دانشگاه هوایی شهید ستاری- دانشکده مدیریت
مدیریت نوآوری در سازمان های دفاعی
2676-7112
3
1
2020
03
20
راهبردهای تجاریسازی فناوریهای نظامی؛ از فناوری دوکاربردی تا توسعه زیست بوم نوآوری
1
28
FA
یاسر
قاسمی نژاد
استادیار دانشکده مدیریت و برنامهریزی، دانشگاه جامع امام حسین (ع)، تهران، ایران
yaserghn@gmail.com
محمدصادق
برادران
دکترای کارآفرینی فناورانه دانشکده کارآفرینی دانشگاه تهران،تهران، ایران
m.s.baradaran@gmail.com
10.22034/qjimdo.2020.199418.1184
<strong>زمینه و هدف:</strong> امروزه اقدامات متنوعی جهت تجاریسازی فناوریهای نظامی در کشورهای مختلف جهان انجام میشود. بر این اساس، این مقاله به واکاوی و ارائه چارچوبی از راهبردهای تجاریسازی فناوری نظامی میپردازد.
<strong>روششناسی:</strong> با توجه به قابلیت مرور نظاممند در انسجامبخشی به حوزههایی با ادبیات متنوع و گسترده، این پژوهش با اتخاذ این روششناسی به گردآوری و فراترکیب 39 مقاله آکادمیک نمایه شده در پایگاه اسکوپوس بین سالهای 2000 تا 2019 پرداخت.
<strong>یافتهها:</strong> راهبردهای تجاریسازی فناوری نظامی در چهار دسته توسعه زیرساختهای ملی (همچون اصلاح نظام مالکیت فکری در صنایع نظامی)، توسعه زیستبوم نوآوری (مانند تعامل صنایع نظامی با شرکتهای نوپا و نوآور)، توسعه فناوری دوکاربردی (با تمرکز بر مراحل ابتدایی توسعه فناوری) و توسعه انتقال فناوری (با تأکید بر شرکتهای زایشی فناورانه و واسطهگران فناوری) طبقهبندی شدند.
<strong>نتیجهگیری:</strong> راهبردهای چهارگانه در سه سطح ملی، صنعت و بنگاه میتواند باعث تحول در تجاریسازی فناوریهای نظامی گردد. همچنین، بر راهبرد توسعه فناوریهای دوکاربردی از منظر گستره کاربرد و راهبرد توسعه زیستبوم نوآوری از منظر تحولات جدید این عرصه تأکید شده است.
فناوری نظامی,راهبرد تجاریسازی,انتقال فناوری,فناوری دوکاربردی,زیست بوم
https://www.qjimdo.ir/article_105784.html
https://www.qjimdo.ir/article_105784_5d940e3d945297bf40b5f4f1750f8855.pdf
دانشگاه هوایی شهید ستاری- دانشکده مدیریت
مدیریت نوآوری در سازمان های دفاعی
2676-7112
3
1
2020
03
20
شناسایی نوآوریهای استراتژیک شرکتهای بینالمللی برای غلبه بر خلاءهای نهادی در کشورهای در حال توسعه
29
56
FA
فاطمه
عسکری
دانشجوی دکتری کارآفرینی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد قزوین، قزوین، ایران
f_askari1987@yahoo.com
کمال
سخدری
دانشکده کارآفرینی دانشگاه تهران، تهران، ایران
kasakhdari@ut.ac.ir
حسن
اسماعیل پور
استادیار، دانشکده مدیریت، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز، تهران، ایران
has.esmailpour@iauctb.ac.ir
10.22034/qjimdo.2020.105785
<strong>زمینه و هدف:</strong> فقدان یا کمبود توسعه نهادهای فعال و پشتیبان فعالیتهای بازار یکی از مسائل بازارهای نوظهور است که از آنها به عنوان خلأهای نهادی یاد میشود. شرکتها برای افزایش عملکرد مالی خود نیازمند مدیریت این خلأها از طریق شناسایی نوآوریهای استراتژیک هستند. بر این اساس، در پژوهش حاضر استراتژیهای شرکتهای بینالمللی در بازار در حال توسعه ایران شناسایی میشوند.
