دانشگاه هوایی شهید ستاری- دانشکده مدیریتمدیریت نوآوری در سازمان های دفاعی2676-71123320201022Designing a Model for Assessing Social Innovation at Organization levelطراحی مدل ارزیابی نوآوری اجتماعی در سطح سازمان12411877610.22034/qjimdo.2020.214498.1253FAسعید رمضانیدانشجوی دکترا، مدیریت سیستم، دانشگاه پردیس فارابی، قم، ایرانتورج کریمیاستادیار، گروه مدیریت، دانشکده مدیریت، دانشگاه پردیس فارابی، قم، ایرانآصف کریمیاستادیار، گروه مدیریت، دانشکده مدیریت، دانشگاه پردیس فارابی، قم، ایرانعلی اصغر سعد آبادیاستادیار، گروه مدیریت، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایرانJournal Article20200107Context/Purpose: Social innovations provide unique solutions for unmet social needs and policy makers should measure these needs to develop these kinds of innovation. The present study aimed to provide a framework for assessing social innovations at organization level.<br /> Methodology: This is an applied research in terms of purpose and was performed in two parts as a mixed research method. Accordingly, in the first part, using qualitative meta-synthesis research methods, and in the second part, using the survey method and by utilizing from content validity evaluation, explanation of the model was performed.<br /> Findings: By selecting and evaluating 75 studies initial framework was provided. Afterward, in order to revise the framework extracted by meta-synthesis according to the Organizations in Iran, a semi-structured interview was used to collect data from experts, and the final model was provided based on 4 dimensions with 16 concepts and 56 codes.<br /> Conclusion: Researchers by the present model can present a pattern to estimate the value of the products of social innovation by using this model based on the context, input and processes of formation.<strong>زمینه و هدف:</strong> نوآوریهای اجتماعی راهحلهای منحصربهفردی را برای نیازهای اجتماعی برآورده نشده ارائه میکنند و سیاستگذاران برای توسعه اینگونه نوآوریها نیازمند سنجش و ارزشیابی آنها هستند. هدف این پژوهش، ارائه مدل ارزیابی نوآوریهای اجتماعی در سطح سازمان است.<br /> <strong>روششناسی:</strong> پژوهش حاضر از نظر هدف، کاربردی است و در آن از استراتژی پژوهش ترکیبی (کیفی ـ کمی) استفاده شد. در بخش اول از روش پژوهش کیفی فراترکیب به بررسی پژوهشهای بین سالهای 2000 تا 2019 و در بخش دوم با نظر خواهی از 12 نفر از خبرگان حوزه نوآوری اجتماعی با استفاده از ارزیابی ضریب نسبی و شاخص روایی محتوا به تبیین مدل پرداخته شد.<br /> <strong>یافتهها:</strong> با انتخاب و بررسی عمیق 75 پژوهش، چارچوب اولیه ارائه شد. سپس بهمنظور ارائه مدل ارزیابی نوآوری اجتماعی از طریق مصاحبه نیمه ساختاریافته با خبرگان به متناسبسازی و بازبینی چارچوب پرداخته شد. مدل نهایی در چهار مقوله زمینه، درون داد، فرایند و برون داد به همراه 16 مفهوم و 56 کد ارائه شد.<br /> <strong>نتیجهگیری:</strong> محققان میتوانند با استفاده از مدل حاضر، الگویی برای تخمین ارزش بروندادهای نوآوری اجتماعی بر اساس زمینه، درونداد و فرایندهای شکلگیری داشته باشند. همچنین ایـن مـدل مـیتوانـد بـه مـدیران سازمانها در ارتقای سطح نوآوری اجتماعی و رفع چالشهای اجتماعی کمک نماید.https://www.qjimdo.ir/article_118776_33e19d835142dcb4296f45b89eb70e10.pdfدانشگاه هوایی شهید ستاری- دانشکده مدیریتمدیریت نوآوری در سازمان های دفاعی2676-71123320201022Designing Comprehensive Model of Corporate Governance with open innovation approach
