2024-03-29T18:55:26Z
https://www.qjimdo.ir/?_action=export&rf=summon&issue=18682
مدیریت نوآوری در سازمان های دفاعی
مدیریت نوآوری در سازمان های دفاعی
2676-7112
2676-7112
1400
4
2
فرا تحلیل پیشایندهای دوسوتوانی سازمانی
کامران
نظری
یوسف
وکیلی
حمزه
خواستار
سلطانعلی
شهریاری
زمینه و هدف: با توجه به اهمیت موضوع دوسوتوانی در موفقیت سازمانها و تعدد پژوهشهای مربوطه در مجلات داخلی و خارجی، در این پژوهش با استفاده از تکنیک فراتحلیل به بررسی نتایج پژوهشهای گذشته در خصوص پیشایندهای دوسوتوانی سازمانی پرداخته شده است.روششناسی: تحقیق حاضر از نظر هدف، توصیفی و از نظر نوع استفاده کاربردی و از نظر نوع دادهها، پژوهشی کمی است. جامعه آماری پژوهش شامل مقالات داخلی و خارجی مرتبط طی سالهای 2003 تا سال 2019 بود که 43 مورد با استفاده از روش نمونهگیری غیرتصادفی هدفمند به عنوان نمونه وارد فرایند فراتحلیل شدند. پژوهش های منتخب با استفاده از نرم افزار CMA2 (نرم افزار جامع فراتحلیل) مورد تحلیل قرار گرفتند.یافتهها: از بین پیشایندهای دوسوتوانی سازمانی، 11 مورد دارای اندازه اثر بیشتر از (0.5)، 7 مورد دارای اندازه اثر بین (0.25) تا(0.5) و 3 مورد کمتر از (0.25) بودند. به عبارت دیگر، متغیرهای ساختار سازمانی، چشمانداز مشترک، هدف استراتژیک، مدیریت منابع انسانی، گرایش به بازار، رقابتپذیری، حافظه سازمانی، گرایش کارآفرینانه سازمان، یکپارچگی رفتار تیم مدیریت و پیچیدگی محیطی دارای بیشترین اندازه اثر بودند. همچنین متغیرهای پویایی محیطی، تغییرات محیطی، فرهنگسازمانی، هوش سازمانی و پیچیدگی محیطی دارای کمترین اندازه اثر بودند. همچنین اندازه اثر ترکیبی تصادفی مرور فرا تحلیل پیشایندهای دوسوتوانی سازمانی معادل 0.573 بود. این میزان تأثیر(r) در حد بالا ارزیابی میشود.نتیجهگیری: انجام تغییرات موثر در متغیرهای دارای اندازه اثر بالا میتواند موجب ایجاد توازان در زمینه اکتشاف و بهره برداری در سازمان شده و سودآوری و عملکرد سازمان را افرایش دهد.
فرا تحلیل
پیشایندها
دوسوتوانی سازمانی
2021
06
22
1
22
https://www.qjimdo.ir/article_135664_bb719a865b7b7a5c8706f17c5a43b7c1.pdf
مدیریت نوآوری در سازمان های دفاعی
مدیریت نوآوری در سازمان های دفاعی
2676-7112
2676-7112
1400
4
2
عوامل مؤثر بر ارتقاء چابکی سامانههای آماد و پشتیبانی دفاعی
محمود
غلامی
احسان
الهی فرد
محمد
رحمدل
هادی
ایرانشاهی
زمینه و هدف: با توجه به ویژگیهای مأموریتی سازمانهای دفاعی و جنگهای آینده، چابکسازی سامانههای آماد و پشتیبانی نقش مهمی در تحقق اهداف خواهد داشت. بنابراین، در این تحقیق به بررسی عوامل مؤثر بر ارتقاء چابکی سامانههای آماد و پشتیبانی دفاعی پرداخته میشود.
