دانشگاه هوایی شهید ستاری- دانشکده مدیریتمدیریت نوآوری در سازمان های دفاعی2676-71122420200121Innovative development in small and medium-sized enterprises by design of the model of partnership structure in open innovation with using the system dynamics approachتوسعه نوآورانه در شرکت های کوچک و متوسط با طراحی مدل ساختار همکاری شرکاء در نوآوری باز با استفاده از رویکرد پویایی سیستم12610250810.22034/qjimdo.2020.102508FAعادله باغبانمدیریت صنعتی، دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات، تهران، ایرانرضا رادفرهیات علمی گروه مدیریت صنعتی، دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه آزاد واحد علوم و تحقیقات، تهران، ایرانعباس طلوعی اشلقیگروه مدیریت صنعتی، دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات، تهران، ایرانمقصود امیریاستاد گروه مدیریت صنعتی دانشکده مدیریت و حسابداری دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایرانJournal Article20190425Background and Purpose: Innovation is the corporate vitality and strategic pivot that plays an important role in the survival and prosperity of companies. Small and medium-sized enterprises are less active than large companies in open innovation due to their specific characteristics. The purpose of this article is to present a model of partnership structure for open innovation in small and medium-sized enterprises.<br /> Methodology: The present study is an exploratory study and in terms of type of use, is functional and the questionnaire has been used to collect data. In order to conduct research, 57 questionnaires were completed by experts working in small and medium-sized enterprises producing goods and services of ICT students. And by using the dynamics of the system, the design of the model has been addressed. The horizons of the research are from 1392 to 1397.<br /> Findings: In this research, by designing an appropriate partnership structure, we seek to increase the aggregate profit of the network and the new small and medium-sized enterprise. In different scenarios, the behavior of the main variables of the model and the variables controlled by the partners and the network are discussed and their results are presented in the form of diagrams.<br /> Conclusion:Research results make it possible for companies that create a collaborative structure for innovation by studying the investment in each of the cases affecting the model, analyze the changing trend of network profits.شرکت های کوچک و متوسط به دلیل ویژگی های خاص خود کمتر از شرکت های بزرگ در نوآوری باز فعال می باشند. هدف از این مقاله ارائه مدل ساختار همکاری شرکا در نوآوری باز در شرکت های کوچک و متوسط می باشد. پژوهش حاضر از نظر هدف اکتشافی و از نظر نوع استفاده، کاربردی است و در آن از ابزار پرسشنامه برای گردآوری دادهها استفاده شده است. بهمنظور انجام پژوهش تعداد 57 پرسشنامه توسط خبرگان فعال در شرکت های کوچک و متوسط تولیدکننده کالا و خدمات دانش بنیان حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات تکمیل شد و با استفاده از رویکرد پویایی سیستم به طراحی مدل پرداخته شده است. افق زمانی پژوهش حاضر از سال 1392 تا 1397 می باشد. در این پژوهش با طراحی ساختار مناسب همکاری شرکا به دنبال بالابردن سود تجمیعی شبکه و شریک جدید می باشیم که در سناریوهای مختلف به بررسی رفتار متغیرهای اصلی مدل و متغیرهایی که تحت کنترل شرکا و شبکه می باشند پرداخته شده و نتایج آنها در قالب نمودارهایی ارائه گردیده است. در نهایت با اتخاذ استراتژی های مناسب از قبیل بهبود مکانیزم جذب ایده و انتخاب شرکایی که از منابع مالی بیشتری برخوردار هستند، سود تجمیعی شبکه و سود شریک جدید افزایش یافته است. نتایج این امکان را برای شرکت هایی که تصمیم به ایجاد ساختار همکاری در نوآوری باز دارند به وجود می آورد تا با بررسی سرمایه گذاری در هر یک از موارد اثرگذار در مدل، روند تغییرات سود شبکه را مورد تجزیه و تحلیل قرار دهند.