<strong>روششناسی:</strong> در این پژوهش با رویکردی کیفی و اکتشافی و با استفاده از روش مطالعهی موردی از نوع طرح پژوهش قالبی، 13 مورد از شرکتهای بینالمللی فعال در ایران مورد مطالعه عمیقِ نیمهساختاریافته قرار گرفت.
<strong>یافتهها:</strong> نتایج تحلیل دادهها نشان داد که شرکتها از استراتژیهای ارتباطی، استقراض نهادی، جانشینی/درونیسازی و سیگنالدهی برای غلبه بر خلأهای نهادی استفاده میکنند. همچنین، شرکتهای بینالمللی فعال در کشورهای در حال توسعه میتوانند عملکرد نوآوری مالی خود را از طریق سیگنالدهی متعهد بودن به الزامات و منافع کشور هدف، ایجاد ارتباط با ذینفعان کلیدی، استفاده از نهادهای سایر کشورها و اقدام جمعی یا مشترک برای رفع خلأهای نهادی بازار افزایش دهند.
<strong>نتیجهگیری:</strong> این نتایج بینشهای ارزشمندی را برای محققین کارآفرینی بینالملل، مدیران و شرکتهایی ایجاد مینماید که درصدد افزایش فعالیتهای خود در کشورهای در حال توسعه هستند. شرکتهای فعال در بازارهای در حال توسعه به واسطه استفاده از استراتژیهای مدیریت خلاءهای نهادی میتوانند جهتگیری استراتژیک خود را با توجه به بافت این بازارها تغییر داده و عملکرد خود را بهبود بخشند.
بازار نوظهور,خلاء نهادی,استراتژی,عملکرد مالی,نوآوری
https://www.qjimdo.ir/article_105785.html
https://www.qjimdo.ir/article_105785_369ef5d6500d990d6d51e14f0644f599.pdf
دانشگاه هوایی شهید ستاری- دانشکده مدیریت
مدیریت نوآوری در سازمان های دفاعی
2676-7112
3
1
2020
03
20
ارتقای عملکرد کسبوکار از طریق اقدامات مدیریت منابع انسانی و سرمایه انسانی: نقش میانجی دوسوتوانی نوآوری
57
86
FA
محمدجواد
نائیجی
استادیار، گروه بازرگانی، دانشکده مدیریت و حسابداری دانشگاه شهیدبهشتی، تهران، ایران
mjnaeiji@gmail.com
محمد
خدابخشی
استادیار، گروه بازرگانی، دانشکده مدیریت و حسابداری دانشگاه شهیدبهشتی، تهران، ایران
mohkhodabakhsh@yahoo.com
سیما
محمد بیگی
کارشناس ارشد کارآفرینی، دانشکده مدیریت و حسابداری دانشگاه شهیدبهشتی، تهران، ایران
sima.beigy@gmail.com
10.22034/qjimdo.2020.194731.1161
<strong>زمینه و هدف:</strong> با توجه به نقش حیاتی منابع انسانی در ارتقای عملکرد کسبوکار، در این پژوهش به مطالعه تأثیر اقدامات مدیریت منابع انسانی و سرمایه انسانی بر عملکرد شرکتهای حملونقل بینالمللی با در نظر گرفتن نقش میانجی دوسوتوانی نوآوری پرداخته میشود.
<strong>روششناسی:</strong> پژوهش حاضر از نظر هدف، کاربردی و از نظر نحوه گردآوری دادهها، توصیفی از نوع همبستگی است. جامعه آماری پژوهش شامل شرکتهای حملونقل بینالمللی بود که بر اساس فرمول کوکران تعداد 55 شرکت به عنوان نمونه انتخاب و پرسشنامههای تحقیق میان مدیران ارشد این شرکتها توزیع شد. برای آزمودن پایایی از آلفای کرونباخ و پایایی ترکیبی و برای بررسی روایی از رواییهای همگرا و واگرا استفاده شد. تحلیل دادهها بر اساس مدلسازی معادلات ساختاری و آزمون بوت استراپ و با استفاده از نرمافزارهای اسپیاساس و اسمارت پیالاس انجام شده است.