in the insurance Industryطراحی مدل جامع حاکمیت شرکتی با رویکرد نوآوری باز در صنعت بیمه255011877710.22034/qjimdo.2020.217780.1264FAبابک ضیاءاستادیارگروه کارآفرینی سازمانی،دانشکده کارآفرینی دانشگاه تهران،تهران،ایران0000-0003-0827-0323فرزاد کفائیکارشناس ارشد مدیریت شهری، دانشکده مدیریت، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران.Journal Article20200129Context/Purpose: Today, corporate governance is known as an ability to obtain financial and management health. In this regard, the Open Innovation provides useful and efficient ways to achieve strong corporate governance. Given the lack of research on open innovation to deal with the ultimate goals of corporate governance in the insurance industry, the present research has been conducted. This <br /> Methodology: The sample consists of 8 faculty members and insurance industry experts who have been selected based on purposeful sampling procedure. This research, based on aim is an applied one and based on collecting data through interviews, it is considered as field research. The site of the research includes the insurance companies listed on Tehran Stock Exchange.<br /> Findings: The results of the interviews and data analysis by Atlas/ti software confirmed all the research questions. According to research findings, open innovation at inbound, outbound and composition are defined as strategies that enhance corporate governance.<br /> Conclusion: Research findings recommended open innovation strategies of various ways to solve the problems of corporate governance should be used in the insurance industry.<strong>زمینه و هدف:</strong> امروزه رویکرد حاکمیت شرکتی به عنوان ابزاری مهم در راستای کسب سلامت مالی و مدیریتی سازمانها شناخته میشود. فضای پویای کسب و کارها و وجود تعاملات پیچیده مالی بین سازمانها باعث ایجاد تغییرات اساسی در شیوه پیادهسازی حاکمیت شرکتی شده است. نوآوری باز با بهرهگیری از بازخوردها و پیشنهادهای تمامی ذینفعان رویکردی جدیدی را در این حوزه ارائه میکند. در این پژوهش به ارائه مدلی از نوآوری باز با رویکرد حاکمیت شرکتی در صنعت بیمه پرداخته شده است.
<strong>روششناسی:</strong> تحقیق حاضر به روش کیفی و رویکرد استقرایی مبتنی بر روش ساختاری تفسیری انجام شده است و در آن از استراتژی پژوهش داده بنیاد با رهیافت ساختگرایانه استفاده شده است. این پژوهش از منظر هدف، توسعهای و از نظر نوع استفاده، پژوهشی کاربردی است. نمونه آماری این پژوهش شامل 8 نفر از اساتید دانشگاهی و خبرگان صنعت بیمه بود که با روش نمونهگیری هدفمند انتخاب شدند. گردآوری اطلاعات به صورت میدانی و از طریق مصاحبه انجام شد.
<strong>یافتهها:</strong> بر اساس تحلیل دادههای پژوهش، استراتژیهای به کارگیری نوآوری باز شامل استراتژیهای واردشونده، خارجشونده و ترکیبی بر پیشبرد اهداف پیادهسازی حاکمیت شرکتی تأثیر مثبت دارند.
<strong>نتیجهگیری:</strong> به کارگیری نوآوری باز در حاکمیت شرکتی با تأکید بر دو مؤلفه ایجاد مزیت رقابتی و خلق ارزش نوعی راهبرد فعال در راستای رشد و توسعه شرکتهای فعال در صنعت بیمه به شمار میرود و میتواند ابزار مناسبی برای رفع معضلات و مشکلات موجود در صنعت بیمه به تلقی شود.https://www.qjimdo.ir/article_118777_6559236c3ba0cd6bc7e2c6f0f5a0ca1a.pdfدانشگاه هوایی شهید ستاری- دانشکده مدیریتمدیریت نوآوری در سازمان های دفاعی2676-71123320201022Drivers and Obstacles of Technology Commercializationپیشران و بازدارندههای تجاری سازی فناوری517411877910.22034/qjimdo.2020.222284.1283FAعاطفه ذوالفقاریدانشجوی دکتری کارآفرینی، واحد قزوین، دانشگاه آزاد اسلامی، قزوین، ایرانحسام زند حسامیاستادیارگروه مدیریت صنعتی؛ دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات، تهران، ایران0000-0002-8815-915xمرتضی اکبریدانشیار دانشکده کارآفرینی دانشگاه تهران، تهران، ایران0000-0001-5215-3349حمید امین اسماعیلیاستادیار جهاددانشگاهی، تهران، ایرانJournal Article20200304Given the increasing importance of technology commercialization in the country, identifying the drivers and obstacles of technology in organizations with experience in technology commercialization will have a crucial role in resolving the problems of the country. this article identifies the drivers and obstacles of technology commercialization in ACECR. This research is from the perspective of objective in the category of developmental research and is a qualitative study as a case study.This study was carried out through triangulation research in subject literature with 27 in-depth interviews with technology owners and experts in the ACECR, using snowball sampling and theme analysis. In this study 290 factors were identified in the two main groups of drivers and inhibitors of commercialization of technology. 