دانشگاه هوایی شهید ستاری- دانشکده مدیریتمدیریت نوآوری در سازمان های دفاعی2676-71124120210321Designing a brand acceptance model for the Entrepreneur University (third generation) in the Armed Forces Universitiesطراحی الگوی پذیرندگی برند دانشگاه کارآفرین(نسل سوم) در دانشگاههای نیروهای مسلح12412799810.22034/qjimdo.2021.250461.1362FAمحمد حسین نعمتیمربی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساری، ساری، ایرانمسعود احمدیاستادیار، دانشکده مدیریت و علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد ساری، ساری، ایرانرحمان غفاریاستادیار، دانشکده مدیریت و علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساری، ساری، ایران.حسن دولتیاستادیار، عضو هیئت علمی دانشگاه علوم دریایی امام خمینی(ره)، مازندران، ایرانJournal Article20200928<strong>Background & Purpose:</strong> Increased competition regarding the employment of students, financial sources, and quality employees has resulted in increased attention to third-generation universities in order to create a set of features and achieving a distinctive brand. Therefore, this study intends to design brand acceptance pattern of entrepreneur university in higher education system.
<strong>Methodology:</strong> The mixed method has been used in this research. In the qualitative part, the grounded theory method was used, and in the quantitative part, structural equation modeling was used. Qualitative instrument included interviews with 18 university experts, but the researcher-made questionnaire was used as the quantitative data collection instrument.
<strong>Findings:</strong> Data analysis revealed that 474 initial codes were identified. Then, they were divided into 75 concepts and 26 major categories. Based on the systematic approach by grounded theory method, the identified codes were categorized into six components of casual conditions, basic conditions, intervening factors, strategies, and consequences.
<strong>Conclusion:</strong> The above-mentioned model leads to the employment of the most quality elements in the competitive market through changing the educational system and creating a positive image. The main consequences of these measures include an advanced military industry, achievement of scientific authority in the Islamic world, and increase in public welfare within the society.<strong>زمینه و هدف:</strong> افزایش رقابت در خصوص جذب دانشجویان، منابع مالی و کارکنان کیفی به افزایش توجه دانشگاههای نسل سوم برای ایجاد مجموعهای از ویژگیها و برخورداری از برند متمایز منجر شده است. بر این اساس، این پژوهش به طراحی الگوی پذیرندگی برند دانشگاه کارآفرین در نظام آموزش عالی میپردازد.
<strong>روششناسی:</strong> در این پژوهش از روش آمیخته استفاده شده است. در بخش کیفی از روش داده بنیاد و در بخش کمّی از مدلسازی معادلات ساختاری بهرهگیری شد. در بخش کیفی، دادهها از ابزار مصاحبه و مشارکت 18 نفر از خبرگان دانشگاهی و در بخش کمی از طریق پرسشنامه محققساخته گردآوری شدند.
<strong>یافتهها:</strong> بر اساس تحلیل دادههای پژوهش، 474 کد اولیه شناسایی شد که در قالب 75 مفهوم و 26 مقوله اصلی دستهبندی شدند. با استناد به رهیافت نظاممند در نظریه داده بنیاد، کدهای شناسایی شده در 6 طبقه شرایط علّی، زمینهای، عوامل مداخلهگر، راهبردها و پیامدها دستهبندی شدند.
<strong>نتیجهگیری:</strong> الگوی مذکور از طریق تغییر نظام آموزشی و ایجاد تصویر مثبت موجب جذب با کیفیتترین عناصر در بازار رقابتی میشود. پیامد اصلی این اقدامات، صنعت نظامی پیشرفته، کسب مرجعیت علمی در جهان اسلام و افزایش رفاه عمومی جامعه خواهد بود.دانشگاه هوایی شهید ستاری- دانشکده مدیریتمدیریت نوآوری در سازمان های دفاعی2676-71124120210321Nanotechnology innovation system in Iran Based on Functional and Structural Componentsنظام نوآوری فناوری نانو در ایران بر اساس عناصر کارکردی و ساختاری255213075710.22034/qjimdo.2020.233464.1316FAسید سپهر قاضی نوریاستاد گروه مدیریت فناوری اطلاعات، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران آرمان خالدیدکتری سیاست گذاری علم و فناوری، پژوهشگر پژوهشکده مطالعات فناوری، تهران، ایران شهره نصریدکتری سیاست گذاری علم و فناوری، پژوهشگر مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور، تهران، ایران هادی حسینیدانشجوی دکتری مدیریت فناوری، دانشگاه آزاد واحد تهران جنوب، تهران، ایرانJournal Article20200613<strong>Background & Purpose:</strong> Nanotechnology is one of the most important drivers of innovation. Due to the importance of this technology, in the present study, the structural and functional components of the nanotechnology innovation system in Iran has been analyzed simultaneously.
