دانشگاه هوایی شهید ستاری- دانشکده مدیریت
مدیریت نوآوری در سازمان های دفاعی
2676-7112
3
4
2021
02
19
ارائه چارچوب مفهومی برای توانمندیهای مدیران پروژههای نوآوری باز
1
28
FA
شارا
آقاجانیان
0000-0003-3932-1963
دانشجوی دکتری، دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات، تهران، ایران.
shara.aghajanian@yahoo.com
سیدکمال
طبائیان
استادیار، مدیریت تکنولوژی، مجتمع دانشگاهی مدیریت و فناوری نرم، دانشگاه مالک اشتر، تهران، ایران.
lfb.business@gmail.com
رضا
رادفر
استاد، مدیریت تکنولوژی، دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات، تهران، ایران.
radfar@gmail.com
سیدمحمد
سیدحسینی
استاد، مهندسی صنایع، دانشکده مهندسی صنایع، دانشگاه علم و صنعت ایران، تهران، ایران.
seyedhosseini@iust.ac.ir
10.22034/qjimdo.2020.218255.1266
<strong>زمینه و هدف:</strong> چالشها و فرصتهای زیادی فراروی رویکرد نوآوری باز قرار دارد و مدیریت چنین پروژههایی مستلزم مواجهه اثربخش با چالشها و بهرهبرداری از این فرصتها است. این مقاله به دنبال آن است تا توانمندیهای مورد نیاز مدیران پروژههای نوآوری باز را در شرکتهای فناوری اطلاعات و ارتباطات شناسایی و مفهومسازی کند.<br /> <strong>روششناسی:</strong> در این پژوهش از روش تحقیق کیفی و استراتژی پژوهش تحلیل مضمون استفاده شد و در آن با استفاده از نمونهگیری نظری در سامانه لینکدین و برگزاری ۱۸ مصاحبه نیمه ساختاریافته با مدیران پروژههای نوآوری باز، چارچوب مفهومی توانمندیهای این مدیران شکل گرفت.<br /> <strong>یافتهها:</strong> چارچوب توانمندیها شامل مضامین توانمندیهای ایجاد تعادل در ارتباطات رسمی و غیر رسمی، ایجاد همافزایی در ذینفعان داخلی و خارجی، مربیگری و رهبری تحولگرا، مدیریت ریسک، برنامهریزی یکپارچه و تدریجی تکاملی، مدیریت نوآوری و توانمندیهای شناختی و فردی بود.<br /> <strong>نتیجهگیری:</strong> مدیران پروژه باید با هدف خلق ارزش از رویکرد نوآوری باز به مدیریت ذینفعان توجه کنند. توانمندیهای فردی و شناختی مدیران پروژههای نوآوری باز جهت رویارویی با پیچیدگیهای پروژههای نوآوری باز و ایجاد همافزایی میان ذینفعان داخلی و خارجی ضروری هستند.
نوآوری باز,مدیر پروژه,مدیریت پروژه,پژوهش کیفی
https://www.qjimdo.ir/article_126644.html
https://www.qjimdo.ir/article_126644_2b063e548f712561a03b217ae792648c.pdf
دانشگاه هوایی شهید ستاری- دانشکده مدیریت
مدیریت نوآوری در سازمان های دفاعی
2676-7112
3
4
2021
02
19
طراحی الگوی سازمان دوسوتوان در صنعت بانکداری
29
50
FA
یوسف
وکیلی
استادیار گروه مدیریت منابع انسانی و کسب و کار، دانشکده مدیریت دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران.
y.vakili@khu.ac.ir
کامران
نظری
دانشجوی دکتری مدیریت منابع انسانی دانشگاه خوارزمی، عضو هیئتعلمی دانشگاه پیام نور، ایران.
kamrann0156@yahoo.com
حمزه
خواستار
استادیار گروه مدیریت منابع انسانی و کسب و کار، دانشکده مدیریت دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران.
hkhastar1@gmail.com
سلطانعلی
شهریاری
0000-0003-2615-7148
استادیار گروه مدیریت منابع انسانی و کسب و کار، دانشکده مدیریت دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران.
