@article { author = {Shirazi, Hossein and Hashemzadeh, Gholamreza and Radfar, Reza and Torabi, Taghi}, title = {The effect innovation capability on technology commercialization performance in knowledge based companies: The mediating role organizational innovation}, journal = {Innovation Management in Defensive Organizations}, volume = {2}, number = {3}, pages = {81-106}, year = {2019}, publisher = {Management faculty of Shahid Sattari Aeronautical University}, issn = {2676-7112}, eissn = {}, doi = {10.22034/qjimdo.2019.101025}, abstract = {Objective: This study aims to explore the effect of innovation capability on technology commercialization performance in Knowledge-Based Companies by considering the mediating variable of organizational innovation. Methodology: The present research is applied in a practical, descriptive and survey-oriented way. The statistical population of this research consists of 99 top managers of Knowledge-Based Companies in modares’s Science and Technology Park. A randomized stratified sampling method was used to select the statistical sample. Using Cochran sampling formula(10% error), the number of sample member was calculated to be 87 people. At the end, 81 questionnaires were correctly filled. In order to analyze the data, the Structural Equation Modeling based on partial least squares method has been explioted using Smart PLS software. Findings: The results of analysis of research hypotheses showed that innovation capability has significantly positive effects on the technology commercialization performance. Moreover, organizational innovation mediated the relationship between innovation capability and technology commercialization performance. Conclusion: Creating competitive advantage and survival of knowledge-based companies is a continuous enhancement of innovation capability, providing a framework for the development of organizational innovation, and enhancing technology commercialization.}, keywords = {"innovation capability,Organizational Innovation,Technology Commercialization Performance,Knowledge Based Companies"}, title_fa = {تاثیر قابلیت نوآوری بر عملکرد تجاری سازی فناوری شرکت های دانش بنیان با تاکید بر نقش میانجی نوآوری سازمانی}, abstract_fa = {زمینه و هدف: هدف از پژوهش حاضر، مطالعه تاثیر قابلیت نوآوری بـر عملکرد تجاری سازی فناوری شرکت‌های‌ دانش‌بنیان‌ با در نظر گرفتن متغیر میانجی نوآوری سازمانی اسـت. روش‌شناسی: پـژوهش حاضـر از جنبـه هـدف در دسـته پژوهش های کاربردی قرار می گیرد و از نظر روش و ماهیت توصیفی- پیمایشی اسـت. ابـزار گردآوری داده ها پرسشنامه استاندارد بوده و جامعه آماری پژوهش حاضر 99 شرکت دانش بنیان مستقر در پارک علم و فناوری مدرس می باشند که از میان 99 مدیر ارشد آن ها، تعداد نمونـه بـا اسـتفاده از فرمول کوکران و با توجه به اطمینان از برگشت پرسشـنامه کـافی(10 درصد حاشیه اطمینان) 87 نفـر تعیـین شـد، کـه در نهایت 81 پرسشنامه به روش نمونه گیری تصادفی ساده برای تحلیل جمع آوری گردید. تجزیه و تحلیل داده ها شامل آزمون فرضیه هـا و سنجش روابط بین متغیرها است که به دلیل تعداد نمونه کم، از تکنیک مـدل سـازی معـادلات ساختاری به وش حداقل مربعات جزئی در نسخه سوم نرم افزارSmartPLS استفاده شده اسـت. یافته‌ها: بررسی نتایج پژوهش نشان داد قابلیت نوآوری بر عملکرد تجاری سازی فناوری تاثیر معناداری می گذارد و همچنین میانجی گری نوآوری سازمانی در اثرگذاری قابلیت نوآوری بر عملکرد تجاری سازی فناوری مورد تایید قرار گرفت. نتیجه‌گیری: حفظ مزیت رقابتی و بقا شرکت های دانش بنیان در گرو ارتقا پیوسته قابلیت نوآوری، فراهم نمودن بستری جهت توسعه نوآوری سازمانی و تقویت تجاری سازی فناوری می باشد.}, keywords_fa = {"قابلیت نوآوری,نوآوری سازمانی,عملکرد تجاری سازی فناوری,شرکت های دانش بنیان"}, url = {https://www.qjimdo.ir/article_101025.html}, eprint = {https://www.qjimdo.ir/article_101025_e9f41ab743a49da124178d185939b545.pdf} }