دانشگاه هوایی شهید ستاری- دانشکده مدیریتمدیریت نوآوری در سازمان های دفاعی2676-71122420200121Innovation Climate and Employee Creativity, Entrepreneurial Orientation and Intrapreneurship: A Model for Defining the Role of Transformational Leadershipجوّ نوآوری و خلاقیت کارکنان، گرایش کارآفرینانه و کارآفرینی درون سازمانی: مدلی برای تبیین نقش رهبری تحول آفرین275010394710.22034/qjimdo.2020.103947FAمهرانه صباغی رستمیگروه مدیریت، دانشکده مدیریت و حسابداری، واحد کرج، دانشگاه آزاد اسلامی، کرج، ایرانمهرداد حسینی شکیبگروه مدیریت صنعتی ، واحد کرج ، دانشگاه آزاد اسلامی ، کرج ، ایران0000-0003-1243-2559Journal Article20190518<strong>Abstract</strong> <br />Purpose: The purpose of this research is to focus on transformational leadership (TL) considering its interaction with employee creativity (EC), innovation climate (INC), entrepreneurial orientation (EO) and intrapreneurship (IN), based on employee perception in Civil Aviation industry. <br />Methodology: This study is an applied research and a descriptive-correlation research. The Statistical population of the research is all experts and managers of ATA Airlines with at least bachelor degrees (N=700). To determine sample size, Morgan Table is used (n=248). A prescribed questionnaire is used for data collection. To measure the questionnaire validity, formal and content validity and confirmatory factor analysis are used while Cornbrash’s alpha is utilized to measure the reliability. For data analysis, structural equation model and PLS software is used. <br />Findings: TL on INC and INC on EC have a significant effect and INC has a mediating role on the relationship between TL and EC. EC on IN and EO on IN have a significant effect and TL has a moderating role on the relationship between EO and IN. <br /> Conclusion: Considering the positive effect of transformational leadership on creativity, innovation and entrepreneurship, competencies of transformational leadership should be considered in staff selection.<strong>زمینه و هدف:</strong> این پژوهش با هدف مطالعه رهبری تحولآفرین و نحوه تعامل آن با خلاقیت، جوّ نوآوری، گرایش کارآفرینانه و کارآفرینی درونسازمانی بر اساس ادراک کارکنان صنعت هواپیمایی کشوری انجام شد.<br /> <strong>روششناسی:</strong> پژوهش حاضر از نظر هدف، کاربردی و از حیث شیوه گردآوری دادهها، توصیفی ـ همبستگی است. جامعه آماری شامل کلیه کارشناسان و مدیران شرکت هواپیمایی آتا با حداقل مدرک کارشناسی به تعداد 700 نفر بود که با استفاده از جدول مورگان و روش نمونهگیری تصادفی طبقهای 248 نفر بهعنوان نمونه انتخاب شدند. برای گردآوری دادهها از پرسشنامه استاندارد استفاده شد. روایی پرسشنامه با استفاده از روایی محتوایی و تحلیل عاملی تأییدی و پایایی آن با استفاده از آلفای کرونباخ تایید شد. برای تحلیل دادهها از مدلسازی معادلات ساختاری و الگوریتم حداقل مربعات جزئی (PLS) استفاده شد.<br /> <strong>یافتهها:</strong> یافتهها بیانگر تأثیر مثبت رهبری تحولآفرین بر جوّ نوآوری سازمان، جوّ نوآوری بر خلاقیت کارکنان و نقش میانجی جوّ نوآوری در رابطه بین رهبری تحولآفرین و خلاقیت کارکنان بود. همچنین، نتایج حاکی از تأثیر مثبت خلاقیت کارکنان بر کارآفرینی درونسازمانی، گرایش کارآفرینانه بر کارآفرینی درونسازمانی و نقش تعدیلگر رهبری تحولآفرین در رابطه بین گرایش کارآفرینانه و کارآفرینی درونسازمانی بود.<br /> <strong>نتیجهگیری:</strong> با توجه به تاثیر رهبری تحولآفرین بر خلاقیت، نوآوری و کارآفرینی در انتخاب کارکنان شایستگیهای رهبری تحول آفرین مورد توجه قرار گیرد.