<strong>یافتهها: </strong>نتایج آزمون فرضیهها نشان داد که سرمایه انسانی و اقدامات مدیریت منابع انسانی بر عملکرد کسبوکار تأثیر معناداری دارند. همچنین دوسوتوانی نوآوری در تأثیر اقدامات منابع انسانی و سرمایه انسانی بر عملکرد کسبوکار نقش میانجی دارد.
<strong>نتیجهگیری:</strong> تمرکز بر دانش تخصصی کارکنان و استفاده از این دانش در مسیر توسعه نوآوری یکی از الزامات بهبود عملکرد شرکتهای حملونقل بینالمللی است. از اینرو، شرکتها باید منابع را به صورت متعادل به هر دو نوع پروژههای کشف و بهرهبرداری از نوآوری تخصیص دهند.
مدیریت منابع انسانی,سرمایه انسانی,دوسوتوانی,حملونقل,اکتشاف و بهرهبرداری
https://www.qjimdo.ir/article_106081.html
https://www.qjimdo.ir/article_106081_83c750612e0e01efa6210e0fefc94c32.pdf
دانشگاه هوایی شهید ستاری- دانشکده مدیریت
مدیریت نوآوری در سازمان های دفاعی
2676-7112
3
1
2020
03
20
تحلیل ساختاری اکوسیستم ملی نوآوری: بهره برداری از داده های جهانی برای سیاست گذاری ایرانی
87
118
FA
یعقوب
انتظاری
دانشیار، مؤسسه پژوهش و برنامهریزی آموزش عالی، تهران، ایران
y.entezari1965@gmail.com
حسن
محجوب
استادیار، دانشگاه علوم و فنون هوایی شهید ستاری، تهران، ایران
hassanmahjub@ut.ac.ir
10.22034/qjimdo.2020.207905.1221
<strong>زمینه و هدف:</strong> الگوهای سیستم ملی نوآوری عمدتاً به زیستبوم نوآوری بیتوجه هستند. از این رو نمیتوانند چرایی رونق یا کسادی نوآوری در بین کشورها را بهخوبی تبیین کنند. این مقاله به تبیین نقش زیستبوم نوآوری در رونق و کسادی نوآوری در چارچوب الگوی اکوسیستم ملی نوآوری میپردازد.
<strong>روششناسی:</strong> این پژوهش از نظر نوع استفاده، کاربردی و از نظر هدف، پژوهشی توصیفی است که در آن از دادههای پنل کشوری (دادههای 137 کشور جهان در سه سال متوالی)، تکنیک مدلسازی معادلات ساختاری و نرم افزار اسمارت پی آل اس استفاده شد.
<strong>یافتهها:</strong> تحلیلهای تجربی نشان داد که مؤلفههای متنوع زیستبوم نوآوری در پرورش و رونق نوآوری نقشی اساسی دارند. فناوری اطلاعات، آموزش دانشگاهی، پژوهش دانشگاهی و تعاملات نوآورانه مؤلفههای پایه اکوسیستم ملی نوآوری هستند. کمیت، کیفیت و ظرفیت این مؤلفهها، میزان خلاقیت، ظرفیت باروی، میزان پویایی و سطح چالاکی اکوسیستم ملی نوآوری را تعیین میکنند. کمیت و کیفیت کارآفرینی، میزان دسترسی به اعتبارات مالی، کمیت و کیفیت زیرساختهای فیزیکی و میزان سرمایهگذاریهای مالی و فیزیکی توسط کارآفرینان، دولت و بنگاهها به پرورش، رونق و گسترش نوآوری کمک میکنند. این مؤلفهها علاوه بر تولید دانش در داخل زیستبوم و جذب دانش از خارج زیست بوم، به تجاریسازی دانش جدید کمک میکنند. نفوذ و اشاعه دانش در زیستبوم و پایداری اکولوژیک از پیامدهای اصلی اکوسیستم ملی نوآوری هستند.