روششناسی: این تحقیق از نظر هدف، کاربردی و از نظر ماهیت و روش توصیفی- پیمایشی است. جامعه آماری پژوهش شامل مدیران، کارشناسان و کارکنان سامانه آماد و پشتیبانی یک سازمان دفاعی بود که بر اساس فرمول کوکران و روش نمونهگیری قضاوتی تعداد 158 نفر بهعنوان نمونه انتخاب شدند. جمعآوری اطلاعات به روش میدانی و پرسشنامه محقق ساخته انجام شد. تحلیل دادهها از طریق آزمونهای آماری تیتکنمونهای، تحلیل واریانس تکعاملی، فریدمن و تحلیل عاملی تأییدی و نرمافزار اس. پی. اس. اس و لیزرل صورت پذیرفت.
یافتهها: عوامل رهبری و مدیریتی، سازمان دانشمحور، عوامل راهبردی، عوامل انسانی، مدیریت روابط انسانی، عوامل فناورانه، ساختار و سازمان و مشتریمداری بهترتیب بر ارتقاء چابکی سامانههای آماد و پشتیبانی دفاعی تأثیر دارند. عوامل پیشگفته در سامانههای آماد و پشتیبانی دفاعی از وضعیت مطلوبی برخوردار نیستند.
نتیجهگیری: سرمایهگذاری هدفمند و بر اساس اولویت در یافتههای پژوهش حاضر موجب ارتقاء چابکی و بهرهوری سامانههای آماد و پشتیبانی دفاعی میشود.
چابکی
آماد و پشتیبانی
زنجیره تأمین
سازمان دفاعی؛
2021
06
22
23
48
https://www.qjimdo.ir/article_135666_5d58cd5918a5b8c0b8531ba2b40814d9.pdf
مدیریت نوآوری در سازمان های دفاعی
مدیریت نوآوری در سازمان های دفاعی
2676-7112
2676-7112
1400
4
2
شناسایی پیشرانههای مدل کسبوکار نوآورانه با استفاده از یک مرور نظاممند
پگاه
امامی اقلیمی
محمدرحیم
اسفیدانی
سید ابوالقاسم
میرا
زمینه و هدف: عدم وجود دانشی جامع و منسجم درباره پیشرانههای مدل کسبوکار نوآورانه به نوعی چالش در این حوزه منجر شده است. هدف پژوهش حاضر، شناسایی و تعیین پیشرانههای مدل کسبوکار نوآورانه بر اساس سطوح تحلیل مختلف است.
روششناسی: این پژوهش از نظر هدف، کاربردی و از نظر نوع استفاده، پژوهشی اکتشافی است و در آن از روش کیفی و راهبرد تحلیل مضمون استفاده شد. این پژوهش با مرور نظاممند مطالعات 20 سال اخیر و بر اساس فرایند سه مرحلهای ترنفیلد و همکاران (2003) انجام شد. در این پژوهش تعداد 160 مقاله مرتبط منتشر شده در مجلات داوری همتا و علمی-محور به عنوان نمونه تحقیق انتخاب و تحلیل شدند.
یافتهها: بر اساس تحلیل دادهها، پیشرانههای مدل کسبوکار نوآورانه شامل فعالیتهای سازمانی، ویژگیهای سازمانی، ذینفعان خارجی بودند. این یافتهها با تحلیل عمیق دیدگاههای نظری مدیریت استراتژیک، مطالعات سازمانی، کارآفرینی و بازاریابی و سطوح تحلیل فرد، تیم، کسبوکار، شبکه و نهادی تکمیل شدند.
نتیجهگیری: در صورتی که سازمانها بخواهند مدل کسبوکار نوآورانه برای سازمان خود طراحی کنند در ابتدای امر پیشرانههای باید مورد نیاز مدل را درک کرده و متناسب با آن به طراحی مدل اقدام کنند.