sa_shahriari@yahoo.com
10.22034/qjimdo.2020.236695.1329
<strong>زمینه و هدف:</strong> در عصر تغییرات سریع و بازارهای رقابتی، بانکها برای دستیابی به سود، رشد و پایداری به دو سوتوانی نیاز دارند، اما تاکنون هیچ الگوی یکپارچهای درباره سازمان دو سوتوان ارائه نشده است؛ بنابراین، هدف این پژوهش طراحی الگوی سازمان دو سوتوان در صنعت بانکداری است.<br /> <strong>روششناسی:</strong> پژوهش حاضر مبانی فلسفی تفسیری داشته و جهتگیری آن توسعهای است. رویکرد این پژوهش استقرایی بوده و از روش کیفی و استراتژی نظریه داده بنیاد برای انجام آن استفاده شده است. دادههای پژوهش از طریق مصاحبه با ۱۳ نفر از مدیران صنعت بانکداری در کرمانشاه به عنوان مشارکتکنندگان در پژوهش جمعآوری شد. طبقات کدگذاری باز با انجام کدگذاری محوری به یکدیگر پیوند داده شدند و برای شکل دادن تئوری، در طی کدگذاری انتخابی پالایش شدند.<br /> <strong>یافتهها:</strong> یافتههای پژوهش در قالب مدل پارادایمی سازمان دو سوتوان بهعنوان مقوله محوری (نوآوری اکتشافی و نوآوری بهرهبردارانه)، شرایط علّی (عوامل درونی و بیرونی)، عوامل زمینهای (عوامل سازمانی و فردی)، شرایط مداخلهگر، راهبردها (ائتلاف، استراتژی موازنه و ساختار پیچیده) و پیامدها (سود، رشد، رضایتمندی مشتریان) طراحی شده است.<br /> <strong>نتیجهگیری:</strong> مدل ارائه شده میتواند راهنمایی برای برنامهریزی استراتژیک مدیران در صنعت بانکداری باشد که با پیادهسازی سازمان دو سوتوان از منافع آن بهرهمند شوند.
سازمان دوسوتوان,صنعت بانکداری,نظریه داده بنیاد
https://www.qjimdo.ir/article_127721.html
https://www.qjimdo.ir/article_127721_0f8d0c49f5541375817e353a5d3a6f74.pdf
دانشگاه هوایی شهید ستاری- دانشکده مدیریت
مدیریت نوآوری در سازمان های دفاعی
2676-7112
3
4
2021
02
19
شناسایی پیشایندهای پیشکنشگری مدیران و توسعه آن در یک سازمان عمومی
51
76
FA
ناصر
عسگری
0000000193937668
دانشیار، دانشکده مدیریت دانشگاه علوم و فنون هوایی شهید ستاری، تهران، ایران
nasgari@ut.ac.ir
مسعود
احمدی
استادیار، گروه مدیریت، دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساری، مازندران، ایران
m.ahmadi4502@gmail.com
علی
فروغی
دانشجوی دکتری، مدیریت دولتی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساری، مازندران، ایران
ali_arshad_86@yahoo.com
10.22034/qjimdo.2021.273069.1403
<strong>زمینه و هدف:</strong> شدت و گستردگی رقابت، ارتباطات و اطلاعات سریع، تغییرات فزاینده و پیشرفت فناوری نیاز به وجود مدیران پیشکنش را برای هدایت و سازماندهی امور سازمانی اجتنابناپذیر کرده است. بر این اساس، این پژوهش به توسعه پیشکنشگری مدیران یک سازمان عمومی پرداخته است.<br /> <strong>روششناسی:</strong> این تحقیق نوعی پژوهش کاربردی و کیفی است که با روش آمیخته متوالی (کیفی - کمی) انجام شده است. در مرحله کیفی، پیشایندهای تقویتکننده پیکنشی مدیران با رویکرد استقرایی و روش تحلیل محتوای کیفی تحقیقات مرتبط استخراج و تلفیق شدند. در مرحله دوم نیز، روشهای توسعه پیشایندهای پیشکنشگری با استفاده از نظرات 12 نفر از خبرگان اولویتبندی شدند.<br /> <strong>یافتهها:</strong> پیشایندهای تقویتکنندۀ پیشکنشگری مدیران در قالب سه مقولۀ اصلی پیشایندهای خصوصیتی (شخصیتی و انگیزشی)، پیشایندهای رفتاری (رفتارهای نوآورانه، تحولگرایانه، مسئلهمحور، ارتباطی و سازمانی) و پیشایندهای قابلیتی (قابلیتهای شناختی، روانشناختی و هوشمندی) طبقهبندی شدهاند. فعالیتهای خود توسعهای برای توسعه مقوله پیشایندهای رفتاری، روابط توسعهای برای توسعه مقوله پیشایندهای خصوصیتی و فعالیتهای خود توسعهای برای توسعه مقوله پیشایندهای قابلیتی دارای بالاترین اولویت توسعه بودند.<br /> <strong>نتیجهگیری:</strong> پیشکنشگری به عنوان یک قابلیت حیاتی مدیران در دنیای رقابتی امروز قابل توسعه است. بهسازی خصوصیات، رفتارها و قابلیتهای فردی تقویت کننده این قابلیت آمادگی مدیران را برای پیشکنشگری ارتقا خواهد داد.