<strong>Methodology:</strong> The research strategy is quantitative and the data collection tool is questionnaire. The statistical population includes policy makers, firm’s managers and university professors in the field of nanotechnology. Data collection was done analytically-descriptively through information obtained from questionnaires, documents and reports published in the field of nanotechnology.
<strong>Findings:</strong> Findings show the weakness of interactions between the actors of the nanotechnology innovation system. Also the resource mobilization function is in a more appropriate situation and the function of creating legitimacy is in a weaker position than other functions, which somehow confirms the existence of systematic problems in the innovation system of nanotechnology in Iran.
<strong>Conclusion:</strong> Strengthening interactions between actors in the Nano-technology innovation system, as well as further support for strengthening the function of legitimacy, can have a positive impact on the conditions of this system.<strong>زمینه و هدف:</strong> فناوری نانو به عنوان یکی از مهمترین پیشرانهای نوآوری به شمار میرود. با توجه به اهمیت این فناوری، در پژوهش حاضر به بررسی و تحلیل همزمان عناصر ساختاری و کارکردی نظام نوآوری فناوری نانو در ایران پرداخته شده است.
<strong>روششناسی:</strong> در این پژوهش از استراتژی پژوهش کمّی و ابزار پرسشنامه برای گردآوری دادهها استفاده شده است. جامعه آماری پژوهش حاضر شامل سیاستگذاران، مدیران شرکتها و اساتید دانشگاه در حوزه فناوری نانو بود. گردآوری دادهها به صورت تحلیلی-توصیفی از طریق اطلاعات پرسشنامهها، اسناد و گزارشهای منتشر شده در حوزه نانو فناوری انجام شد.
<strong>یافتهها:</strong> یافتههای پژوهش نشان دهنده ضعف تعاملات بین بازیگران نظام نوآوری نانو فناوری است. همچنین کارکرد بسیج منابع در وضعیت مناسبتر و کارکرد ایجاد مشروعیت در وضعیت ضعیفتری نسبت به سایر کارکردها قرار دارند که مؤید وجود مشکلات نظاممند در نظام نوآوری فناوری نانو در ایران است.
<strong>نتیجهگیری:</strong> تمرکز بر تقویت تعاملات بین بازیگران نظام نوآوری فناوری و همچنین حمایتهای بیشتر برای تقویت کارکرد مشروعیت تأثیر مثبتی در بهبود شرایط این نظام خواهد داشت.دانشگاه هوایی شهید ستاری- دانشکده مدیریتمدیریت نوآوری در سازمان های دفاعی2676-71124120210321Modeling the challenges of innovation in the development of complex aerospace productsمدلسازی چالشهای نوآوری در توسعه محصولات پیچیده هوافضایی537813075810.22034/qjimdo.2020.229774.1303FAعلی کاظم زادهدانشجوی دکترای مدیریت تکنولوژی، دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات، تهران،ایرانمنوچهر منطقیاستاد دانشگاه صنعتی مالک اشتر، تهران، ایرانعباس طلوعی اشلقیاستاد دانشکده مدیریت و اقتصاد، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایرانجهانگیر جدیاستادیار دانشکده مهندسی مکانیک، دانشگاه صنعتی مالک اشتر ، تهران، ایرانJournal Article20200507<strong>Background and Aim:</strong> the most challenges issues with organizations that developing complex products is the uncertainty and ambiguity, The phenomena associated with these challenges are the limited knowledge and experience of identifying the growing complexities of products and the interaction of these phenomena. Therefore, this paper aims to identify and model the innovation challenges associated with the development of complex aerospace products <br /><strong>Methodology:</strong> The present research is applied in a practical, mixed-method way. Thus In the qualitative approach section through interviews and Fuzzy Delphi