کلیدواژهها: مدل کسبوکار
مدل کسبوکار نوآورانه
پیشرانههای مدل کسبوکار نوآورانه
مرور نظاممند
2021
06
22
49
76
https://www.qjimdo.ir/article_135740_768ac1219edbd685d4a19a5974b81e50.pdf
مدیریت نوآوری در سازمان های دفاعی
مدیریت نوآوری در سازمان های دفاعی
2676-7112
2676-7112
1400
4
2
ارائه مدل ابعاد و مؤلفههای تجاریسازی ایدههای کارآفرینانه فناوری پیشرفته با رویکرد فراترکیب
خاطره
دانشجووش
پریوش
جعفری
عباس
خمسه
زمینه و هدف: تجاریسازی ایدههای کارآفرینانه فناوری پیشرفته یکی از مؤلفههای فرآیند نوآوری است. با این وجود، در زمینه شناسایی مدل تجاریسازی ایدههای کارآفرینانه فناوری پیشرفته شکاف مطالعاتی عمدهای وجود دارد. شناسایی این شکاف مطالعاتی هدف پژوهش حاضر است.روششناسی: این پژوهش از طریق روش فراترکیب سندلوسکی و بارسو و با مرور نظاممند 27 مقاله مرتبط با هدف پژوهش از بین 340 مقاله اولیه انجام شده است. مقالههای نهایی بر اساس معیارهای ورود به مطالعه انتخاب شدند. روایی پژوهش بر طبق معیارهای ورود به بررسی، برگزاری جلسات با اعضای تیم پژوهش، استفاده از یک متخصص و ممیزی کل فرایند برای اجماع نظری تأیید شد. پایایی نیز از طریق برنامه مهارتهای ارزیابی انتقادی تأیید گردید.یافتهها: تجاریسازی ایدههای کارآفرینانه فناوری پیشرفته شامل سه بعد فرایند تجاریسازی ایدههای کارآفرینانه فناوری پیشرفته (شامل مؤلفههای مرحله تحقیق و توسعه ایدههای کارآفرینانه فناوری پیشرفته، مرحله تولید محصول فناوری پیشرفته و مرحله عرضه محصول نوآورانه فناوری پیشرفته در بازار و خلق ارزش)، استراتژیهای تجاریسازی ایدههای کارآفرینانه فناوری پیشرفته (شامل مؤلفههای بومیسازی، بینالمللیسازی، انتقال دانش، انتقال فناوری و نوآوری باز) و مدل کسبوکار برای تجاریسازی ایدههای کارآفرینانه فناوری پیشرفته (شامل مؤلفههای استارتاپ، شراکت و اعطای امتیاز) است.نتیجهگیری: از این مدل میتوان در راستای برطرف نمودن چالش کارآفرینان در تبدیل ایدههای کارآفرینانه فناوری پیشرفته به محصول نوآورانه و جریان بازده اقتصادی استفاده نمود.
تجاری سازی
ایده کارآفرینانه
فناوری پیشرفته
فراترکیب
2021
06
22
77
104
https://www.qjimdo.ir/article_135822_b6de7a3fd4eb90646e73329bcd44379b.pdf
مدیریت نوآوری در سازمان های دفاعی
مدیریت نوآوری در سازمان های دفاعی
2676-7112
2676-7112
1400
4
2
الگوی بهبود فرهنگ یادگیری سازمانی کارکنان دانشگاه علوم و فنون هوایی شهید ستاری
ایمان
قاسم ابادی
محسن
زراعتی
امیر
صادقی
زمینه و هدف: ارتقای آمادگی دفاعی، بهبود زیرساخت نیروی انسانی و توسعه فرهنگ یادگیری و نوآوری از الزامات اساسی سازمانهای دفاعی است. بر این اساس، در پژوهش حاضر الگویی جهت بهبود فرهنگ یادگیری سازمانی در دانشگاه هوایی شهید ستاری ارائه شده است.
روششناسی: پژوهش حاضر از نظر هدف، کاربردی و از نظر روش، نوعی پژوهش آمیخته اکتشافی است. جامعه آماری تحقیق در هر دو مرحله کیفی و کمی شامل اعضای هیئت علمی دانشگاه هوایی بود و نمونه آماری به روش نمونهگیری غیراحتمالی هدفمند انتخاب شدند. در مرحله کیفی از تعداد 6 نفر و در مرحله کمی از تعداد 10 نفر از خبرگان استفاده شد. جهت تحلیل دادههای کیفی از روش تحلیل محتوا و نرمافزار مکس کودا و در بخش کمی نیز از روش مدلسازی ساختاری تفسیری استفاده شد.
یافتهها: الگوی نهایی از هشت سطح تفکر سیستمی، محیط کاری امن، پاداش، ریسکپذیری و ارتباطات به عنوان عوامل تاثیرگذار و عوامل رهبری، نظام خلق و تسهیم دانش، آموزش، ترغیب همکاری و یادگیری گروهی، آیندهگرایی، تاکید راهبردی بر برون سازمان، اهداف مشترک، عملگرایی، اختیار عمل و ظرفیت مازاد سازمانی به عنوان متغیرهای تأثیرپذیر تشکیل شده است.
