TY - JOUR ID - 141751 TI - طراحی الگوی ارزیابی عملکرد پژوهشی در دانشگاه‌های افسری ارتش جمهوری ‏اسلامی ایران ‏ JO - مدیریت نوآوری در سازمان های دفاعی JA - QJIMDO LA - fa SN - 2676-7112 AU - هاشمی, یوسف AU - مهدی زاده, امیرحسین AU - برزگر, نادر AU - دشمن زیاری, اسفندیار AU - اسدی, اسماعیل AD - دانشجوی دکتری برنامه ریزی درسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اسلامشهر، اسلامشهر، تهران، ایران. AD - استادیار، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد اسلامشهر، اسلامشهر، ایران AD - استادیار، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد اسلامشهر، اسلامشهر، ایران. AD - استادیار، دانشکده مدیریت و حسابداری دانشگاه آزاد اسلامی واحد اسلامشهر، اسلامشهر، ایران. AD - استادیار، انشکده مدیریت دانشگاه علوم و فنون هوایی شهید ستاری، تهران، ایران. Y1 - 2021 PY - 2021 VL - 4 IS - 4 SP - 61 EP - 84 KW - ارزیابی عملکرد KW - عملکرد پژوهشی KW - دانشگاه‌های افسری ارتش جمهوری اسلامی ایران DO - 10.22034/qjimdo.2021.272287.1401 N2 - زمینه و هدف: ارزیابی عملکرد از جمله تلاش­هایی است که طراحی و اجرای آن موجب رشد و بلوغ سازمانی شده و سازوکار مناسبی برای رشد، توسعه و پیشرفت و بهسازی سازمان فراهم می‌نماید. بر این اساس، پژوهش حاضر با هدف طراحی الگوی ارزیابی عملکرد پژوهشی در دانشگاه‌های افسری ارتش جمهوری اسلامی ایران انجام شده است. روش‌شناسی: این پژوهش از نظر هدف، توسعه­ای و از لحاظ نوع استفاده، پژوهشی کاربردی است. جامعه آماری پژوهش در بخش کیفی شامل 15 نفر از اساتید و خبرگان اجرایی دانشگاه‌های افسری آجا و در بخش کمی شامل 250 نفر از کارشناسان حوزه پژوهش و آموزش بود. در بخش کیفی از روش نمونه­گیری غیر­احتمالی قضاوتی و هدفمند و در بخش کمی از روش نمونه‌گیری تصادفی ساده تعداد 152 نفر به عنوان حجم نمونه انتخاب شدند. ابزارهای گردآوری داده‌ها در بخش کیفی شامل مصاحبه نیمه­ساختار یافته و در بخش کمی پرسشنامه محقق‌ساخته بود. برای تحلیل داده‌ها در بخش کیفی از روش تحلیل مضمون(تم) و در بخش کمی از مدل­سازی معادلات ساختاری جهت اعتبارسنجی مدل استفاده شد. یافته‌ها: یافته­های پژوهش حاکی از شناسایی مولفه­های عملکرد پژوهشی دانشگاه­ها شامل استادان پژوهشگر، کتابخانه، ارزیابی، ایده­ها و اکتشافات، اقدامات پژوهشی اساتید، طرح‌های پژوهشی، مجلات منتشره، همایش علمی، تشویقات و رضایت اساتید و حمایت­ها و تسهیلات پژوهشی بود. نتایج تحلیل­های کمی نیز موید معنی­داری ارتباط بین شاخص­ها و مولفه­های مدل تحقیق بودند. نتیجه‌گیری: نتایج این تحقیق می­تواند برای ارتقا فرایند ارزیابی عملکرد پژوهشی و بهبود آن در دانشگاه‌های آجا مفید بوده و زمینه مناسبی برای تحقیقات دیگر فراهم نماید. UR - https://www.qjimdo.ir/article_141751.html L1 - https://www.qjimdo.ir/article_141751_28457c879192b0c4dfe47da65f23bb92.pdf ER -