method from experts, the challenges of innovation of complex products were identified and in the quantitative section, using Structural Equation Modelling (PLS), hypotheses were confirmed, modeling and explaining relationships were performed. <br /><strong>findings:</strong> In this paper, complex product development challenges are categorized into three groups: complex product development risks, complex product development process characteristics, and complex products features, and Modeling fitted very well with the presence of relevant structures and markers. So The results of the paper show that the complex products features have a positive, direct and significant effect on product development risks and development process characteristics. Also, the development process characteristics have a positive, direct and significant effect on product development risks. And more important result is that, the development process characteristics as a mediator affect the relationship between the complex products features and the product development risks. . <br /><strong>Conclusion: </strong>Considering the directly effect of development process characteristics on development risks of complex products and also the mediating role of development process characteristics in the impact of features of complex product on complex products development risks, so the role of development process characteristics in process configuration and structure is important..<strong>زمینه و هدف:</strong> ابهام و عدم قطعیت از چالشبرانگیزترین مسایل سازمانهای درگیر در توسعه محصولات پیچیده است که عمدتاً از دانش محدود و پیچیدگیهای رو به رشد محصولات و تعامل این پدیدهها ناشی میشود. این مقاله با هدف شناسایی و مدلسازی چالشهای نوآوری مرتبط با توسعه محصولات پیچیده هوافضایی انجا شده است.<br /><strong>روششناسی:</strong> این مقاله از نظر هدف کاربردی و از نظر روش دارای رویکردی ترکیبی است. در بخش کیفی، چالشهای نوآوری محصولات پیچیده از طریق مصاحبه و نظرسنجی دلفی فازی از خبرگان شناسایی شدند و در بخش کمی با استفاده از روش معادلات ساختاری، مدلسازی و تبیین روابط انجام شد.<br /><strong>یافتهها:</strong>بر اساس تحلیل دادهها، چالشهای مذکور در سه گروه ریسکهای توسعه محصولات پیچیده، خصوصیات فرایند توسعه محصولات پیچیده و ویژگیهای محصولات پیچیده دستهبندی شدند. ویژگیهای محصولات پیچیده بر ریسکهای فرایند توسعه محصولات پیچیده و خصوصیات فرایند توسعه محصولات پیچیده هوافضایی تأثیر دارد، خصوصیات فرایند توسعه محصولات پیچیده بر ریسکهای فرایند توسعه این محصولات تأثیر مثبت و معناداری دارد. همچنین خصوصیات فرایند توسعه محصولات پیچیده تأثیر ویژگیهای محصولات پیچیده بر ریسکهای فرایند توسعه محصولات پیچیده را میانجیگری میکند.<br /><strong>نتیجهگیری: </strong>با توجه به تأثیر خصوصیات فرایند توسعه بر ریسکهای توسعه محصولات پیچیده بهصورت مستقیم و همچنین نقش میانجیگری خصوصیات فرایند توسعه در تأثیر ویژگیهای محصولات پیچیده بر ریسکهای توسعه محصولات پیچیده هوافضایی، نقش خصوصیات فرایند توسعه در پیکرهبندی و ساختار فرایند حایز اهمیت است.