دانشگاه هوایی شهید ستاری- دانشکده مدیریتمدیریت نوآوری در سازمان های دفاعی2676-71122420200121A Policy Making Model for IT Development in AJA Officer’s Universitiesارائه الگوی سیاستگذاری توسعه فناوری اطلاعات در دانشگاههای افسری آجا517810394610.22034/qjimdo.2020.187459.1127FAاکبر بهمنیاستادیار ، گروه مدیریت دولتی،دانشگاه پیام نور ، تهران، ایرانمحمد خادمی کله لواستادیار، گروه جامعه و پیشرفت، پژوهشکده مطالعات فناوری ریاست جمهوریداریوش مهریاستادیار مدیریت آموزش عالی، دانشگاه علوم و فنون هوایی شهید ستاری، تهران، ایرانصمد بارانیاستادیار گروه مدیریت ، دانشگاه علوم و فنون هوایی شهید ستاریJournal Article20190525In the 21st century, Information technology is the Development axis at the universities and scientific- research inistitutions. Undoubtedly Officer Universities are on of the most important centers of the armed forces and and research centers. Therefore this study aimed at presenting a police making model for the information technology development in AJA officer’s universities. This is an applied research and the research methodology was mixed method. For this purpose, used the mixed method approach and two methods of research such as Meta-synthesis and & Survey. First with the using of Meta-synthesis, initial and secondary coding stages the main categories (steps) & the sub categories (micro steps) of the IT development policy making model in AJA officer’s universities identified and then with using of survey method the relation between the categories were drawn. Based on the findings of the qualitative research section, the conceptual model of the research was designed. Then, a questionnaire that developed based on the conceptual model were compiled by the participation of 54 faculty members of the AJA universities. As a result, 17 major categories and 63 subcategories extracted form qualitative data analysis of the 57 documents. Development Platforms, Development axes, policy making levels, Explaining the policy issue , policy needs, policy sagacity, policy formulation, alternatives options, strategic alignment, policy integration, policy dissemination, policy transfer, policy implementation, evaluation, feedback And policy learning are the main components of the model. The quantitative findings about the model validation also showed that the proposed model of research is sufficiently valid<strong>زمینه و هدف:</strong> دانشگاههای نظامی یکی از مهمترین مراکز نیروهای مسلح به شمار میروند و فناوری اطلاعات نقشی کلیدی را در توسعه این دانشگاهها، مراکز علمی و تحقیقاتی ایفا میکند. بر این اساس، پژوهش حاضر با هدف ارائه الگوی سیاستگذاری توسعه فناوری اطلاعات در دانشگاههای افسری آجا انجام شده است.<br /> <strong>روششناسی:</strong> این تحقیق از نظر هدف کاربردی و از نظر روش جزء تحقیقات آمیخته است. بدین منظور با استفاده از رویکرد ترکیبی و بهرهگیری از دو روش فراترکیب و پیمایش و طی مراحل کدگذاری اولیه و ثانویه، ابعاد اصلی و فرعی الگوی سیاستگذاری احصا و سپس از طریق پیمایش، روابط میان مقولهها ترسیم شد. پرسشنامه محقق ساخته بر مبنای یافتههای حاصل از بخش کیفی پژوهش طراحی و با مشارکت 54 نفر از اعضای هیئتعلمی دانشگاههای افسری آجا تکمیل شد.<br /> <strong>یافتهها:</strong> بسترهای توسعه، محورهای توسعه، سطوح سیاستگذاری، نیاز سیاستی، تبیین مسئله سیاستی، هوشمندی سیاستی، صورتبندی سیاست، بدیل یابی/گزینههای جایگزین، همسویی استراتژیک، یکپارچهسازی سیاست، اشاعه و تقریب سیاست، انتقال سیاست، اجرای سیاست، ارزیابی، بازخورد و یادگیری سیاستی بهعنوان 17 مؤلفه اصلی به همراه 63 خرده مؤلفه الگو شناسایی و معناداری همه آنها با اطمینان 95% تائید شد.<br /> <strong>نتیجهگیری:</strong> نتایج این پژوهش، ضمن کمک به توسعه سامانمند فناوری اطلاعات در دانشگاههای افسری آجا میتواند راهنمای عمل متولیان سیاستگذاری در دانشگاههای مذکور قرار گیرد.