TY - JOUR ID - 130760 TI - ارائه یک مدل ساختاری چندسطحی برای پیاده سازی موفق نوآوری باز ‏ JO - مدیریت نوآوری در سازمان های دفاعی JA - QJIMDO LA - fa SN - 2676-7112 AU - حکاکی, امیر AU - شفیعی نیکابادی, محسن AU - بیدخام, محمود AD - دانشجوی دکتری مدیریت صنعتی، گروه مدیریت صنعتی، دانشکده اقتصاد، مدیریت و علوم اداری، دانشگاه سمنان، سمنان، ایران.‏ AD - دانشیار گروه مدیریت صنعتی، دانشکده اقتصاد، مدیریت و علوم اداری، دانشگاه سمنان، سمنان، ایران. AD - دانشیار گروه آموزشی ریاضی، دانشکده آمار، ریاضی و علوم کامپیوتر، دانشگاه سمنان، سمنان، ایران. Y1 - 2021 PY - 2021 VL - 4 IS - 1 SP - 79 EP - 106 KW - نوآوری باز KW - نوآوری KW - دیمتل تجدید نظر شده فازی KW - مدلسازی ساختاری-تفسیری فراگیر DO - 10.22034/qjimdo.2020.235985.1325 N2 - زمینه و هدف: محدودیت­های مالی و منابع فراروی شرکت­های تولیدی کوچک و متوسط، بهره‌گیری از رویکرد نوآوری باز را ضروری نموده‌ است. بر این اساس، پژوهش حاضر با هدف ارائه مدلی چندسطحی از عوامل مؤثر بر پیاده­سازی موفق نوآوری باز انجام شده است.روش‌شناسی: با استفاده از دیمتل تجدید نظر شده فازی بر پایه نظرات 12 نفر از خبرگان، میزان اثرگذاری عوامل بر یکدیگر محاسبه شدند و با استفاده از تکنیک مدل‌سازی ساختاری-تفسیری فراگیر، عوامل مورد مطالعه سطح­بندی شدند.یافته‌ها: بر اساس تحلیل داده‌ها، عوامل موفقیت نوآوری باز به ترتیب اهمیت در سطوح پایه، راهبرد و عملیات طبقه­بندی شدند. عوامل اقتصادی (تأثیرگذارترین شاخص)، دانشگاه­ها، مؤسسات تحقیقاتی و سیستم پشتیبان فناوری اطلاعات در لایه پایه بیشترین اهمیت را به خود اختصاص دادند. رقبا، همکاران، استراتژی سازمان، یادگیری سازمانی، کارکنان و سیستم پاداش­دهی در لایه راهبرد و تأمین­کنندگان، ساختار سازمانی و مسائل محیط زیستی (عامل منزوی در مدل) در لایه عملیات دسته‌بندی شدند.نتیجه‌گیری: مدیران جهت کاهش ریسک تحقیق و توسعه و افزایش شانس بقای سازمان، فرآیندهای خود را به سوی نوآوری باز سوق دهند. همچنین، توسعه روابط با مراکز تحقیقاتی و تقویت زیرساخت­های فناوری اطلاعات باعث تسریع دستیابی به اهداف نوآورانه می­شود. UR - https://www.qjimdo.ir/article_130760.html L1 - https://www.qjimdo.ir/article_130760_577021d8330b09f2a14829dba702d9d5.pdf ER -