TY - JOUR ID - 110354 TI - بررسی تأثیر سرمایه‌فکری برکارآفرینی‌استراتژیک در شرکت‌های تولیدکننده نرم‌افزار JO - مدیریت نوآوری در سازمان های دفاعی JA - QJIMDO LA - fa SN - 2676-7112 AU - شهریاری, سلطانعلی AU - وکیلی, یوسف AU - کاربخش, احمد AD - استادیار، گروه مدیریت دانشکده مدیریت دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران AD - کارشناس ارشد مدیریت کسب و کار، دانشکده مدیریت، دانشگاه خوارزمی ، تهران، ایران Y1 - 2020 PY - 2020 VL - 3 IS - 2 SP - 105 EP - 124 KW - سرمایه‌فکری KW - کارآفرینی استراتژیک KW - سرمایه‌انسانی KW - سرمایه‌ساختاری KW - سرمایه‌ارتباطی DO - 10.22034/qjimdo.2020.206972.1219 N2 - زمینه و هدف: کارآفرینی استراتژیک ترکیبی از کارآفرینی و مدیریت استراتژیک است که با هدف به دست آوردن مزیت رقابتی با بهره‌گیری از منابع و توانایی‌های سازمان انجام می‌شود. کارآفرینی استراتژیک و سرمایه‌های فکری از مهم‌ترین مفاهیم اساسی سازمانی هستند که درک و شناخت هر یک و ارتباط آن‌ها ضروری است. بر این اساس، هدف این پژوهش تبیین تأثیر سرمایه فکری و ابعاد آن بر کارآفرینی استراتژیک است. روش‌شناسی: این پژوهش از نظر هدف، کاربردی و از نظر روش از نوع توصیفی همبستگی مبتنی بر مدل معادلات ساختاری است. جامعة آماری پژوهش شامل شرکت‌های تولیدکننده نرم‌افزار در تهران است. در این پژوهش از ابزار پرسشنامه استاندارد 37 سؤالی استفاده شد که مدیران 78 شرکت به آن پاسخ دادند. برای بررسی روایی ابزار سنجش از روایی همگرا و واگرا و برای پایایی آن از آلفای کرونباخ و پایایی ترکیبی استفاده شد. تحلیل داده‌ها با استفاده از نرم‌افزار 3SmartPLS انجام شد. یافته‌ها: نتایج تحلیل داده‌ها نشان داد که سرمایه فکری با سه بعد انسانی، ساختاری و ارتباطی تأثیر مثبت و معناداری بر کارآفرینی استراتژیک دارند. نتیجه‌گیری: شرکت‌های نرم‌افزاری باید جهت بهبود و تقویت کارآفرینی استراتژیک بر سرمایه انسانی، سرمایه ساختاری، سرمایه ارتباطی متمرکز شوند. UR - https://www.qjimdo.ir/article_110354.html L1 - https://www.qjimdo.ir/article_110354_3715cb41323a7a09aae90ad15cd00a90.pdf ER -