نتیجهگیری: معیار تفکر سیستمی در سطح هشتم و تاثیرگذارترین معیار و ظرفیت مازاد سازمانی، ترغیب همکاری و یادگیری گروهی و نظام خلق و تسهیم دانش به عنوان تاثیرپذیرترین عوامل شناخته شدند. بر این اساس، مدیران باید در فرایند ایجاد فرهنک یادگیری به روابط بین متغیرها توجه نمایند.
فرهنگ
یادگیری سازمانی
ریسک پذیری
دیمتل-مدلیابی ساختاری تفسیری
2021
06
22
105
132
https://www.qjimdo.ir/article_136070_02f11664d4c0e0397c56e3ca9b24e8d7.pdf
مدیریت نوآوری در سازمان های دفاعی
مدیریت نوآوری در سازمان های دفاعی
2676-7112
2676-7112
1400
4
2
مدلسازی ساختاری تفسیری اکوسیستم نوآوری در صنعت بیمه
مسعود
کرامتی
یعقوب
انتظاری
داود
ثمری
مجید
اشرفی
زمینه و هدف: اکوسیستم نوآوری، شبکهای از ارتباطات و تعاملات میان بازیگرانی است که با همکاری و تسهیم دانش، فناوری، مهارت و منابع، توانایی خود را حول یک نوآوری ارتقاء میدهند. با توجه به اهمیت فهم این موضوع، این تحقیق به دنبال مدلسازی ساختاری تفسیری اکوسیستم نوآوری در صنعت بیمه است.روششناسی: این پژوهش از نظر هدف، اکتشافی و از نظر نوع استفاده، پژوهشی کاربردی است و در آن از روش کیفی مبتنی بر پارادایم تفسیری استفاده شده است. برای شناسایی عوامل مؤثر بر اکوسیستم نوآوری از مبانی نظری استفاده شد در گام بعد پس از تشکیل ماتریس خودتعاملی ساختاری، دادههای پژوهش با مراجعه به تعداد 30 نفر از خبرگان گردآوری و با استفاده از نرمافزار میک مک تجزیهوتحلیل شدند.یافتهها: بر مبنای ابعاد «قدرت هدایت» و «وابستگی»، «ایجاد حکمرانی خوب» بهعنوان چتر حاکمیتی و راهبری کلان، «پیوند دانشگاه- صنعت- بیمه» بهعنوان تعاملات فرا سازمانی، «تقویت بازاریابی و رقابت در بازار با محوریت خدمات بیمه» و «توسعه بسترها و زیر ساختارهای صنعت بیمه» در سطح سازمانی، بهعنوان متغیرهای مستقل کلیدی مانند سنگ زیربنای الگو در سطح هشتم قرار دارند.نتیجهگیری: برای ایجاد و توسعه اکوسیستم نوآوری، سیاستگذاران و مدیران صنعت بیمه باید ابعاد سطح هشتم (حکمرانی خوب، پیوند دانشگاه- صنعت- بیمه، تقویت بازاریابی و رقابت در بازار و توسعه زیر ساختارهای صنعت بیمه) را در اولویت سیاستگذاریهای خود قرار دهند.