<strong>نتیجهگیری:</strong> دولت برای پرورش اکوسیستم ملی نوآوری در ایران و رونق بخشیدن به میزان خلاقیت و نوآوری ابتدا باید مؤلفههای زیستبوم نوآوری (مانند محیط یادگیری، سیاسی، حقوقی و کسب و کار) را اصلاح کند.
اکوسیستم نوآوری,اکوسیستم ملی نوآوری,زیست بوم نوآوری,اکوسیستم ملی دانش
https://www.qjimdo.ir/article_107086.html
https://www.qjimdo.ir/article_107086_9fbbf2bf10b843c7166ccdef40719160.pdf
دانشگاه هوایی شهید ستاری- دانشکده مدیریت
مدیریت نوآوری در سازمان های دفاعی
2676-7112
3
1
2020
03
20
ارائه الگوی هم آفرینی ارزش با مشتری در صنعت گردشگری
119
146
FA
سلمان
جواشی جدید
دانشجوی دکتری مدیریت، دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهن، رودهن، ایران
sjavashi@yahoo.com
فریز
طاهری کیا
گروه مدیریت، دانشکده مدیریت دانشگاه آزاد اسلامی واحد فیروزکوه، فیروزکوه، ایران.
taherikia@iaufb.ac.ir
سید مهدی
جلالی
گروه مدیریت، دانشکده مدیریت دانشگاه آزاد اسلامی واحد فیروزکوه، فیروزکوه، ایران.
drjalali1356@gmail.com
بیتا
تبریزیان
استادیار دانشکده علوم تربیتی و مشاوره (مدیریت و حسابداری)، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد رودهن، رودهن، ایران.
tabrizian@riau.ac.ir
10.22034/qjimdo.2020.210870.1242
<strong>زمینه و هدف:</strong> همآفرینی ارزش شکل جدیدی از استراتژی کسب و کار است که بر ایجاد و تشخیص مستمر ارزشهای مشترک سازمانها و مشتریانشان تأکید دارد و حاصل تعامل مؤثر میان آنها به شمار میرود. هدف از این پژوهش ارائۀ الگویی جامع از این پدیده نوین در صنعت گردشگری است.
<strong>روششناسی:</strong> پژوهش حاضر از نظر هدف، کاربردی و از نظر ماهیت، پژوهشی توصیفی ـ پیمایشی است که با روش نظریهپردازی دادهبنیاد انجام شد. مشارکتکنندگان این پژوهش شامل 15 نفر از خبرگان حوزه گردشگری بود که به صورت غیراحتمالی و با استفاده از روش گلوله برفی انتخاب شدند. گردآوری دادهها با مصاحبههای نیمهساختاریافته و عمیق انجام شد.
<strong>یافتهها:</strong> پس از انجام سه مرحله کدگذاری، علل و پیشایندهای شکلگیری همآفرینی ارزش با مشتری، عوامل زمینهای سازمانی و ملی، عوامل مداخلهگر تسهیلگر و محدودکننده، راهبردهای سازمانی و ملی توسعهدهنده و در نهایت پیامدهای سازمانی و ملی توسعه این پدیده در قالب الگوی پارادایمی نظریهپردازی دادهبنیاد شناسایی شد.
<strong>نتیجهگیری:</strong> پیادهسازی فرآیند همآفرینی ارزش با مشتری در صنعت گردشگری میتواند به بهرهبرداری مؤثرتر از ظرفیتها و توانمندیهای مشتریان برای دستیابی به مزیت رقابتی، ارتقای برند سازمانی و دستیابی به پیامدهای مثبت اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و زیست محیطی یاری رساند.