دانشگاه هوایی شهید ستاری- دانشکده مدیریتمدیریت نوآوری در سازمان های دفاعی2676-71124120210321Improve company performance through knowledge management capabilities, strategic flexibility and strategic agility; The mediating role of business model innovationارتقای عملکرد شرکت از طریق قابلیتهای مدیریت دانش، انعطافپذیری استراتژیک و چابکی استراتژیک؛ نقش میانجی نوآوری مدل کسب و کار7910613075910.22034/qjimdo.2021.262799.1390FAیعقوب رشنوادیاستادیار گروه مدیریت بازرگانی،دانشکده مدیریت،دانشگاه خوارزمی،تهران،ایرانفراز صادق وزیریاستادیار گروه آموزشی مدیریت بازرگانی،دانشکده مدیریت،دانشگاه خوارزمی،تهران،ایرانرسول نصرت پناهدانش آموخته کارشناسی ارشد رشته مدیریت بازرگانی،دانشکده مدیریت،دانشگاه خوارزمی،تهران،ایرانJournal Article20201219Context/Purpose: The purpose of this study is to investigate the effect of knowledge management capabilities, flexibility and strategic agility with the mediating role of business model innovation on firm performance. <br />Methodology: The objective of this study is practical and it is descriptive-survey in nature. The statistical population of it is Iranian insurance firms. The sample size was determined to be 422 people by the use of G-Power software version 3.1. questionnaire knowledge management capabilities, Akram et al. (2018) questionnaire was used, to assess strategic flexibility, Miroshnichenko et al. (2020) questionnaire was used, to assess strategic agility, Omoush (2020) questionnaire, business model innovation from Asemokha et al. (2020) and to assess firm performance, Venkatraman & Ramanujam (1986) questionnaire was used. The validity and reliability of the research tool were confirmed and the data were analyzed via Smart PLS software version 3. <br />Findings: Findings showed that knowledge management capabilities, strategic flexibility and agility, directly and indirectly through business model innovation, have a positive effect on firm performance. <br />Conclusion: Creating and applying knowledge management capabilities, strategic flexibility and strategic agility simultaneously, via business model innovation, not only improve firm performance, but also help managers learn how to improve firm performance in dynamic environments.زمینه و هدف: هدف پژوهش حاضر بررسی تأثیر قابلیتهای مدیریت دانش، انعطافپذیری و چابکی استراتژیک با نقش میانجی نوآوری مدل کسب و کار بر عملکرد شرکتها است.<br />روششناسی: این ﭘﮋوﻫﺶ از لحاظ هدف، توصیفی-پیمایشی و از نظر نوع استفاده، پژوهشی کاربردی است. جامعه آماری شامل پژوهش، مدیران و کارکنان شرکتهای بیمه بود و حجم نمونه با نرمافزار جی-پاور نسخه 1,3، 422 نفر تعیین شد. برای گردآوری دادهها از پرسشنامه استاندارد استفاده شد. تحلیل دادهها از طریق نرمافزار اسمارت پی.ال.اس انجام شد.<br />یافتهها: نتایج تحلیل دادهها نشان داد که قابلیتهای مدیریت دانش، انعطافپذیری و چابکی استراتژیک به طور مستقیم و غیر مستقیم از طریق نوآوری مدل کسب و کار بر عملکرد شرکتها تأثیر دارند.<br />نتیجهگیری: ایجاد و به کارگیری همزمان قابلیتهای مدیریت دانش، انعطافپذیری استراتژیک و چابکی استراتژیک با چاشنی نوآوری مدل کسب و کار ضمن بهبود عملکرد شرکتها، به مدیران در نحوه بهبود عملکرد شرکتها در محیطهای پویا کمک مینماید.دانشگاه هوایی شهید ستاری- دانشکده مدیریتمدیریت نوآوری در سازمان های دفاعی2676-71124120210321Provide a multilevel structural model for the successful implementation of open innovationارائه یک مدل ساختاری چندسطحی برای پیاده سازی موفق نوآوری باز 7910613076010.22034/qjimdo.2020.235985.1325FAامیر حکاکیدانشجوی دکتری مدیریت صنعتی، گروه مدیریت صنعتی، دانشکده اقتصاد، مدیریت و علوم اداری، دانشگاه سمنان، سمنان، ایران.محسن شفیعی نیکابادیدانشیار گروه مدیریت صنعتی، دانشکده اقتصاد، مدیریت و علوم اداری، دانشگاه سمنان، سمنان، ایران.