هدف: ارتقای آمادگی دفاعی، بهبود زیرساخت نیروی انسانی و توسعه فرهنگ یادگیری و نوآوری از الزامات اساسی سازمان‌های دفاعی است. بر این اساس، در پژوهش حاضر الگویی جهت بهبود فرهنگ یادگیری سازمانی در دانشگاه هوایی شهید ستاری ارائه شده است. روش‌شناسی: پژوهش حاضر از نظر هدف، کاربردی و از نظر روش، نوعی پژوهش آمیخته اکتشافی است. جامعه آماری تحقیق در هر دو مرحله کیفی و کمی شامل اعضای هیئت علمی دانشگاه هوایی بود و نمونه آماری به روش نمونه‌گیری غیراحتمالی هدفمند انتخاب شدند. در مرحله کیفی از تعداد 6 نفر و در مرحله کمی از تعداد 10 نفر از خبرگان استفاده شد. جهت تحلیل داده‌های کیفی از روش تحلیل محتوا و نرم‌افزار مکس کودا و در بخش کمی نیز از روش مدل‌سازی ساختاری تفسیری استفاده شد. یافته‌ها: الگوی نهایی از هشت سطح تفکر سیستمی، محیط کاری امن، پاداش، ریسک‌پذیری و ارتباطات به عنوان عوامل تاثیرگذار و عوامل رهبری، نظام خلق و تسهیم دانش، آموزش، ترغیب همکاری و یادگیری گروهی، آینده‌گرایی، تاکید راهبردی بر برون سازمان، اهداف مشترک، عملگرایی، اختیار عمل و ظرفیت مازاد سازمانی به عنوان متغیرهای تأثیرپذیر تشکیل شده است. نتیجه‌گیری: معیار تفکر سیستمی در سطح هشتم و تاثیرگذارترین معیار و ظرفیت مازاد سازمانی، ترغیب همکاری و یادگیری گروهی و نظام خلق و تسهیم دانش به عنوان تاثیرپذیرترین عوامل شناخته شدند. بر این اساس، مدیران باید در فرایند ایجاد فرهنک یادگیری به روابط بین متغیرها توجه نمایند.}, keywords_fa = {فرهنگ,یادگیری سازمانی,ریسک پذیری,دیمتل-مدلیابی ساختاری تفسیری}, url = {https://www.qjimdo.ir/article_136070.html}, eprint = {https://www.qjimdo.ir/article_136070_02f11664d4c0e0397c56e3ca9b24e8d7.pdf} }