172 factors have been identified as drivers and facilitators and 118 deterrents as barriers to commercialization of technology in the ACECR. Technological commercialization pioneers in this research are entrepreneurial and innovative human capital, organizational capital, social capital, institutional relations, and market attraction for technological products that must be strengthened by the proposed proposals for commercialization in the organization. Technological deterrents in this study also include the lack of commercialization infrastructure, legal and legal bottlenecks, the culture of foreign purchasing in organizations, lack of market knowledge, financing problems and weak foresight, they will efforts to address Improving the process of commercialization of technology in the organization.<strong>زمینه و هدف:</strong> با توجه به اهمیت روزافزون تجاریسازی فناوری، شناخت پیشرانها و بازدارندههای آن در سازمانهای دارای تجربه تجاریسازی فناوری نقشی اساسی در تکمیل چرخه پژوهش به بازار و رفع مشکلات کشور خواهد داشت. بر این اساس، این مقاله به شناسایی پیشرانها و بازدارندههای تجاریسازی فناوری در جهاد دانشگاهی میپردازد.<br /> <strong>روششناسی:</strong> این پژوهش، از منظر هدف در دسته تحقیقات توسعهای است و در آن برای افزایش کارآمدی دانش تخصصی از استراتژی تحقیق کیفی به صورت مطالعه موردی استفاده شده است. پس از بررسی گسترده ادبیات موضوع، از طریق نمونهگیری گلوله برفی، تعداد 27 مصاحبه عمیق با پدیدآورندگان فناوری (دارای نقش مؤثر در تجاریسازی فناوری) در جهاد دانشگاهی و خبرگان موضوعی انجام شد. در این پژوهش برای تحلیل دادههای حاصل از مصاحبهها از روش تحلیل مضمون استفاده شده است.<br /> <strong>یافتهها:</strong> در این پژوهش تعداد 290 کد در دو گروه اصلی پیشران و بازدارنده تجاریسازی فناوری شناسایی شدند. این کدها در 5 مضمون پیشران و تسهیل کننده شامل سرمایه انسانی کارآفرین و نوآور، سرمایه سازمانی، سرمایه اجتماعی، مناسبات نهادی و کشش بازار برای محصول فناورانه و 6 مضمون بازدارنده شامل فقدان زیرساختهای تجاریسازی، تنگناهای حقوقی و قانونی، فرهنگ خرید خارجی در سازمانها، عدم شناخت بازار، معضلات تأمین مالی و ضعف آیندهنگری در جهاد دانشگاهی دستهبندی شدند.<br /> <strong>نتیجهگیری:</strong> این پژوهش با پیشنهادهایی برای تشویق پیشرانها و تضعیف بازدارندهها، تجاریسازی فناوری در مراکز تحقیقاتی را تقویت میکند.https://www.qjimdo.ir/article_118779_964ea31a97b51bbfd3c55d4977cf487d.pdfدانشگاه هوایی شهید ستاری- دانشکده مدیریتمدیریت نوآوری در سازمان های دفاعی2676-71123320201022Enhancing Innovative and Sale Performance through Customer Knowledge Managementارتقای عملکرد نوآورانه و فروش از طریق مدیریت دانش مشتری759611887110.22034/qjimdo.2020.235227.1323FAناصر عسگریاستادیار، دانشکده مدیریت، دانشگاه هوایی شهید ستاری، تهران، ایران0000000193937668منوچهر انصاریدانشیار، گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده مدیریت، دانشگاه تهران، تهران، ایرانمجید رشیدیدکترای عملیات مشترک و مرکب، دانشگاه فرماندهی و ستاد ارتش جمهوری اسلامی ایران، تهران، ایرانعلی سورانیدانشجوی دکتری دفاع ملی، دانشکده دفاع ملی، دانشگاه عالی دفاع ملی، تهران، ایرانJournal Article20200614Background and Aim: Today, knowledge resources of organizations are is considered as a powerful driver for promoting innovation and performance enhancement. Accordingly, this research is to investigate the effects of customer knowledge management on sale performance and innovative performance.<br /> Methodology: The research method is descriptive and correlational. The population of the research consists of 900 sellers of Beh pakhsh Corporation. A sample of 270 subjects was selected as statistical sampling. The required Data are collected through questionnaire. analyzed through Structural equation model by means of LISREL and SPSS software.