: آموزش و توسعه,الگو,پیشکنشگری,سازمان تامین اجتماعی
https://www.qjimdo.ir/article_127996.html
https://www.qjimdo.ir/article_127996_3acdf82365739910f2bac56fd1bc5436.pdf
دانشگاه هوایی شهید ستاری- دانشکده مدیریت
مدیریت نوآوری در سازمان های دفاعی
2676-7112
3
4
2021
02
19
ترسیم قلمرو و خوشه بندی تحقیقات مدیریت دانش بر اساس تحلیل هم واژگانی مقالات نمایه شده در پایگاه وب علوم (WOS)
77
104
FA
بهروز
کاملی
0000-0003-2284-2877
دانشجوی دکتری مدیریت سیستم، دانشکده مدیریت و حسابداری پردیس فارابی دانشگاه تهران، قم ، ایران
behroozkameli@gmail.com
حمید رضا
یزدانی
0000-0002-5957-643X
استادیار دانشکده مدیریت و حسابداری پردیس فارابی دانشگاه تهران، قم، ایران
hryazdani@ut.ac.ir
امین
حکیم
0000000278193776
استادیار دانشگاه فرهنگیان، تهران، تهران
hakim@alumni.ut.ac.ir
سید محمدباقر
جعفری
0000000320422756
استادیار دانشکده مدیریت و حسابداری پردیس فارابی دانشگاه تهران، قم، ایران.
sm.jafari@ut.ac.ir
10.22034/qjimdo.2020.227052.1295
<strong>زمینه و هدف:</strong> گسترش فراینده ادبیات مدیریت دانش، بهرهگیری از روشهای علمسنجی و تحلیل همواژگانی را برای جمعبندی آن اجتنابناپذیر نموده است. هدف این پژوهش، ارائه تصویری جامع از تحقیقات حوزه مدیریت دانش است.<br /> <strong>روششناسی:</strong> این پژوهش از نظر هدف و نوع استفاده، توصیفی و کاربردی است که با استفاده از روشهای علمسنجی انجام شده است. برای گردآوری اطلاعات از پایگاه وب علوم استفاده شد و اطلاعات 6844 سند علمی سالهای 1977 تا 2020 جمعآوری شد و برای ترسیم نقشه همرخدادی از تحلیل همواژگانی و برای ترسیم درختواره دانشی از روش خوشهبندی سلسلهمراتبی استفاده شد.<br /> <strong>یافتهها:</strong> پدیدههای جدید در حوزه مدیریت دانش شامل کلان دادههای بزرگ، پردازش ابری، اینترنت اشیاء، نوآوری باز و تحلیل دادههای شبکههای اجتماعی است. همچنین، مفاهیم نوآوری، عملکرد و هستیشناسی پرکاربردترین واژههای این حوزه هستند.<br /> <strong>نتیجهگیری:</strong> در ایران تمرکز تحقیقات بر روی خوشههای نوآوری، عملکرد سازمان، فرایندهای مدیریت دانش و عوامل کلیدی موفقیت است. بر این اساس، توصیه میشود که به انجام پژوهش در حوزه طراحی چارچوبهای معماری اکوسیستم دانش و نقش شبکههای اجتماعی در مدیریت دانش اولویت داده شود.
