TY - JOUR ID - 135740 TI - شناسایی پیشرانه‌های مدل کسب‌وکار نوآورانه با استفاده از یک مرور نظام‌مند JO - مدیریت نوآوری در سازمان های دفاعی JA - QJIMDO LA - fa SN - 2676-7112 AU - امامی اقلیمی, پگاه AU - اسفیدانی, محمدرحیم AU - میرا, سید ابوالقاسم AD - دانشجو دکتری مدیریت بازرگانی، پردیس بین‌المللی کیش دانشگاه تهران، کیش، ایران AD - استادیار گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده مدیریت دانشگاه تهران، تهران، ایران AD - استادیار مدیریت دانشکدة مدیریت، دانشگاه تهران، تهران، ایران Y1 - 2021 PY - 2021 VL - 4 IS - 2 SP - 49 EP - 76 KW - کلیدواژه‌ها: مدل کسب‌وکار KW - مدل کسب‌وکار نوآورانه KW - پیشرانه‌های مدل کسب‌وکار نوآورانه KW - مرور نظام‌مند DO - 10.22034/qjimdo.2020.244671.1351 N2 - زمینه و هدف: عدم وجود دانشی جامع و منسجم درباره پیشرانه‌های مدل کسب‌وکار نوآورانه به نوعی چالش در این حوزه منجر شده است. هدف پژوهش حاضر، شناسایی و تعیین پیشرانه‌های مدل کسب‌وکار نوآورانه بر اساس سطوح تحلیل مختلف است. روش‌شناسی: این پژوهش از نظر هدف، کاربردی و از نظر نوع استفاده، پژوهشی اکتشافی است و در آن از روش کیفی و راهبرد تحلیل مضمون استفاده شد. این پژوهش با مرور نظام‌مند مطالعات 20 سال اخیر و بر اساس فرایند سه مرحله‌ای ترنفیلد و همکاران (2003) انجام شد. در این پژوهش تعداد 160 مقاله مرتبط منتشر شده در مجلات داوری همتا و علمی-محور به عنوان نمونه تحقیق انتخاب و تحلیل شدند. یافته‌ها: بر اساس تحلیل داده‌ها، پیشرانه‌های مدل کسب‌وکار نوآورانه شامل فعالیت‌های سازمانی، ویژگی‌های سازمانی، ذی‌نفعان خارجی بودند. این یافته‌ها با تحلیل عمیق دیدگاه‌های نظری مدیریت استراتژیک، مطالعات سازمانی، کارآفرینی و بازاریابی و سطوح تحلیل فرد، تیم، کسب‌وکار، شبکه و نهادی تکمیل شدند. نتیجه‌گیری: در صورتی که سازمان‌ها بخواهند مدل کسب‌وکار نوآورانه برای سازمان خود طراحی کنند در ابتدای امر پیشرانه‌های باید مورد نیاز مدل را درک کرده و متناسب با آن به طراحی مدل اقدام کنند. UR - https://www.qjimdo.ir/article_135740.html L1 - https://www.qjimdo.ir/article_135740_768ac1219edbd685d4a19a5974b81e50.pdf ER -