دانشگاه هوایی شهید ستاری- دانشکده مدیریتمدیریت نوآوری در سازمان های دفاعی2676-71122420200121Identifying Strategic Leadership Competencies with a view to Satisfying Organizational Stakeholder in Iran Air Transport Industryشناسایی شایستگی های رهبریِ استراتژیک با رویکرد رضایت ذینفعان سازمان در صنعت حمل و نقل هوایی ایران7910810412510.22034/qjimdo.2020.104125FAزهرا محمدبیگیدانشجوی دکتری مدیریت دانشگاه خوارزمی، تهران، ایرانسید مهدی الوانیاستاد گروه مدیریت دولتی دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایراناکبر حسن پوراستادیار گروه مدیریت منابع انسانی و رفتارسازمانی دانشگاه خوارزمی، تهران، ایرانرضا یوسفی زنوزاستادیار گروه مدیریت صنعتی دانشگاه خوارزمی، تهران، ایرانJournal Article20190831Abstract <br /> Objective: The overall responsibility of any organization lies with its strategic leaders or senior management team and organizational performance is influenced by their strategic choices, in other words, the organization is the reflection of its top executives. The current dynamics of the business environment and technological advances have put organizations at odds with various stakeholder groups that sometimes have conflicting demands. Therefore, this study aimed to identify the capabilities required for strategic leaders to satisfy different organizational stakeholders in Iranian airlines. <br /> Methodology: The approach of this research is inductive and in terms of research orientation it is an applied researches. The study was conducted by using a qualitative method through the thematic analysis of semi-structured interviews with 17 strategic leaders of airlines (CEO, Board of Directors and Chief Executive Officers). Purposeful judgment and snowball methods were used for sampling. QSR Nvivo software was used to analyze the data derived from the interviews and the reliability of the coding of the interviews was assessed by using in-subject percentage agreement method. <br /> Findings: as a result of analyzing the data from the interviews, 4 main themes are: strategic leadership skills, individual attributes, interpersonal behavioral skills, management skills, and 24 Sub-themes and 61 concepts for strategic keadership with stakeholders approach was identified.<br /> Conclusion: in the present study, in order to satisfy different stakeholders by top management team, the fourfold pattern of strategic leadership was presented.<strong>چکیده</strong>
<strong>زمینه و هدف:</strong> مسئولیت کلی هر سازمان بر عهده رهبران استراتژیک است و عملکرد سازمانی متأثر از انتخابهای استراتژیک، بازتاب عمل و رویکرد مدیران ارشد آن است. پویایی کنونی فضای کسبوکار و پیشرفت فنآوری، سازمانها را در تقابل با گروههای مختلف ذینفع قرار داده است که خواستههای متعارض و واگرایی دارند. از این رو پژوهش حاضر با هدف شناسایی توانمندیهای مورد نیاز رهبران استراتژیک برای جلب رضایت ذینفعان مختلف سازمانی در شرکتهای هواپیمایی ایرانی انجام شد.
<strong>روششناسی:</strong> این پژوهش به لحاظ جهتگیری در زمرۀ پژوهشهای توسعهای قرار دارد و با استفاده از روش کیفی تحلیل تم بر روی داده های حاصل از مصاحبههای نیمهساختاریافته 17 نفر از رهبران استراتژیک شرکتهای هواپیمایی (مدیرعامل، اعضای هیئتمدیره و مدیران ارشد اجرایی) انجام شد. برای نمونهگیری از روش هدفمند قضاوتی و جهت تحلیل دادهها از نرمافزار QSR Nvivo استفاده شد. پایایی کدگذاری مصاحبهها با استفاده از روش درصد توافق درون موضوعی تایید شد.
<strong>یافتهها:</strong> در نتیجه تحلیل دادههای پژوهش، 4 تم اصلی شامل ویژگیها و مهارتهای بنیادینِ رهبری در جایگاه استراتژیک، ویژگیهای فردی، مهارتهای رفتاریِ بین فردی، مهارتهای مدیریتی، 24 تم فرعی و 60 مفهوم برای رهبری استراتژیک با رویکرد ذینفعان شناسایی شدند.