مدیریت دانش,تحلیل هم واژگانی,خوشه بندی
https://www.qjimdo.ir/article_128381.html
https://www.qjimdo.ir/article_128381_b0916d5e3ef763d5c4706110803e144b.pdf
دانشگاه هوایی شهید ستاری- دانشکده مدیریت
مدیریت نوآوری در سازمان های دفاعی
2676-7112
3
4
2021
02
19
نقش پیوستگی و نسبیت نوآوری در پیدایش فرصتهای کارآفرینی
105
124
FA
امیر
امامی
0000-0002-2680-8628
استادیار گروه منابع انسانی و کسب و کار، دانشکده مدیریت، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران
emami.polito@gmail.com
10.22034/qjimdo.2020.236246.1326
<strong>زمینه و هدف:</strong> طی دو دهۀ اخیر مطالعات در حوزۀ فرصتهای کارآفرینی توجه قابلملاحظهای را از سوی محققان به خود جلب کرده است. هدف این تحقیق نشاندادن نقش پیوستگی و نسبیت بینشهای سمت عرضه و تقاضا در پیدایش انواع فرصتهای کارآفرینی است.
<strong>روششناسی:</strong> روش پژوهش از منظر هدف، توسعهای با راهبرد توسعه مفهومی از نوع قیاسی و مرور ادبیات موجود است.
<strong>یافتهها:</strong> این مطالعه چهار منشأ قابل استناد در ظهور فرصتهای کارآفرینی شامل موقعیت ترکیب جدید، راهحل جدید، مفهوم جدید و معنای جدید را برای خلق ارزش در انواع بازارها معرفی کرد. این پژوهش نشان داد که چگونه فرصتهای کارآفرینی با تعادل بازار ارتباط دارند. بهعلاوه، فرصتهای کارآفرینی ماهیتی مجزا ندارند بلکه بهصورت طیفی پیوسته از پایینبهبالا در ارتباط هستند. همچنین، عرضه و تقاضا ماهیت قطعی صفر و یک ندارند، بلکه پیوسته و نسبی هستند و در حقیقت کلید درک هر یک از انواع فرصت در نحوۀ تعامل بین آنهاست و سرانجام، به دلیل اینکه درجۀ نوآوری بینشهای عرضه و تقاضا واحد تحلیل است، این یافتهها میتوانند ارتباط آشکاری بین فرصتهای کارآفرینی و تجاریسازی ایدههای نوآورانه ارائه دهند.
<strong>نتیجهگیری:</strong> تلفیق درجۀ نوآوری با بینشهای عرضه و تقاضا در فرصتهای کارآفرینی، به درک بهتر دستاندرکاران از نحوۀ ظهور و پیدایش فرصتهای تجاریسازی و خلق ارزش منجر میشود.