<br /> Results: all studied aspects of customer knowledge have positive effects on the innovative and sale performance of the corporation. In addition, innovative performance can improve the sale performance of the distribution corporations.<br /> Conclusion: Recognizing the needs, issues, ideas, and knowledge of customers is a valuable resource. Effective management of the knowledge can help promote sustainable productivity of organizations in competitive environments.<strong>زمینه و هدف:</strong> امروزه منابع دانشی سازمان پیشایندی قوی برای ترویج نوآوری و ارتقای عملکرد به شمار میروند. در این راستا پژوهش حاضر به مطالعۀ چگونگی و میزان تأثیرگذاری مدیریت دانش مشتری بر عملکرد نوآورانه و فروش پرداخته است.<br /> <strong>روششناسی:</strong> این پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر ماهیت و روش انجام آن توصیفی ـ همبستگی است. جامعۀ آماری پژوهش شامل فروشندگان شرکت بهپخش به تعداد 900 نفر بود که از میان آنها 270 نفر با روش نمونهگیری تصادفی ساده انتخاب شدند. دادههای پژوهش با استفاده از پرسشنامه گردآوری و با کمک مدلیابی معادلات ساختاری و با استفاده از نرمافزارهای لیزرل و اس.پی.اس.اس تجزیه و تحلیل شدند.<br /> <strong>یافتهها:</strong> مؤلفههای سهگانۀ دانش مشتری بر عملکرد نوآورانه و فروش این شرکت تأثیر مثبت داشتند و عملکرد نوآورانه نیز میتواند به ارتقای عملکرد فروش آن کمک کند.<br /> <strong>نتیجهگیری: </strong>شناخت نیازها، مسائل، ایدهها و دانش مشتریان منبعی ارزشمند است و مدیریت مؤثر آن میتواند به ارتقای بهرهوری پایدار سازمانها در محیطهای رقابتی یاری رساند.https://www.qjimdo.ir/article_118871_4a136f0e7bd26f80c98b1776873982b5.pdfدانشگاه هوایی شهید ستاری- دانشکده مدیریتمدیریت نوآوری در سازمان های دفاعی2676-71123320201022Meta-Synthesis of Factors Affecting the Formation and Development of the University-Based Innovation Ecosystemفراترکیب عوامل موثر بر شکل گیری و توسعه اکوسیستم نوآوری مبتنی بر دانشگاه9713011938610.22034/qjimdo.2020.219552.1271FAرضا خان احمدلودانشجوی دکتری مدیریت فناوری، دانشکده مدیریت و حسابداری، پردیس فارابی دانشگاه تهران، تهران، ایرانهاشم معززاستادیار، دانشکده مدیریت و حسابداری، پردیس فارابی دانشگاه تهران، تهران، ایرانمهدی محمدیاستادیار گروه مدیریت صنعتی دانشکده مدیریت دانشگاه تهران، ایرانحمید یزدانیاستادیار، دانشکده مدیریت و حسابداری، پردیس فارابی دانشگاه تهران، تهران، ایران0000-0002-5957-643Xحسن زارعی متیناستاد، دانشکده مدیریت و حسابداری، پردیس فارابی دانشگاه تهران، تهران، ایرانJournal Article20200211<strong>Background & Purpose:</strong> In knowledge-based economies, university-based innovation ecosystems play a decisive role in economic development. Accordingly, this study was conducted to identify the factors affecting the formation and development of university-based innovation ecosystems. <br /><strong>Methodology:</strong> The purpose of this research is developmental, in which the systematic evaluation and analysis of previous research findings has been carried out in a Meta-Synthesis approach, including seven steps. Using this method, the researchers have made a rigorous review of the research topic and combined the findings of previous qualitative research. In the present study, the statistical population includes all previous research (articles) related to the subject. In the field of sampling, the most relevant Latin and Persian studies have been selected with a purposeful approach to 65 articles in which the factors affecting the formation and development of innovation and entrepreneurship in universities have been discussed. <br /><strong>Findings:</strong> According to the final research framework, the factors influencing the formation and development of university-based innovation ecosystems were categorized into 6 main categories and 14 sub-categories. The main categories of the research results are "Policy-Making and Strategic Management", " Culturalize and Leadership", " Systematize of University Activities", "Creation and Development of Infrastructure", "Structures and Interactions" and "Background factors". <br /><strong>Conclusion:</strong> The above framework can be used as a tool for implementing university-based innovation ecosystem in Iranian universities<strong>زمینه و هدف:</strong> در اقتصادهای مبتنی بر دانش، اکوسیستمهای نوآوری مبتنی بر دانشگاه از نقش تعیینکنندهای در توسعه اقتصادی برخوردار هستند. بر این اساس، این پژوهش با هدف شناسایی عوامل مؤثر بر شکلگیری و توسعه اکوسیستمهای نوآوری مبتنی بر دانشگاه انجام شده است.