<strong>نتیجهگیری:</strong> الگوی چهار وجهی رهبریِ استراتژیکِ ذینفعمحور در راستای توفیق تیم مدیریت ارشد سازمانها برای جلب رضایت ذینفعان مختلف ارائه شد. الگوی مذکور را میتوان به عنوان مبنایی برای انتخاب و آموزش مدیران استراتژیک شرکتهای هواپیمایی به کار گرفت.دانشگاه هوایی شهید ستاری- دانشکده مدیریتمدیریت نوآوری در سازمان های دفاعی2676-71122420200121A Meta- Analysis of the Antecedents of Organizational Innovationفراتحلیل پیشایندهای نوآوری سازمانی10913410412610.22034/qjimdo.2020.212097.1241FAرضا زارعاستادیار، گروه مدیریت دولتی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایرانحامد خامه چیدانشجوی دکترا/ دانشکده مدیریت، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایرانحسن رنگریزدانشیار، دانشکده مدیریت، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران0000-0001-9327-4649Journal Article20191216Background: In recent years, with the rise of a knowledge-based economy, innovation has played a vital role in the evolution of economic and social structures, with some articles referring to today's advanced economics as innovation-based economics. The purpose of this study was to identify the Antecedents of Organizational Innovation using a meta- analysis approach. <br /> Method: The present study is descriptive in terms of purpose, practical in terms of usage and quantitative in terms of type of data. The study population consists of articles published in scientific journals in the field of Organizational Innovation from 2011 to 2018, that 57 cases were entered through meta-analysis process with a non- random purposive sampling method. Selected studies were analyzed using CMA2 software (Comprehensive Meta-Analysis Software). <br /> Results: Findings showed that among the Antecedents of Organizational Innovation, 9 variables (25%) had an effect size less than 0.3, 18 variables (50%) had an effect size between 0.3 and 0.5, and 9 variables (25%) had an effect size above 0.5.<br /> Conclusion: Findings showed that among the Antecedents of Organizational Innovation, respectively, organizational communication (0.800), strategic thinking (0.782), intellectual capital (0.677), organizational trust (0.676), human resources planning system (5858), social capital (0.557), market orientation (0.555), talent management (0.513) and knowledge management (0.508) had high effect size (above 0.5).زمینه و هدف: در سال های اخیر با ظهور اقتصاد دانش محور، نوآوری نقش حیاتی در تحول ساختارهای اقتصادی و اجتماعی پیدا کرده است به طوری که در بعضی مقالات از اقتصادهای پیشرفته امروزی به عنوان اقتصادهای مبتنی بر نوآوری یاد می شود. هدف این تحقیق شناسایی پیشایندهای نوآوری سازمانی با استفاده از رویکرد فراتحلیل است.<br /> روش شناسی: تحقیق حاضر از نظر هدف، توصیفی و از نظر نوع استفاده کاربردی و از نظر نوع داده ها، کمی است. جامعه مورد بررسی پژوهش، شامل مقالات چاپ شده در مجلات علمی- پژوهشی در زمینه نوآوری سازمانی از سال 1390 تا سال 1397 بود که 57 مورد با استفاده از روش نمونه گیری غیرتصادفی هدفمند به عنوان نمونه وارد فرایند فراتحلیل شدند. پژوهش های منتخب با استفاده از نرم افزار CMA2 (نرم افزار جامع فراتحلیل) مورد تحلیل قرار گرفتند.<br /> یافته ها: براساس یافته های پژوهش، از بین پیشایندهای نوآوری سازمانی، 9 مورد (25%) دارای اندازه اثر کمتر از 3/0، 18 مورد (50%) دارای اندازه اثر بین 3/0 تا 5/0 و 9 مورد (25%) دارای اندازه اثر بیشتر از 5/0 هستند.<br /> نتیجه گیری: براساس نتایج فراتحلیل، از بین پیشایندهای نوآوری سازمانی، به ترتیب متغیرهای ارتباطات سازمانی (800/0)، تفکر راهبردی (782/0)، سرمایه فکری (677/0)، اعتماد سازمانی (676/0)، سیستم برنامه ریزی منابع انسانی (586/0)، سرمایه اجتماعی (572/0)، بازارگرایی (556/0)، مدیریت استعداد (513/0)، مدیریت دانش (508/0) دارای اندازه اثر زیاد (بالای 5/0) هستند.دانشگاه هوایی شهید ستاری- دانشکده مدیریتمدیریت نوآوری در سازمان های دفاعی2676-71122420200121Developing a Framework for Urban Entrepreneurship in Iranتدوین چارچوبی برای کارآفرینی شهری در ایران13516010424410.22034/qjimdo.2020.104244FAمهدی ریزوندیگروه کارآفرینی، واحد قزوین، دانشگاه آزاد اسلامی، قزوین، ایرانhttps://orcid.org/00فرج اله رهنوردگروه مدیریت، موسسه عالی آموزش و پژوهش مدیریت و برنامه ریزی، تهران، ایرانکمال سخدریدانشکده کارآفرینی دانشگاه تهران، تهران، ایرانJournal Article20190714Enhancing entrepreneurship and creating the right platform for developing one of the economic development tools of developing countries. Cities do not have the same impact as the main elements of a