تعادل بازار,خلق ارزش,درجه نوآوری,کنش کارآفرینانه,فرصتهای کارآفرینی
https://www.qjimdo.ir/article_129603.html
https://www.qjimdo.ir/article_129603_7bff67e52dc8b7ab8644e0afc424f795.pdf
دانشگاه هوایی شهید ستاری- دانشکده مدیریت
مدیریت نوآوری در سازمان های دفاعی
2676-7112
3
4
2021
02
19
مدل ارتقاء تواناییهای تحقیق و توسعه با رویکرد کیفی در صنایع ساخت تجهیزات نیروگاهی و تأمین انرژی
125
150
FA
مریم
اصغری
دانشجوی دکتری مدیریت تکنولوژی،گروه مدیریت تکنولوژی، واحد علوم وتحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
maryam.asghari@srbiau.ac.ir
عباس
خمسه
دانشیارگروه مدیریت صنعتی، واحدکرج، دانشگاه آزاد اسلامی، کرج، ایران
khamseh1349@gmail.com
نازنین
پیله وری
دانشیار گروه مدیریت صنعتی، واحد تهران غرب، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
nazanin.pilevari@gmail.com
10.22034/qjimdo.2020.220525.1275
<strong>زمینه و هدف:</strong> خلق فرآیندها و محصولات جدید مستلزم ارتقاء توانایی تحقیق و توسعه است. بر این اساس، این پژوهش به شناسایی عوامل مؤثر بر ارتقاء تواناییهای تحقیق و توسعه در قالب مدلی کیفی میپردازد.<br /> <strong>روششناسی:</strong> این پژوهش از حیث هدف، کاربردی و از حیث روش، پژوهشی کیفی است که در آن از استراتژی داده بنیاد استفاده شده است. جامعه آماری این پژوهش خبرگان تحقیق و توسعه صنایع ساخت تجهیزات نیروگاهی و تأمین انرژی گروه صنعتی مپنا است. جهت شناسایی اجزاء تشکیل دهنده مدل ارتقاء تواناییهای تحقیق و توسعه از تحلیل اکتشافی و نرم افزارMAX QDA2018 استفاده شد.<br /> <strong>یافتهها:</strong> بر اساس تحلیل دادههای پژوهش، 56 کد و 8 مقوله تأمین مالی، منابع انسانی، تجاریسازی، مدیریت سبد پروژه تحقیق و توسعه، تأمین زیرساختهای فناورانه، مدیریت پروژههای تحقیق و توسعه، شبکه سازی تحقیق و توسعه و حفاظت از مالکیت فکری به عنوان اجزاء مدل ارتقاء تواناییهای تحقیق و توسعه شناسایی گردیدند.<br /> <strong>نتیجهگیری:</strong> مدیران باید از طریق تنوع روشهای تأمین مالی و تجاریسازی دستاوردهای پژوهش، بودجه مناسبی برای فعالیتهای تحقیق و توسعه و نگهداشت سرمایههای انسانی دانشی فراهم نمایند.<br /> <strong>کلیدواژهها:</strong> تحقیق و توسعه، ارتقاء توانایی تحقیق و توسعه، صنایع ساخت تجهیزات نیروگاهی و تامینانرژی.
تحقیق و توسعه,ارتقاء توانایی تحقیق و توسعه,صنایع ساخت تجهیزات نیروگاهی و تامینانرژی.
https://www.qjimdo.ir/article_129720.html
https://www.qjimdo.ir/article_129720_53cf6ed12f184a3eb8dbee50d2867d2a.pdf
دانشگاه هوایی شهید ستاری- دانشکده مدیریت
مدیریت نوآوری در سازمان های دفاعی
2676-7112
3
4
2021
02
19
ارائه مدل نظام منتورینگ در کارکنان جدید الاستخدام (موردمطالعه: ستاد وزارت علوم، تحقیقات و فناوری)
151
178
FA
سیده زینب
حسینی
دکتری مدیریت آموزشی، دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم تحقیقات تهران، ایران.
elmirahosseini@yahoo.com
نادرقلی
قورچیان
مدیر گروه مدیریت آموزشی، دانشکده مدیریت و اقتصاد دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم تحقیقات تهران، ایران
naghourchian@gmail.com
پریوش
جعفری
مدیریت آموزشی، دانشکده مدیریت و اقتصاد دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم تحقیقات تهران، ایران
pjaafari@yahoo.com
افسانه
زمانی مقدم
دانشیار گروه مدیریت آموزشی، دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم تحقیقات تهران، ایران
afz810@gmail.com
10.22034/qjimdo.2021.240039.1341
منتورینگ به عنوان یک عنصر کلیدی در توسعه فردی است که در جهت آموزش و ارتقای توانمندی افراد به ویژه کارکنان تازه وارد بکار گرفته می شود. این پژوهش از نظر هدف، کاربردی و از لحاظ روش اجرا، توصیفی از نوع پیمایشی بوده و در زمره تحقیقات آمیخته قرار می گیرد. جامعه آماری در بخش کیفی شامل خبرگان اجرایی و داشگاهی در حوزه مدیریت آموزش عالی است که به روش گلوله برفی انتخاب شدند و در بخش کمی شامل کلیه کارشناسان و مدیران شاغل در ستاد وزارت علوم، تحقیقات و فناوری میباشد که 222 نفر با استفاده از فرمول کوکران و به روش تصادفی طبقه-ای به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار گردآوری دادهها مصاحبه و پرسشنامه محقق ساخته بوده است. برای تحلیل داده ها در بخش کیفی از تحلیل مضمون و در بخش کمی از تحلیل عاملی تاییدی استفاده شده است. یافتههای پژوهش حاکی از شناسایی چهار بعد مبانی و اصول منتورینگ (با دو مولفه بایستههای نهادی و بایستههای منتی و منتور)؛ فرایند (با سه مولفه طراحی و تدوین، اجرا و ارزیابی منتورینگ)، شایستگیها؛ (با دو مولفه شایستگیهای منتی و شایستگی های منتور) و محتوای منتورینگ (با دو مولفه آموزشهای رفتار فردی و آموزش های رفتار سازمانی) بوده است. نتایج تحلیل عاملی نیز موید معنیداری ارتباط بین عناصر، مولفهها و ابعاد مدل تحقیق میباشدکه این روابط در سطح آلفای 0.05 معنیدار است.