محمود بیدخامدانشیار گروه آموزشی ریاضی، دانشکده آمار، ریاضی و علوم کامپیوتر، دانشگاه سمنان، سمنان، ایران.Journal Article20200629Context/Purpose: Today, due to manufacturing SMEs resource and financial constraints, using the open innovation is one of the basic approaches in these companies. The research aims to present a multilevel model for success factors of open innovation implantation. <br />Methodology: the first stage, the effect of each success factor of Open Innovation on the others determined by fuzzy revised DEMATEL based on views of 12 experts; Then, Interpretive structural model of studied factors plotted in 3 level called base, strategic, and operational layer respectively. <br />Findings: In terms of importance open innovation success factors divided by 3 levels called base, strategic, and operational layer. The most significant level dedicated to the base layer including Economic Factors as the most influential indicator on the others, Universities, research Institution, and IT Support System. Competitors, Partners, Organizational Strategy, Organizational Learning, Employees and Reward Systems in the strategic layer and suppliers, organizational structure, and Ecological issues (secluded factor in the model) are at the operational layer. Moreover, success factors are ranked based on effectiveness, and their causal nature is also identified. <br />Conclusion: Given the importance of results, managers of manufacturing SMEs advised to reduce the risk of R&D and increase the odds of organization survival by changing opening their innovation process. Besides, developing of partnership with universities, research institutes, and Strengthening the IT's infrastructure could accelerate the achievement of innovative goals.<strong>زمینه و هدف:</strong> محدودیتهای مالی و منابع فراروی شرکتهای تولیدی کوچک و متوسط، بهرهگیری از رویکرد نوآوری باز را ضروری نموده است. بر این اساس، پژوهش حاضر با هدف ارائه مدلی چندسطحی از عوامل مؤثر بر پیادهسازی موفق نوآوری باز انجام شده است.<br /><strong>روششناسی:</strong> با استفاده از دیمتل تجدید نظر شده فازی بر پایه نظرات 12 نفر از خبرگان، میزان اثرگذاری عوامل بر یکدیگر محاسبه شدند و با استفاده از تکنیک مدلسازی ساختاری-تفسیری فراگیر، عوامل مورد مطالعه سطحبندی شدند.<br /><strong>یافتهها:</strong> بر اساس تحلیل دادهها، عوامل موفقیت نوآوری باز به ترتیب اهمیت در سطوح پایه، راهبرد و عملیات طبقهبندی شدند. عوامل اقتصادی (تأثیرگذارترین شاخص)، دانشگاهها، مؤسسات تحقیقاتی و سیستم پشتیبان فناوری اطلاعات در لایه پایه بیشترین اهمیت را به خود اختصاص دادند. رقبا، همکاران، استراتژی سازمان، یادگیری سازمانی، کارکنان و سیستم پاداشدهی در لایه راهبرد و تأمینکنندگان، ساختار سازمانی و مسائل محیط زیستی (عامل منزوی در مدل) در لایه عملیات دستهبندی شدند.<br /><strong>نتیجهگیری:</strong> مدیران جهت کاهش ریسک تحقیق و توسعه و افزایش شانس بقای سازمان، فرآیندهای خود را به سوی نوآوری باز سوق دهند. همچنین، توسعه روابط با مراکز تحقیقاتی و تقویت زیرساختهای فناوری اطلاعات باعث تسریع دستیابی به اهداف نوآورانه میشود.دانشگاه هوایی شهید ستاری- دانشکده مدیریتمدیریت نوآوری در سازمان های دفاعی2676-71124120210321identifying effective factors on civil defense doctrine; studied in mashhad cityشناسایی و تبیین عوامل موثر بر دکترین پدافند غیرعامل؛ مورد مطالعه شهر مقدس مشهد13115213951310.22034/qjimdo.2021.292567.1426FAهادی باغبانیدانشجوی مدیریت راهبردی پدافند غیر عامل، دانشگاه و پژوهشگاه عالی دفاع ملی، تهران، ایران. وحید ریاضیاستادیار گروه مدیریت راهبردی پدافند غیرعامل دانشگاه و پژوهشگاه عالی دفاع ملی و هیئت علمی دانشگاه فرماندهی و ستاد ارتش جمهوری اسلامی ایران ، تهران، ایرانعباس خیراتیدانشجوی مدیریت راهبردی پدافند غیر عامل، دانشگاه و پژوهشگاه عالی دفاع ملی، ،تهران ،ایران.