nation's formation.The purpose of this study is to develop a framework for the establishment of urban entrepreneurship in Iran based on the Granded theory method . he statistical population of this research includes experts who have sufficient knowledge in the field of entrepreneurship and urban management. A semi-structured sample based on Atlas-ti software has been used to collect required data. After analyzing the text of the interviews, the dimensions of urban entrepreneurship measurements (entrepreneurial attitudes,entrepreneurial ability, entrepreneurial aspirations, entrepreneurial action) were identified as a central issue and the final framework was developed.The research findings show that the creative city, urban prosperity policy, urban entrepreneurship ecosystem and Entrepreneurial conditions are among the factors affecting urban entrepreneurship in Iran. Urban flexibility,urban density, and environmental uncertainty are underlying factors for urban entrepreneurship development. Urban interactions and urban competitiveness act as intermediary agents in urban entrepreneurship establishment. Mean while, the establishment of urban entrepreneurship has consequences such as the quality of life of citizens, the general satisfaction of citizens, the deepening of social capital and the formation of utopian cities. urban entrepreneurship can be valuable, using shared intellectual and social capital and identifying and evaluating urban opportunities. It leads to the development of entrepreneurship and, in addition to solving urban problems, restore’s urban structures and flourishes small and medium-sized enterprises in the cities.<strong>زمینه و هدف:</strong> تقویت کارآفرینی و ایجاد بستر مناسب برای توسعه آنیکی از ابزارهای پیشرفت اقتصادی کشورهای در حالتوسعه است. شهرها بهعنوان عناصر اصلی تشکیل یک کشور از این تأثیر بیبهره نیستند. هدف این پژوهش تدوین چارچوبی برای استقرار کارآفرینی شهری در ایران است.
<strong>روششناسی:</strong> این پژوهش از نظر هدف، اکتشافی است و در آن از روش کیفی دادهبنیاد استفاده شد. جامعه آماری پژوهش شامل خبرگانی بود که در حوزه کارآفرینی و مدیریت شهری دارای دانش کافی بودند. برای گردآوری دادهها از ابزار مصاحبه نیمه ساختیافته استفاده شد. تحلیل متن مصاحبهها به کمک نرمافزار Atlas ti انجام شد. ابعاد سنجش کارآفرینی شهری (نگرش کارآفرینانه، توانایی کارآفرینانه، آرمان کارآفرینانه، اقدام کارآفرینانه) بهعنوان مقوله محوری مشخص شد و چارچوب نهایی تدوین شد<strong>.</strong>
<strong>یافتهها:</strong> بر اساس تحلیل دادهها، نگرش کارآفرینانه، توانایی کارآفرینانه، آرمان کارآفرینانه، اقدام کارآفرینانه بهعنوان مقوله محوری، شهر خلاق، خطمشی شکوفایی شهری، زیستبوم کارآفرینی شهری و شرایط تولید/خدمات کارآفرینانه به عنوان عوامل علی، انعطافپذیری شهری، تراکم شهری، و عدم اطمینان محیطی بهعنوان عوامل زمینهای، تعاملات شهری و رقابت شهری بهعنوان عوامل میانجی، کیفیت زندگی شهروندان، رضایت عمومی شهروندان، تعمیق سرمایه اجتماعی و شکلگیری آرمانشهرها به عنوان پیامدها شناسایی شدند.
<strong>نتیجهگیری:</strong> کارآفرینی شهری از طریق شناسایی، ارزیابی و بهرهبرداری از فرصتهای شهری موجب توسعه کارآفرینی، حل معضلات شهری، ترمیم ساختارهای شهری و رشد و شکوفایی کسبوکارهای کوچک و متوسط و ارتقای مطلوبیت زندگی شهر خواهد شد.دانشگاه هوایی شهید ستاری- دانشکده مدیریتمدیریت نوآوری در سازمان های دفاعی2676-71122420200121Performance analysis and forecasting with data envelopment analysis and data mining approachتحلیل و پیش بینی کارایی با رویکرد تحلیل پوششی داده ها و داده کاوی16117913930010.22034/qjimdo.2021.300153.1439FAمحمدحسین علی مددیدانشجوی دکتری گروه مهندسی صنایع، واحد تهران جنوب، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایرانمهرزاد نوابخشاستادیار گروه مهندسی صنایع دانشکده مهندسی صنایع دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوباشکان حافظ الکتباستادیار گروه مهندسی صنایع، واحد تهران جنوب، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایرانJournal Article20210825<strong>Background & Purpose:</strong> Analysis and forecasting of efficiency in organizations in order to evaluate the performance of units and planning to improve the performance of units is very important. The purpose of this study is to analyze and predict the relative efficiency of the country's social security branches. For this purpose, in general, in this study, a framework has been created to estimate the future value of the efficiency of units using artificial neural networks.