نظام منتورینگ,مبانی منتورینگ,فرایند منتورینگ,شایستگی و محتوای منتورینگ
https://www.qjimdo.ir/article_169071.html
https://www.qjimdo.ir/article_169071_9aed7b698318e864a1c156780627e9ce.pdf
دانشگاه هوایی شهید ستاری- دانشکده مدیریت
مدیریت نوآوری در سازمان های دفاعی
2676-7112
3
4
2021
02
19
عوامل موثر بر پاسخگویی اجتماعی در سازمانهای دفاعی
179
198
FA
علی
جوکار
استادیار، گروه مدیریت دولتی، دانشگاه هوایی شهید ستاری، تهران، ایران
alij_26478@yahoo.com
10.22034/qjimdo.2021.228699.1299
<strong>زمینه و هدف:</strong> الگوهای جدید مدیریت دولتی جدید مانند مدیریت ارزشهای همگانی و خدمات عمومی نوین بر مجموعهای از ارزشهای جدید در اداره کشورها تاکید دارند. پاسخگویی اجتماعی یکی از این ارزشهاست. بر این اساس، این پژوهش با هدف شناخت ابعاد و عوامل موثر بر پاسخگویی اجتماعی سازمانهای دفاعی انجام شده است.
<strong>روششناسی:</strong> این پژوهش از نظر هدف، توصیفی، از نظر نوع استفاده کاربردی و از نظر افق زمانی مقطعی است. جامعه آماری پژوهش شامل سازمانهای حوزه دفاعی بودند که تعداد 60 سازمان به روش نمونه گیری ساده به عنوان نمونه انتخاب شدند. در این پژوهش از ابزار پرسشنامه برای گردآوری دادهها استفاده شد. روایی ابزار از طریق روایی همگرا و پایایی آن از به کمک ضریب آلفای کرونباخ تایید شد.
<strong>یافتهها:</strong> نتایج پژوهش نشان داد متغیرهای نوع ماموریت، فرهنگ سازمانی و وجهه سازمانی به عنوان عوامل علی، مطالبهگری شهروندان، سبک رهبری خدمتگزار و تمایل کارکنان به عنوان عوامل میانجی و پیچیدگی محیطی و ناپایداری محیطی به عنوان عوامل تعدیلکننده بر پاسخگویی اجتماعی سازمانها تاثیر دارند.