<br /> <strong>روششناسی:</strong> این پژوهش از نظر هدف توسعهای است و در آن با استفاده از روش فراترکیب به ارزیابی و تحلیل نظاممند یافتههای پژوهشی پیشین پرداخته شده است. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه مقالههای مرتبط با موضوع بود که طی آن با رویکردی هدفمند، مرتبطترین مطالعات لاتین و فارسی مرتبط با شکلگیری و توسعه نوآوری و کارآفرینی در دانشگاهها به تعداد 65 مقاله انتخاب و تحلیل شدهاند.<br /> <strong>یافتهها:</strong> بر اساس چارچوب نهایی پژوهش، عوامل مؤثر بر شکلگیری و توسعه اکوسیستمهای نوآوری مبتنی بر دانشگاه در قالب 6 بعد اصلی «سیاستگذاری و مدیریت راهبردی»، «فرهنگسازی و هدایتگری»، «نظاممندی فعالیتهای دانشگاه»، «ایجاد و توسعه زیرساختها»، «ساختارها و تعاملات» و «عوامل محیطی» و 14 بعد فرعی دستهبندی شد.<br /> <strong>نتیجهگیری:</strong> چارچوب نهایی پژوهش را میتوان بهعنوان ابزاری برای پیادهسازی اکوسیستم نوآوری مبتنی بر دانشگاه در دانشگاههای ایرانی استفاده کرد.https://www.qjimdo.ir/article_119386_5649b93912a8cca5f94d6bd1e2bd36f6.pdfدانشگاه هوایی شهید ستاری- دانشکده مدیریتمدیریت نوآوری در سازمان های دفاعی2676-71123320201022Effect Analysis and Evaluation Inclusive leadership on incidence Innovative behaviour with the mediate role of Psychological Healthتحلیل و ارزیابی اثر سبک رهبری فراگیر در بروز رفتارهای نوآورانه کارکنان با نقش میانجی سلامت روانشناختی13115011972710.22034/qjimdo.2020.223094.1284FAرضا سپهونداستاد گروه مدیریت بازگانی، دانشگاه لرستان، خرم آباد، ایرانعبداله ساعدیدکتری مدیریت منابع انسانی، دانشگاه لرستان، خرم آباد، ایرانمعصومه مومنی مفرددانشجوی دکتری مدیریت منابع انسانی، دانشگاه لرستان، خرم آباد، ایرانJournal Article20200318Background and Purpose: The purpose of this study was to analyze the effect of inclusive leadership on incidence Innovative behaviour with the mediate role of psychological health. Methodology: This study is a descriptive survey research and in terms of purpose is an applied research. In this study, standard questionnaire was used to measure variables. Validity and reliability of the questionnaire were confirmed by using the content validity method and Cronbach's alpha. The statistical population of the research is Knowledge-based organizations in Khorramabad city which Using available sampling method and using Cochran formula, 187 employees were selected as sample members. Data were analyzed using structural equation modeling with Amos and SPSS software.<br /> Findings: The results show that at confidence level of 0.95 inclusive leadership has a positive and significant effect on Innovative behaviour and psychological health. In addition, the analysis of indirect paths shows the mediator role of psychological health has effect in influencing inclusive leadership on incidence Innovative behaviour. <br /> Conclusion: as a general result, it can be acknowledged that inclusive leadership style by sharing the duties and responsibilities among the members of the group provides the ground for restoring the youth workforce through increased respect and participation in organizational issues and provides the conditions for expression and Implementation of new ideas.<strong>زمینه و هدف:</strong> سبک رهبری فراگیر با تشویق اعضای گروه موجب طرح ایدهها و نظرات کارکنان میشود و با مشارکت دادن آنان در بحثها و تصمیمگیریهای سازمانی سبب تحقق ایدهها در محیط کاری میشود. پژوهش حاضر باهدف تحلیل و ارزیابی اثر سبک رهبری فراگیر در بروز رفتارهای نوآورانه کارکنان با نقش میانجی سلامت روانشناختی انجام شد.