<strong>Methodology:</strong> In this research, using non-parametric data envelopment analysis method and game theory method, cover the research gaps in measuring cost efficiency and technical efficiency in a two-tier supply chain in terms of price stability and price instability.
<strong>Findings:</strong> First, branch efficiency was calculated using data envelopment analysis method and then performance classification was performed.
Conclusion: In this study, based on the past performance of the units and calculating their cost efficiency in consecutive years, the future performance of the units was predicted using the time series function.
<strong>Conclusion:</strong> Managers should implement a data collection and processing system in the organization and regularly perform clustering and performance forecasting for the coming months and years, based on which to improve and optimize inputs and outputs.
<strong>Keywords: </strong>Efficiency, Data Envelopment Analysis, Data Mining, Neural Networks<strong>زمینه و هدف:</strong> تحلیل و پیشبینی کارایی در سازمانها برای ارزیابی عملکرد واحدها و برنامهریزی برای بهبود عملکرد واحدها از اهمیت زیادی برخوردار است. هدف این پژوهش تحلیل و پیشبینی کارایی نسبی شعب تأمین اجتماعی کشور است. بر این اساس، در این مطالعه چارچوبی برای برآورد ارزش آینده کارایی واحدها با استفاده از شبکههای عصبی مصنوعی ایجاد شده است.
<strong>روششناسی:</strong> در این پژوهش با استفاده از روش نا پارامتریک تحلیل پوششی دادهها و تئوری بازیها، شکافهای تحقیق در زمینه اندازهگیری کارایی هزینه و تکنیکی در یک زنجیره تأمین دو سطحی در شرایط ثبات قیمت و عدم ثبات قیمت پوشش داده شده است.
<strong>یافتهها:</strong> ابتدا کارایی شعب با استفاده از روش تحلیل پوششی دادهها محاسبه شده و سپس دستهبندی کاراییها انجام شده است. در این پژوهش بر اساس کاراییهای گذشته واحدها و محاسبه کارایی هزینه آنها در سالهای متوالی کارایی آتی واحدها با استفاده از تابع سری زمانی پیشبینی شد.
<strong>نتیجهگیری:</strong> مدیران باید نوعی سیستم جمعآوری و پردازش دادهها پیادهسازی کنند و به طور مرتب خوشهبندی و پیشبینی کارایی برای ماهها و سالهای آینده انجام دهند و بر اساس آن بر بهبود و بهینهسازی ورودیها و خروجیها بپردازند.دانشگاه هوایی شهید ستاری- دانشکده مدیریتمدیریت نوآوری در سازمان های دفاعی2676-71122420200121Challenges of management and human resources in the public sector: the application of mixed researchچالشهای مدیریت و منابع انسانی در بخش دولتی: کاربرد پژوهش آمیخته18019716062410.22034/qjimdo.2020.160624FAامید اردلاندکتری تخصصی مدیریت دولتی، استادیار دانشگاه فرماندهی و ستاد آجا، تهران، ایراناصغر اصغرزادهدکترای تخصصی مدیریت منابع انسانی، استادیار دانشگاه فرماندهی و ستاد آجا، تهران، ایران.محسن گلسرخدانشجوی دکترای مدیریت راهبردی دانشگاه عالی دفاع ملی، تهران، ایران.Journal Article20221113<strong>purpose:</strong> The cold war in the new millennium is about maintaining and developing human capital and attracting experts from competing companies. Therefore, you have to fight to preserve this valuable capital today, and managers must plan in the best possible way with a correct understanding of the challenges of human capital. Based on this, the purpose of this research is to identify the challenges of management and human resources in the public sector.<br /><strong>Methodology:</strong> This research was conducted with a mixed exploratory research approach. In the first step, the content analysis method was used, and in the second step, the navigation method was used. In order to identify the dimensions and components of the model, 14 experts in Tehran government organizations were randomly selected and interviewed, and then 87 questionnaires were provided to the statistical sample in a cluster method, and for data analysis, Smart PLS software was used.