<strong>نتیجهگیری:</strong> تدوین منشور شهروندی سازمانی، تصمیمگیریهای مشارکتی با حضور ذینفعان، استفاده از فناوریهای اداری سبز و توجه به نقش مطالبهگری شهروندان و فرهنگ سازمانی مشوق پاسخگویی اجتماعی از راهکارهای تقویت پاسخگویی اجتماعی سازمانهای دفاعی است
پاسخگویی,مسئولیت اجتماعی,پاسخگویی سازمانی,تعهد اخلاقی
https://www.qjimdo.ir/article_169553.html
https://www.qjimdo.ir/article_169553_65cebd02ccdc576e66a48eb3401832ac.pdf
دانشگاه هوایی شهید ستاری- دانشکده مدیریت
مدیریت نوآوری در سازمان های دفاعی
2676-7112
3
4
0621
03
23
الگوی تطبیقی مطالعه چالش های مدیریت منابع انسانی در صنعت بانکداری
199
218
FA
میرحمید
ساداتی
دانشجوی دکترای مدیریت دولتی گرایش مدیریت تطبیقی و توسعه، گروه مدیریت، دانشکده علوم انسانی و هنر، واحد بناب، دانشگاه آزاد اسلامی، بناب، ایران
mir.hamid.sadati@gmail.com
غلامرضا
رحیمی
استادیار گروه مدیریت، دانشکده علوم انسانی و هنر، واحد بناب،دانشگاه آزاد اسلامی ،بناب،ایران
drrahimi62@gmail.com
فرهاد
نژاد ایرانی
استادیار گروه مدیریت، دانشکده علوم انسانی و هنر، واحد بناب،دانشگاه آزاد اسلامی ،بناب،ایران
farhadirani90@yahoo.com
محمد علی
مجلل
استادیار گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم انسانی و هنر، واحد بناب، دانشگاه آزاد اسلامی؛ بناب، ایران.
mojallal.2006@gmail.com
10.22034/qjimdo.2021.180368
<strong>زمینه و هدف</strong>: با پیچیده تر شدن فضای رقابتی و تغییرات فناورانه روزافزون در صنعت بانکداری، تمرکز بر مزیت های رقابتی پایدار از جمله منابع انسانی در این صنعت بیش از پیش مورد توجه قرار گرفته است. از این رو پژوهش حاضر با هدف تعیین چالش های اساسی مدیریت منابع انسانی در بانک های خصوصی و دولتی استان آذربایجان غربی و ارائه الگوی مناسب انجام شد.<br /><strong>روش شناسی</strong>: پژوهش حاضر از نوع پژوهش آمیخته کیفی می باشد. در این پژوهش ابتدا با سنتزپژوهی نمونه اولیه الگوی چالش های اساسی مدیریت منابع انسانی در بانکهای خصوصی و دولتی طراحی شد. سپس با استفاده از مصاحبه چالش های اساسی مدیریت منابع انسانی الگوی مورد نظر تکمیل شد و سپس الگوی طراحی شده در اختیار صاحبنظران قرار گرفته و با استفاده از پرسشنامه اعتبارسنجی شد. در قسمت سنتزپژوهی جامعۀ آماری این پژوهش شامل تمامی مطالعات علمی-پژوهشی معتبر در زمینۀ چالشهای مدیریت منابع انسانی و در قسمت طراحی مدل، جامعه آماری شامل مدیران باتجربه (بالای 5 سال سابقه مدیریتی) و نیز کارکنان دارای تحصیلات عالی(کارشناسی ارشد و دکتری) در سیستم بانکداری استان آذربایجان غربی بودند. برای تحلیل داده های کمی از مدل معادلات ساختاری و نرم افزار PLS استفاده شد.<br /><strong>یافته ها:</strong> یافته های تحقیق حاکی از شناسایی 33 چالش بود که در سه دسته چالش های رفتاری(11 مورد)، چالش های ساختاری(14 مورد) و چالش های زمینه ای(8 مورد) دسته بندی شدند. همچنین نتایج تحقیق نشان داد که در 19 مورد از چالش ها بین بانک های دولتی و خصوصی تفاوت وجود دارد.<br /><strong>نتیجه گیری</strong>: با توجه به فضای رقابتی حاکم بر صنعت بانکداری، تمرکز هریک از بانکها بر چالش های شناسایی شده در این تحقیق و تلاش برای فائق آمدن بر این چالش ها در حوزه منابع انسانی، می تواند در کسب مزیت رقابتی پایدار و سودآوری ناشی از آن موثر باشد.
مدیریت منابع انسانی,مطالعه تطبیق,بانک های دولتی,بانک های خصوصی
https://www.qjimdo.ir/article_180368.html
https://www.qjimdo.ir/article_180368_7bf4ef3af07ac6e9fd69f36b35075e78.pdf