<strong>روششناسی:</strong> این مطالعه از نظر هدف، کاربردی و از لحاظ روش و ماهیت جزء تحقیقات توصیفی- پیمایشی است. برای سنجش متغیرها از پرسشنامه استاندارد استفاده شد که روایی آن به روش محتوایی و پایایی آن با استفاده از آزمون آلفای کرونباخ بررسی و تأیید شد. جامعه آماری تحقیق شامل سازمانهای دانشبنیان استان لرستان بود و طی آن با استفاده از روش نمونهگیری در دسترس و با کمک فرمول کوکران تعداد 187 نفر از کارکنان و مدیران آنها بهعنوان اعضای نمونه انتخابشدند. دادهها با استفاده از روش مدلسازی معادلات ساختاری و نرمافزارهایAmos و SPSS تحلیل شدند.
<strong>یافتهها:</strong> نتایج تحلیل دادهها نشان داد که سبک رهبری فراگیر تأثیر مثبت و معناداری در بروز رفتارهای نوآورانه کارکنان و سلامت روانشناختی دارد. بهعلاوه تحلیل مسیر غیرمستقیم، نقش میانجی سلامت روانشناختی در تأثیر سبک رهبری فراگیر بر بروز رفتارهای نوآورانه کارکنان را تأیید کرد.
<strong>نتیجهگیری:</strong> براساس یافتهها میتوان اذعان داشت که سبک رهبری فراگیر با تسهیم وظایف و مسئولیتها در بین اعضای گروه موجب بازیابی نیروی جوانی کارکنان از طریق افزایش احترام و مشارکت در مسائل سازمان شده و شرایط را برای بیان و اجرای ایدههای نو مهیا میکند.https://www.qjimdo.ir/article_119727_6e1143eba7a7c08201ce14f8b42b29f5.pdfدانشگاه هوایی شهید ستاری- دانشکده مدیریتمدیریت نوآوری در سازمان های دفاعی2676-71123320201022The Role of Social Capital in the Realization of Organizational Innovation and Organizational Citizenship Behavior by Explaining the Mediating Role of Sustainable Human Resource Managementنقش سرمایه اجتماعی در تحقق نوآوری سازمانی و رفتار شهروندی سازمانی با تبیین نقش میانجی مدیریت منابع انسانی پایدار15117811985110.22034/qjimdo.2020.209116.1226FAسلیمان احمدزادهاستادیار، گروه مدیریت، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، واحد مهاباد، دانشگاه آزاد اسلامی، مهاباد، ایرانزهرا شکوهاستادیار، گروه مدیریت، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، واحد کرمان، دانشگاه آزاد اسلامی، کرمان، ایرانJournal Article20191123Abstract<br /> Background and Aim: Innovation in the organization and improvement of job attitudes are among the basic prerequisites for sustainable productivity in the organization. The purpose of this study is to explain the role of social capital in the realization of organizational innovation and organizational behavior by explaining the mediating role of sustainable human resource management.<br /> Methodology: This research is applied and descriptive-survey. The statistical population of the study includes the staff of the National Petroleum Products Distribution Company of Kerman region with 400 people, of which 196 people were selected as statistical samples. In other to collect data was used standard questionnaire.<br /> Results: An examination of the research results using the Structural Equation Modeling technique with the help of Amos software showed that The results showed that Innovative staff behavior in organization and organizational citizenship behaviors through social capital directly and as well as indirectly through sustainable human resource management can be realized.<br /> Conclusion: Achieving organizational innovation and organizational citizenship behavior depends on promoting social capital and developing sustainable human resource management.<br /> management and consequently innovative staff behavior and organizational citizenship behavior.<strong>زمینه و هدف:</strong> نوآوری سازمانی و بهبود نگرشهای شغلی از پیشنیازهای اساسی بهرهوری پایدار در سازمان هستند. هدف از انجام این پژوهش، مطالعه نقش سرمایه اجتماعی در تحقق نوآوری سازمانی و رفتار شهروندی سازمانی با تبیین نقش میانجی مدیریت منابع انسانی پایدار است.<br /> <strong>روششناسی:</strong> پژوهش حاضر از جنبه هدف کاربردی و ازنظر ماهیت، پژوهشی توصیفی– پیمایشی است. جامعه آماری پژوهش شامل کارکنان شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی منطقه کرمان به تعداد 400 نفر بود که تعداد 196 نفر به روش نمونهگیری تصادفی طبقهای به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. برای گردآوری دادهها از ابزار پرسشنامه استاندارد استفاده شد.