اکوسیستم نوآوری
صنعت بیمه
مدل
مدلسازی ساختاری تفسیری
2021
06
22
133
156
https://www.qjimdo.ir/article_136209_bf688a04325bd13d02c7ab794149fce8.pdf
مدیریت نوآوری در سازمان های دفاعی
مدیریت نوآوری در سازمان های دفاعی
2676-7112
2676-7112
1400
4
2
طراحی مدل توانمندسازی منابع انسانی بر اساس حکمرانی مطلوب
شهره
احمدپور
کرم الله
دانشفرد
عباس
طلوعی اشلقی
فریدون
رهنمای رودپشتی
زمینه و هدف: امروزه، عامل اصلی موفقیت سازمانها، برخورداری از نیروی انسانی کارآمد، مشارکتی و توانا است و فاصله میان جوامع از حیث دانایی و نادانی و نه دارایی فیزیکی آنها است. بر این اساس، تحقیق حاضر با هدف طراحی مدل توانمندسازی منابع انسانی بر اساس حکمرانی مطلوب در وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی کشور انجام شد.روششناسی: این پژوهش به روش آمیخته اکتشافی انجام شد. جامعه آماری پژوهش در مرحله کیفی شامل خبرگان علمی و سازمانی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی بود که با استفاده از روش هدفمند و گلوله برفی با تعداد ۱۶ نفر مصاحبه به عمل آمد. در بخش کمی از میان 497 نفر(معاونین، مدیران و معاونتها و مسئولین اجرایی) تعداد ۲۱۷ نفر حجم نمونه با استفاده از جدول کرجسی و مورگان و روش نمونهگیری تصادفی خوشهای انتخاب شدند. ابزار گردآوری دادهها در بخش کیفی مصاحبههای نیمه ساختار یافته و در بخش کمی نیز پرسشنامه محقق ساخته بود. دادههای بخش کیفی با استفاده از روش کدگذاری و دادههای بخش کمی با استفاده از نرم افزار آموس 20 تحلیل شدند.یافتهها: بر اساس تحلیل دادهها، ۱۰ بعد شامل مشارکت، حاکمیت قانون و ارزشها، توسعهگرایی و آموزش، شفافیت، مسئولیتپذیری و پاسخگویی، کنترل، سرمایه اجتماعی و ارتباطات، رهبری و مدیریت، هدف روشن و معناداری و عدالت و ۲۷ مؤلفه توانمندسازی بر اساس حکمرانی مطلوب شناسایی شــدند.نتیجهگیری: استفاده از ابعاد و مولفههای پژوهش مذکور میتواند ضمن ارتقای سرمایههای اصلی سازمان موجب نهادینهسازی حاکمیت مطلوب در سازمان شود.زمینه و هدف: امروزه، عامل اصلی موفقیت سازمانها، برخورداری از نیروی انسانی کارآمد، مشارکتی و توانا است و فاصله میان جوامع از حیث دانایی و نادانی و نه دارایی فیزیکی آنها است. بر این اساس، تحقیق حاضر با هدف طراحی مدل توانمندسازی منابع انسانی بر اساس حکمرانی مطلوب در وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی کشور انجام شد.روششناسی: این پژوهش به روش آمیخته اکتشافی انجام شد. جامعه آماری پژوهش در مرحله کیفی شامل خبرگان علمی و سازمانی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی بود که با استفاده از روش هدفمند و گلوله برفی با تعداد ۱۶ نفر مصاحبه به عمل آمد. در بخش کمی از میان 497 نفر(معاونین، مدیران و معاونتها و مسئولین اجرایی) تعداد ۲۱۷ نفر حجم نمونه با استفاده از جدول کرجسی و مورگان و روش نمونهگیری تصادفی خوشهای انتخاب شدند. ابزار گردآوری دادهها در بخش کیفی مصاحبههای نیمه ساختار یافته و در بخش کمی نیز پرسشنامه محقق ساخته بود. دادههای بخش کیفی با استفاده از روش کدگذاری و دادههای بخش کمی با استفاده از نرم افزار آموس 20 تحلیل شدند.یافتهها: بر اساس تحلیل دادهها، ۱۰ بعد شامل مشارکت، حاکمیت قانون و ارزشها، توسعهگرایی و آموزش، شفافیت، مسئولیتپذیری و پاسخگویی، کنترل، سرمایه اجتماعی و ارتباطات، رهبری و مدیریت، هدف روشن و معناداری و عدالت و ۲۷ مؤلفه توانمندسازی بر اساس حکمرانی مطلوب شناسایی شــدند.نتیجهگیری: استفاده از ابعاد و مولفههای پژوهش مذکور میتواند ضمن ارتقای سرمایههای اصلی سازمان موجب نهادینهسازی حاکمیت مطلوب در سازمان شود.
مدیریت منابع انسانی
توانمندسازی
حکمرانی مطلوب
2021
06
22
157
180
https://www.qjimdo.ir/article_176954_e236e3a2581e359acdcadfad58b182cd.pdf