ارزش,هم آفرینی ارزش,مشتری,صنعت گردشگری
https://www.qjimdo.ir/article_107227.html
https://www.qjimdo.ir/article_107227_21906478b03c201f4278d6ffecb5ce84.pdf
دانشگاه هوایی شهید ستاری- دانشکده مدیریت
مدیریت نوآوری در سازمان های دفاعی
2676-7112
3
1
2020
03
20
توسعه ابعاد بالندگی منابع انسانی دانشی مراکز مطالعاتی و تحقیقاتی آجا مبتنی بر رویکرد مدیریت دانش
147
172
FA
محسن
زراعتی
دانشجوی دکتری مدیریت آموزش عالی دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران
zeraati-mohsen@yahoo.com
محمود
ابوالقاسمی
دانشیار مدیریت آموزش، دانشگاه شهید بهشتی، دانشکده علوم تربتی و روانشناسی، تهران، ایران
mabolghasemi60@gmail.com
اباصلت
خراسانی
دانشیار مدیریت آموزش عالی، دانشگاه شهید بهشتی، دانشکده علوم تربتی و روانشناسی، تهران، ایران
a-khorasani@sbu.ac.ir
مهدی
خیراندیش
0000-0001-6815-3255
دانشیار مدیریت دولتی، دانشگاه علوم و فنون هوایی شهید ستاری، دانشکده مدیریت، تهران، ایران
dr.me.kh@gmail.com
10.22034/qjimdo.2020.208861.1225
زمینه و هدف: در عصر دانش و اطلاعات، همراه با تغییرات روزافزون و پرشتاب محیطی، سازمانها ناگزیر از جذب و توسعه منابع انسانی دانش محور هستند. از این حیث، سازمانهای دفاعی کشور نیز برای حفظ و توسعه قدرت بازدارندگی خود باید در جهت بالندگی کارکنان دانشی تلاش نمایند. هدف این پژوهش کیفی ارائه الگوی توسعه منابع انسانی دانشی مبتنی بر رویکرد مدیریت دانش در مراکز مطالعاتی و تحقیقاتی آجا است.<br /> روششناسی: بر اساس هدف پژوهش از رویکرد کیفی و روش تحقیق تحلیل محتوا استفاده شد. جامعة آماری پژوهش شامل خبرگان دانشگاهی و اجرایی در بخش دفاعی بود که با 15 تن از آنان با منطق اشباع نظری و روش گلولهبرفی مصاحبه های نیمه ساختار یافته انجام گرفت. <br /> یافتهها: نتایج تحلیل دادهها نشان داد که الگوی الگوی بالندگی کارکنان دانشی مبتنی بر رویکرد سیستم مدیریت دانش شامل سه بعد بالندگی فردی(شامل چهار مولفه و 19 شاخص)، بالندگی حرفه ای(شامل چهار مولفه و 21 شاخص) و بالندگی آموزشی و پژوهشی( شامل دو مولفه و 17 شاخص) است. <br /> نتیجهگیری: الگوی بالندگی کارکنان دانشی مبتنی بر رویکرد سیستم مدیریت دانش میتواند به مدیران مراکز مطالعاتی و تحقیقاتی آجا در جهت فراهم آوردن زمینههای بالندگی منابع انسانی و بهرهمندی از ظرفیتهای نظام مدیریت دانش در ایت خصوص یاری رساند.
بالندگی منابع انسانی,منابع انسانی دانشی,مدیریت دانش,مراکز مطالعاتی و تحقیقاتی آجا
https://www.qjimdo.ir/article_108030.html
https://www.qjimdo.ir/article_108030_637b4f4181f32e9946dffc3b93baeb1c.pdf
دانشگاه هوایی شهید ستاری- دانشکده مدیریت
مدیریت نوآوری در سازمان های دفاعی
2676-7112
3
1
2020
03
20
طراحی سازههای امن هواپیماهای شکاری نهاجا با رویکرد پدافند غیرعامل
173
190
FA
عباس
روزبهانی
دانشجوی دکترای مدیریت دفاعی دانشگاه فرماندهی و ستاد آجا، تهران، ایران.
ab.roozbahani98@gmail.com
حسین
شکوهی
دانشیار، دکترای تخصصی مدیریت علوم دفاعی، دانشگاه عالی دفاع ملی، تهران، ایران.