<br /><strong>Findings:</strong> meritocracy and merit selection with a path coefficient of 0.923, structural system and organization dynamism with a path coefficient of 0.946, replacement of strategic and strategic beliefs instead of traditional and task beliefs with a path coefficient of 0.887, coherence and agility in the educational system with a path coefficient of 0.293, absorption, Maintaining and meeting the individual and organizational needs of employees with a path coefficient of 0.530, the positive necessity of the position of human resources management in the board of directors with a path coefficient of 0.553, Centers of thinking and creativity with a path coefficient of 0.663, evaluating the performance of employees and the organization with a path coefficient of 0.816, privatization with a path coefficient of 0.642, the need to pay more attention to human resources research and adopting strategic policies with a path coefficient of 0.611, outsourced job training and technical skill weakness with The path coefficient of 0.619 and the transfer of managerial experiences with the path coefficient of 0.903 were confirmed as challenges of management and human resources in the public sector.<br /><strong>Conclusion:</strong> This research, by counting 12 categories of management and human resources challenges, will guide the government organizations of the Islamic Republic of Iran in solving management and human resources challenges.<strong>زمینه و هدف:</strong> جنگ سرد در هزاره جدید بر سر حفظ و توسعه سرمایه انسانی و جذب نیروهای خبره از شرکتهای رقیب است. برای حفظ این سرمایه ارزشمند امروز باید جنگید و مدیران باید با درک صحیح از چالشهای سرمایه انسانی به بهترین نحو ممکن تدبیر کنند. بر این اساس، هدف از این تحقیق شناسایی چالشهای مدیریت و منابع انسانی در بخش دولتی است.<br /><strong>روششناسی:</strong> این تحقیق با رویکرد تحقیقات آمیخته اکتشافی انجام شد. در گام اول از روش تحلیل محتوا و در گام دوم از روش پیمایش استفاده شد. برای شناسایی ابعاد و مؤلفههای الگو تعداد 14 نفر از خبرگان در سازمانهای دولتی تهران به صورت غیراحتمالی انتخاب و با آنها مصاحبه انجام شد و در ادامه نیز تعداد 87 پرسشنامه به روش خوشهای در اختیار نمونه آماری قرار گرفت و برای تجزیه و تحلیل دادهها از نرمافزار اسمارت پیاِلاِس استفاده شد.<br /><strong>یافتهها:</strong> شایستهسالاری و شایستهگزینی با ضریب مسیر 0.923، نظام ساختاری و میزان پویایی سازمان با ضریب مسیر 0.946، جایگزینی باورهای استراتژیک و راهبردی به جای باورهای سنتی و وظیفهای با ضریب مسیر 0.887، انسجام و چالاکی در نظام آموزشی با ضریب مسیر 0.293، جذب، نگهداشت و برآوردهسازی نیازهای فردی و سازمانی کارکنان با ضریب مسیر 0.530، ضرورت ایجابی جایگاه مدیریت منابع انسانی در هیئت مدیره با ضریب مسیر 0.553، کانونهای تفکر و خلاقیت با ضریب مسیر 0.663، ارزیابی عملکرد کارکنان و سازمان با ضریب مسیر 0.816، خصوصیسازی با ضریب مسیر 0.642، لزوم توجه بیشتر به پژوهشهای منابع انسانی و اتخاذ سیاستهای راهبردی با ضریب مسیر 0.611، آموزشهای مشاغل برونسپاری شده و ضعف مهارت فنی با ضریب مسیر 0.619 و انتقال تجارب مدیریتی با ضریب مسیر 0.903 به عنوان چالشهای مدیریت و منابع انسانی در بخش دولتی تأیید شدند.<br /><strong>نتیجهگیری:</strong> این تحقیق با احصاء 12 مقوله از چالشهای مدیریت و منابع انسانی راهنمای سازمانهای دولتی جمهوری اسلامی ایران در حل چالشهای مدیریت و منابع انسانی خواهد بود.