<br /> <strong>یافتهها:</strong> تحلیل دادههای پژوهش با استفاده از تکنیک مدلسازی معادلات ساختاری و نرمافزار آموس نشان داد که سرمایه اجتماعی به طور مستقیم بر نوآوری سازمانی و رفتار شهروندی سازمانی (میزان ضریب تأثیر به ترتیب 638/0 و468/0) تأثیر دارد. همچنین سرمایه اجتماعی به طور غیرمستقیم از طریق مدیریت منابع انسانی پایدار بر نوآوری سازمانی و رفتار شهروندی سازمانی (میزان ضریب تأثیر به ترتیب 145/0 و 321/0) تأثیر دارد.<br /> <strong>نتیجهگیری:</strong> مدیران برای نوآوری سازمانی و رفتارهای فرا نقشی باید تلاش کنند تا اعتماد و تعاملات سازمانی و نیز کیفیت زندگی کاری و استقلال شغلی در سازمان ارتقا یابد.https://www.qjimdo.ir/article_119851_647a6f8b0560edf9c9d7a7ac9f3dc187.pdfدانشگاه هوایی شهید ستاری- دانشکده مدیریتمدیریت نوآوری در سازمان های دفاعی2676-71123320201022Understanding the role of technical competencies of leaders on innovative work behavior : the study of the role of intermediary role in a militaryدرک نقش شایستگی های فنی رهبران بر رفتار کاری نوآورانه: مطالعه نقش واسطهای ظرفیت جذب دانش در یک سازمان نظامی17920211974310.22034/qjimdo.2020.189741.1134FAرسول کریمی طاهردکتری مدیریت دولتی، مدرس دانشگاه علوم و فنون شهید ستاری، تهران، ایرانعلیرضا مقدماستادیار گروه مدیریت دانشکده اقتصاد، مدیریت و علوم اداری دانشگاه سمنان، سمنان، ایران0000-0001-6815-3255هادی افضلیدانشجوی دکتری مدیریت دولتی، مدرس دانشگاه علوم و فنون شهید ستاری، تهران، ایران.سیده زینب حسینیدکتری مدیریت آموزشی، دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم تحقیقات تهران، ایرانJournal Article20190616Background and Purpose:this study aims to investigate the role of technical competency of leaders on innovative work behavior by considering the role of intermediary role . methodology : the research method is applicable in terms of purpose , practical and in terms of nature and method of descriptive - correlation with the approach of the model of structural equation modeling . the statistical population of all employees is a military organization whose sample size was determined using - Morgan table. the data collection instrument was a five - point Likert scale questionnaire whose validity was investigated by the content and content method and their reliability with cronbach 's alpha test was investigated and confirmed . to investigate the normality of the data distribution of kolmogorov - smirnov test , one - sample kolmogorov - smirnov test was used to test the hypotheses of research of structural equation modeling and in order to investigate the variables of the sample t - sample t - test . Findings : The findings indicate that the technical competence of leaders has a positive relationship with innovative work behavior and the capacity to attract knowledge , and the capacity to attract knowledge in the relationship between technical competence of leaders and innovation behavior has a significant role . conclusion : promotion of technical competencies of managers is the use of ideas , organizational knowledge and learning development in an organization that can be effective in improving the innovative performance of employees and organizations .<strong>زمینه و هدف:</strong> تقویت رفتار کاری نوآورانه به عنوان یکی از راهبردهای مؤثر برای کسب مزیت رقابتی و تحقق اهداف سازمانی با تکیه بر ظرفیتهای درون سازمانی مطرح است. هدف این پژوهش بررسی نقش شایستگی فنی رهبران بر رفتار کاری نوآورانه با توجه به نقش میانجی ظرفیت جذب دانش است.
<strong>روششناسی:</strong> نوع پژوهش به لحاظ هدف، کاربردی و از نظر ماهیت و روش اجرا توصیفی – همبستگی با رویکرد مدلیابی معادلات ساختاری است. جامعه آماری تحقیق کلیه کارکنان یک سازمان نظامی بود که با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی طبقهای و جدول کرجسی- مورگان، تعداد 214 نفر به عنوان افراد نمونه انتخاب شدند. ابزار گردآوری دادهها شامل پرسشنامههای استانداردی بود که روایی آنها به روش محتوایی و سازه و پایایی آنها از طریق آلفای کرونباخ تأیید شد.