hosseinshokohi@gmail.com
نیک بخش
حبیبی
دانشیار، دکترای تخصصی مدیریت علوم دفاعی، دانشگاه هوایی شهید ستاری، تهران، ایران
nikbash@gmail.com
لطفعلی
خرسندی
دانشجوی دوره سوم دکترای مدیریت دفاعی دانشگاه فرماندهی و ستاد آجا، تهران، ایران
l.khorsandi@casu.ac.ir
10.22034/qjimdo.2022.343682.1504
<strong>زمینه و هدف:</strong> با بهرهگیری از سازههای امن میتوان سطح حفاظتی مناسبی برای هواپیماهای شکاری نهاجا در نبردهای آینده ایجاد نمود؛ بهنحویکه از شناسایی و آسیب ماهوارهها و تسلیحات پیشرفته دشمن مخفی و مصون بمانند. بر این اساس در این پژوهش به شناسایی و تبیین عوامل مؤثر بر طراحی سازههای امن هواپیماهای شکاری نهاجا با رویکرد پدافند غیرعامل پرداخته شده است.<br /><strong>روششناسی:</strong> این پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر ماهیت و روش انجام آمیخته است. دادههای پژوهش بهروش میدانی و مصاحبه با خبرگان و پرسشنامه محققساخته جمعآوری گردیدند. تجزیهوتحلیل دادههای کیفی در قالب چارچوب استراوس و کوربین و بر اساس کدگذاری محوری و گزینشی انجام و به شکل الگو ارائه گردید. درنهایت از نرمافزار آماری اسمارت پیاِلاِس برای مدل یابی معادلات ساختاری استفاده شد. جامعه آماری پژوهش شامل تمامی کارکنان دارای مدرک تحصیلی کارشناسی ارشد و بالاتر در یک سازمان دفاعی بود و در آن از روش نمونه گیری هدفمند استفاده شد.<br /><strong>یافتهها:</strong> بر اساس تحلیل دادهها، مکانیابی صحیح، اصول و تکنیکهای معماری، اصول و تکنیکهای سازهای و تأسیسات مکانیکی و الکتریکی از عوامل مؤثر بر طراحی سازههای امن هواپیماهای شکاری نهاجا با رویکرد پدافند غیرعامل هستند.<br /><strong>نتیجهگیری:</strong> عدم بهرهگیری از عوامل مؤثر بر طراحی سازههای امن هواپیماهای شکاری نهاجا با رویکرد پدافند غیرعامل علاوه بر آسیبپذیری این اماکن در حین تهدید به بروز خسارات جبرانناپذیر منجر میشود.<br /><strong>زمینه و هدف:</strong> با بهرهگیری از سازههای امن میتوان سطح حفاظتی مناسبی برای هواپیماهای شکاری نهاجا در نبردهای آینده ایجاد نمود؛ بهنحویکه از شناسایی و آسیب ماهوارهها و تسلیحات پیشرفته دشمن مخفی و مصون بمانند. بر این اساس در این پژوهش به شناسایی و تبیین عوامل مؤثر بر طراحی سازههای امن هواپیماهای شکاری نهاجا با رویکرد پدافند غیرعامل پرداخته شده است.<br /><strong>روششناسی:</strong> این پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر ماهیت و روش انجام آمیخته است. دادههای پژوهش بهروش میدانی و مصاحبه با خبرگان و پرسشنامه محققساخته جمعآوری گردیدند. تجزیهوتحلیل دادههای کیفی در قالب چارچوب استراوس و کوربین و بر اساس کدگذاری محوری و گزینشی انجام و به شکل الگو ارائه گردید. درنهایت از نرمافزار آماری اسمارت پیاِلاِس برای مدل یابی معادلات ساختاری استفاده شد. جامعه آماری پژوهش شامل تمامی کارکنان دارای مدرک تحصیلی کارشناسی ارشد و بالاتر در یک سازمان دفاعی بود و در آن از روش نمونه گیری هدفمند استفاده شد.<br /><strong>یافتهها:</strong> بر اساس تحلیل دادهها، مکانیابی صحیح، اصول و تکنیکهای معماری، اصول و تکنیکهای سازهای و تأسیسات مکانیکی و الکتریکی از عوامل مؤثر بر طراحی سازههای امن هواپیماهای شکاری نهاجا با رویکرد پدافند غیرعامل هستند.<br /><strong>نتیجهگیری:</strong> عدم بهرهگیری از عوامل مؤثر بر طراحی سازههای امن هواپیماهای شکاری نهاجا با رویکرد پدافند غیرعامل علاوه بر آسیبپذیری این اماکن در حین تهدید به بروز خسارات جبرانناپذیر منجر میشود.
