%0 Journal Article %T تأثیر جهت‌گیری یادگیری و نوآوری مدل کسب‌وکار بر عملکرد کارآفرینی شرکت‌های نوپا %J مدیریت نوآوری در سازمان های دفاعی %I دانشگاه هوایی شهید ستاری- دانشکده مدیریت %Z 2676-7112 %A بارانی, صمد %A رشنوادی, یعقوب %A نصرت پناه, رسول %A آتشی, غلامحسین %D 2022 %\ 12/22/2022 %V 5 %N 4 %P 59-80 %! تأثیر جهت‌گیری یادگیری و نوآوری مدل کسب‌وکار بر عملکرد کارآفرینی شرکت‌های نوپا %K جهت‌گیری یادگیری %K نوآوری مدل کسب‌و کار %K عملکرد کارآفرینی %K شرکت‌های نوپا %R 10.22034/qjimdo.2022.348294.1510 %X زمینه و هدف: امروزه کارآفرینی به اصلی‌ترین رویکرد کشورها برای رشد اقتصادی و توسعه تبدیل شده است. هدف این مطالعه تایید تجربی اهمیت جهت‌گیری یادگیری در بهبود نوآوری مدل کسب‌وکار و عملکرد کارآفرینی شرکت‌های نوپا است.روش‌شناسی: پژوهش حاضر از نظر پارادایم، اثبات‌گرا و دارای رویکردی کمی است. به لحاظ مخاطب مطالعه‌ای کاربردی است و از نظر ماهیت و روش انجام ﭘﮋوﻫﺶ، توصیفی- پیمایشی است. جامعه آماری پژوهش شامل مدیران شرکت‌های نوپای استان تهران بود. حجم نمونه با نرم‌افزار جی‌پاور3 تعداد 222 نفر تعیین و برای نمونه گیری از روش غیرتصادفی در دسترس استفاده شد. ابزار تحقیق پرسشنامه استاندارد بود که طی پیمایشی آنلاین توزیع  و گردآوری شد و داده ها با دو نرم‌افزار اِس‌پی‌اِس‌اِس و اسمارت پی‌اِل‌اِس تحلیل شدند.یافته‌ها: تمامی فرضیه‌ها در سطح اطمینان 99% تأیید شدند. نتایج نشان داد که جهت‌گیری یادگیری به طور مستقیم و غیر مستقیم از طریق نوآوری مدل کسب‌و‌کار بر عملکرد کارآفرینی شرکت‌های نوپا تأثیر مثبت و معناداری دارد.نتیجه‌گیری: مدیران شرکت‌های نوپا با اتخاذ سیاسست‌های توسعه‌طلبانه و تقویت کانال‌های جذب، اشتراک و نگاشت دانش با هدف تقویت و بهبود یادگیری و تشویق به یادگیری فعال در راستای پرورش جزئیات قابلیت‌های اعضای سازمان و ایجاد دانش جدید قادر خواهند بود نقشی راهبردی در بهبود عملکرد کارآفرینانه شرکت‌های نوپا ایفا نمایند. %U https://www.qjimdo.ir/article_160193_93bf9c6b4777a21d2b1955bcdfd44b8b.pdf