%0 Journal Article %T الگوی مفهومی عوامل مؤثر بر بهبود و توسعه رقابت‌پذیری شرکت‌های نوآور و نوپا در ‏بازارهای بین‌المللی ‏ %J مدیریت نوآوری در سازمان های دفاعی %I دانشگاه هوایی شهید ستاری- دانشکده مدیریت %Z 2676-7112 %A مطلبی, ابوطالب %A غفارلو, اکبر %A محمدخانی, رحیم %A راشدی زهرا, آراز %D 2022 %\ 06/22/2022 %V 5 %N 2 %P 27-50 %! الگوی مفهومی عوامل مؤثر بر بهبود و توسعه رقابت‌پذیری شرکت‌های نوآور و نوپا در ‏بازارهای بین‌المللی ‏ %K "بهبود و توسعه" %K "رقابت‌پذیری" %K "شرکت های نوآور و نوپا" %K "نظریه داده بنیاد" %R 10.22034/qjimdo.2022.329190.1488 %X زمینه و هدف: رقابت‌پذیری، عاملی کلیدی برای ارزیابی درجه موفقیت کشورها، بنگاه­ها و صنایع در میدان­های رقابتی تجاری، اقتصادی و سیاسی به ­شمار می­رود. هدف از این پژوهش، شناسایی عوامل مؤثر بر توسعه رقابت‌پذیری شرکت‌های نوآور و نوپا و ارائه راهکارهایی برای توسعه و بهبود رقابت‌پذیری آن‌ها است. روش‌شناسی: پژوهش حاضر دارای مبنای فلسفی تفسیری و جهت‌گیری بنیادی است. رویکرد این پژوهش، استقرایی است و در آن از روش کیفی و راهبرد نظریه داده‌بنیاد استفاده شده است. نمونه‌گیری به شیوه نظری و با استفاده از روش‌های گلوله‌برفی و هدفمند انجام ­شد. داده‌‌های پژوهش از طریق مصاحبه‌های نیمه­ساختاریافته با 14 نفر از خبرگان شامل مدیران چندین شرکت موفق صادراتی استان آذربایجان شرقی و اردبیل، اساتید دانشگاهی متخصص در رشته بازاریابی و اقتصاد دانشگاه محقق اردبیلی و دانشگاه آزاد واحد تبریز گردآوری گردید. یافته‌ها: تحلیل داده‌های نشان داد که عوامل علی شامل دانش نیازهای بازار و اتخاذ دور نمای بازاریابی، محوری  شامل خلاقیت و نوآوری، تحقیق و توسعه، زمینه‌ای شامل بررسی و پایش محیط، زیرساخت قانونی، منابع مالی و انسانی، راهبردها شامل آموزش و روش‌های مدیریتی و پیامدها شامل سود بیشتر و رضایت مشتری بر توسعه و بهبود رقابت­پذیری تأثیر دارند. نتیجه‌گیری: مدل پژوهش می­تواند به عنوان الگوی راهنمایی برای شرکت­های نوآور و نوپا برای ارائه محصولات و خدمات­ نوین به منظور افزایش رقابت­پذیری و حضور فعالانه در نمایشگاه­های بین­المللی قرار گیرد. %U https://www.qjimdo.ir/article_152711_f14efbd4430253dd52c4b0f2cff341d4.pdf