مرتضی بیگلریدانشجوی مدیریت راهبردی پدافند غیر عامل، دانشگاه و پژوهشگاه عالی دفاع ملی، تهران، ایرانعلی بیک بلندیاستادیار دانشگاه و پژوهشگاه عالی دفاع ملی،تهران،ایران.Journal Article20210628<strong>Background & Purpose:</strong> lack of appropriate controls and lack of centralized access plans have resulted in countless migrations and consequently the creation of a series of anomalies and vulnerabilities followed by the necessity of paying more attention to passive defense issues to reduce vulnerability, facilitate crisis management, continuous services continuity, defense deterrence and increase in urban stability . Therefore, in this study, we identify and explain the effective factors on civil defense doctrine in Mashhad metropolis .metropolis<br /><strong>Methodology:</strong> the present study is applied in terms of purpose, practical and in terms of nature and practice of implementation, descriptive - correlation research. The research population consisted of all experts and experts of the military and civil administration in large metropolitan areas using a purposeful sampling method, 45 were selected as sample subjects data collection instrument consisted of standard questionnaire whose validity was confirmed<br /><strong>Findings:</strong> based on data analysis, resilience, site allocation and site selection, safety and strengthening of city planning were effective factors on civil defense doctrine in mashhad city . Assessment of the principles of civil defense doctrine of Mashhad city of Mashhad showed that resilience with mean 3.85, locating and site site selection with mean and safe mean and strengthening with mean 3.74 and urban spatial planning had the highest mean.<br /><strong>Conclusion:</strong> the lack of respect and consideration of other passive defense considerations in the development and development of the physical space of Mashhad, in addition to the danger, leads to an inevitable damage.<strong>زمینه و هدف:</strong> عدم کنترلهای مناسب و متمرکز نبودن برنامههای توسعه کلانشهرها به مهاجرتهای بیرویه و در نتیجه ایجاد مجموعهای از ناهنجاریها و آسیبپذیریها منجر شده است و در پی آن لزوم توجه هر چه بیشتر به مباحث پدافند غیرعامل برای کاهش آسیبپذیری، تسهیل مدیریت بحران، استمرار خدمات ضروری، بازدارندگی دفاعی و افزایش پایداری شهرها احساس شده است. بر این اساس، در این پژوهش به شناسایی و تبیین عوامل مؤثر بر دکترین پدافند غیرعامل در کلان شهر مشهد پرداخته شده است.<br /><strong>روششناسی:</strong> پژوهش حاضر به لحاظ هدف، کاربردی و از نظر ماهیت و روش اجرا، پژوهشی توصیفی-همبستگی است. جامعه آماری تحقیق شامل همه خبرگان و صاحبنظران دستگاههای لشکری و کشوری آشنا به مباحث پدافند غیرعامل در حوزه کلانشهرها بود و با استفاده از روش نمونهگیری هدفمند، تعداد 45 نفر به عنوان افراد نمونه انتخاب شدند. ابزار گردآوری دادهها شامل پرسشنامههای استانداردی بود که روایی آنها از طریق روایی محتوا و سازه و پایایی آنها از طریق آلفای کرونباخ تأیید شد.<br /><strong>یافتهها:</strong> بر اساس تحلیل دادهها، قابلیت تابآوری، مکانیابی و مکانگزینی، ایمنسازی و استحکامبخشی و آمایش شهری از عوامل مؤثر بر دکترین پدافند غیرعامل در حوزه کلانشهر مشهد بودند. ارزیابی اصول دکترین پدافند غیرعامل کالبدی کلانشهر مشهد تحلیل نشان داد که قابلیت تابآوری با میانگین 85/3، مکانیابی و مکانگزینی با میانگین 75/3 و ایمنسازی و استحکامبخشی با میانگین 74/3 و آمایش شهری با میانگین 63/3 دارای بیشترین میانگین بودند.<br /><strong>نتیجهگیری:</strong> عدم رعایت اصول و ملاحظات پدافند غیرعامل در ایجاد و توسعه فضای کالبدی کلانشهر مشهد علاوه بر آسیبپذیری در حین تهدید به بروز خسارات جبرانناپذیر منجر میشود.