<strong>یافتهها:</strong> تحلیل دادهها به استفاده از مدلیابی معادلات ساختاری (تحلیل مسیر) نشان داد که شایستگی فنی رهبران رابطه مثبتی با رفتار کاری نوآورانه و ظرفیت جذب دانش دارد و ظرفیت جذب دانش دارای نقش میانجی در رابطه بین شایستگی فنی رهبران و رفتار کاری نوآورانه است.
<strong>نتیجهگیری:</strong> ارتقاء شایستگیهای فنی رهبران موجب به کارگیری ایدهها، دانش سازمانی و توسعه یادگیری در سازمان میشود و میتواند در بهبود عملکرد نوآورانه کارکنان و سازمان مؤثر واقع شود.https://www.qjimdo.ir/article_119743_88d51f92359790bf8e8af2103ddd4de5.pdfدانشگاه هوایی شهید ستاری- دانشکده مدیریتمدیریت نوآوری در سازمان های دفاعی2676-71123306210407The Transformation of Military Organizations to an Effective Knowledge Organizationتحول سازمانهای نظامی بهسوی سازمان دانشی اثربخش20322416930210.22034/qjimdo.2023.169302FAفرامرز قرآنیاستادیار دانشگاه علوم و فنون هوایی شهید ستاری، دانشکده مدیریت، تهران، ایران.احسان الیاسی سرزلیکارشناس ارشد مدیریت بازرگانی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایرانشیما صفرمحمدلودانشجوی دکتری ، گروه مدیریت دولتی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران0000-0003-1974-8839Journal Article19700101<strong>Background and purpose:</strong> By entering the era of knowledge, the success of organizations in achieving their goals requires having certain dimensions and components that are fundamentally different from the components of the traditional era organization. The coherent and compatible set of these factors creates a platform that best represents an effective knowledge organization. Based on this, the aim of this article is to identify the dimensions and components required for the architecture of an effective knowledge organization.<br /><strong>Methodology:</strong> Considering the importance of the military field, in this article, by adopting a library approach, the components required for the transformation of military organizations into an effective knowledge organization are discussed.<br /><strong>Findings:</strong> The results of the study show that the five areas of knowledge-based structure, knowledge-based culture, knowledge-based technology, knowledge-based human capital, implementation of knowledge management system and intellectual property management system are key components required for the implementation and architecture of an effective knowledge organization.<br /><strong>Conclusion: </strong>Making effective changes based on the architecture of an effective knowledge organization will provide the context for greater compliance and effectiveness of military organizations. Compilation and design of conceptual and operational tools for guiding, measuring and establishing the dimensions and pathology of military organizations should be one of the most important concerns of managers and employees of knowledge-based military organizations.<strong>زمینه و هدف:</strong> با ورود به عصر دانائی، موفقیت سازمانها در تحقق اهداف نیازمند برخورداری از ابعاد و مولفههای خاصی است که با مولفههای سازمان عصر سنتی تفاوت اساسی دارند. مجموعه منسجم و سازگار این عوامل، بستری را ایجاد مینماید که در بهترین حالت معرف سازمان دانشی اثربخش است. بر این اساس، هدف این مقاله شناسایی ابعاد و مولفههای مورد نیاز برای معماری سازمان دانشی اثربخش است.<br /><strong>روششناسی:</strong> با توجه به اهمیت حوزه نظامی، در مقاله حاضر با اتخاذ رویکردی کتابخانهای به شناسایی مولفههای مورد نیاز برای تحول سازمانهای نظامی به سوی سازمان دانشی اثربخش پرداخته میشود.<br /><strong>یافتهها:</strong> نتایج مطالعه نشان میدهد در حال حاضر وجود پنج حوزه ساختار دانشمحور، فرهنگ دانشمحور، تکنولوژی دانشمحور، سرمایههای انسانی دانشمحور، پیادهسازی سیستم مدیریت دانش و سیستم مدیریت مالکیت معنوی از مولفههای کلیدی مورد نیاز برای پیاده سازی و معماری سازمان دانشی اثربخش است.<br /><strong>نتیجهگیری:</strong> انجام تغییرات موثر بر اساس معماری سازمان دانشی اثربخش زمینه تطابق و اثربخشی بیشتر سازمانهای نظامی را فراهم خواهد نمود. تدوین و طراحی ابزارهای مفهومی و عملیاتی برای راهبری، سنجش و استقرار ابعاد و آسیبشناسی سازمانهای نظامی باید از مهمترین دغدغههای مدیران و دستاندرکاران سازمانهای نظامی دانشمحور باشد.https://www.qjimdo.ir/article_169302_799764fbd77d7fc195e8165e3aed8f7f.pdf