پدافند غیرعامل,پدافند کالبَدی,سازه امن,نیروی هوایی
https://www.qjimdo.ir/article_158233.html
https://www.qjimdo.ir/article_158233_388ead183e50800ac988704c76fe3fd5.pdf
دانشگاه هوایی شهید ستاری- دانشکده مدیریت
مدیریت نوآوری در سازمان های دفاعی
2676-7112
3
1
0621
03
23
تحلیل اهمیت - عملکرد متغیرهای موثر بر تقویت فرهنگ درستکاری در یکی از سازمان های دولتی
191
216
FA
حمید
بیات
دانشجوی دکتری،تصمیم گیری وخط مشی گذاری عمومی ،دانشکده مدیریت وحسابداری ،دانشگاه آزاداسلامی ،قزوین، ایران.
bayat_hd@yahoo.com
حبیب اله
طاهرپور کلانتری
استادیار گروه مدیت دولتی، موسسه عالی آموزش وپژوهش مدیریت وبرنامهریزی، تهران. ایران
habtaherk@yahoo.com
محمد جواد
کاملی
دانشیار، گروه مدیریت، دانشگاه علوم انتظامی امین، تهران، ایران.
p.h.d.kameli@gmail.com
10.22034/qjimdo.2020.216337.1259
<strong>زمینه و هدف:</strong> پژوهش حاضر به منظور شناسایی متغیرهای موثر بر تقویت فرهنگ درستکاری از نظر خبرگان و تحلیل اهمیت – عملکرد آنها در یکی از سازمانهای دولتی کشور انجام شده است.
<strong>روششناسی:</strong> این پژوهش از نوع کیفی، کاربردی و به روش توصیفی _ اکتشافی با استفاده از فن دلفی انجام شده است. ابزار جمع آوری اطلاعات، پرسشنامه محقق ساخته با 166 متغیر بر اساس ادبیات نظری حوزه فرهنگ درستکاری بود. جامعه آماری پژوهش شامل 26 نفر از خبرگان علمی و تجربی یک سازمان دولتی بود که به روش نمونهگیری غیرتصادفی از بین مدیران ارشد و میانی انتخاب شدند. دادههای پژوهش با آزمون تیتک متغیره و تکنیک آنتروپی شانون و ماتریس آیپیاِی تجزیه و تحلیل شدند.
<strong>یافتهها:</strong> در روش آنتروپی، شاخص "ارزیابی عملکرد " در میان سایر شاخصها از اهمیت بالاتری برخوردار بود و نتایج ماتریس آیپیاِی نشان داد تعداد 32 شاخص در ربع اول، 37 شاخص ربع دوم، 55 شاخص ربع سوم و 40 شاخص در ربع چهارم ماتریس قرار دارند. عملکرد سازمان در مهمترین شاخصهای ربع اول که از اهمیت بالایی برخوردار بودند (شامل"ارزیابی عملکرد"و "تعهد و پشتیبانی رهبران برای درستکاری")، ضعیف بود.
<strong>نتیجهگیری:</strong> استقرار نظام ارزیابی عملکرد برمبنای درستکاری و تعهد و پشتیبانی جدی مدیران سازمان از درستکاری موجب تقویت فرهنگ درستکاری در سازمان میشود.
کلیدواژهها: فرهنگ,درستکاری,رویکرد اهمیت – عملکرد((IPA,آنتروپی شانون
https://www.qjimdo.ir/article_191278.html
https://www.qjimdo.ir/article_191278_ea9a4f2f041fe7783bd5745b0c870fe2.pdf