@article { author = {zanjani, saeed and iranzadeh, soleyman and khadivi, asadollah and feghhi farahmand, naser}, title = {Designing a Corporate Growth Strategy Based on Ansoff Matrix Using Fuzzy Inference System}, journal = {Innovation Management in Defensive Organizations}, volume = {3}, number = {2}, pages = {151-178}, year = {2020}, publisher = {Management faculty of Shahid Sattari Aeronautical University}, issn = {2676-7112}, eissn = {}, doi = {10.22034/qjimdo.2020.211344.1236}, abstract = {Corporate growth is an important factor for economic growth. Therefore, choosing the right growth strategy is one of the most important issues in managerial decisions. Accordingly, the purpose of this study was to design a business growth strategy selection model based on Ansoff matrix using fuzzy inference system. To achieve the research goal, first based on the ANSF matrix, Factors affecting market product strategy selection are identified and then two-level fuzzy inference system designed to select the company's growth strategy. The statistical population of this research was chemical and chemical industries of East Azarbaijan province. The statistical sample is based on the sample of available 124 managers of these companies. A questionnaire was used to collect the data, which was distributed among the sample members after determining its validity and reliability. In order to analyze the data while using exploratory factor analysis, a fuzzy inference system based on triangular membership functions and Mamdani inference is used to formulate the model of choosing the growth strategy of the company. The research results show that the designed system is able to identify the right growth strategy for companies. Also, the results in determining the growth strategy of the companies show that for the surveyed community, the best growth strategy was market development.}, keywords = {Keywords: Corporate Growth Strategy,ANSF Matrix,Fuzzy inference system}, title_fa = {طراحی الگوی انتخاب استراتژی رشد شرکت بر اساس ماتریس آنسف با استفاده از سیستم استنتاج فازی}, abstract_fa = {زمینه و هدف: رشد شرکت عامل مهمی برای رشد اقتصادی است. لذا انتخاب استراتژی مناسب رشد یکی از مسائل مهم در تصمیمات مدیریتی است. بر همین اساس هدف این تحقیق طراحی الگوی انتخاب استراتژی رشد شرکت بر اساس بر اساس ماتریس آنسف با استفاده از سیستم استنتاج فازی بوده است. روش‌شناسی: برای دستیابی به هدف تحقیق، ابتدا بر اساس ماتریس آنسف، عوامل موثر بر انتخاب استراتژی محصول- بازار شناسایی شده و در ادامه یک سیستم دو سطحی استنتاج فازی برای انتخاب استراتژی رشد شرکت طراحی شده است. جامعه آماری این تحقیق صنایع تولید کننده مواد و محصولات شیمیایی استان آذربایجان‌شرقی بوده است. نمونه آماری بر اساس نمونه در دسترس 124 مدیر این شرکت‌ها تعیین شده است. برای جمع‌آوری داده‌ها از پرسشنامه استفاده شده است که پس از تعیین روایی و پایایی آن در بین اعضای نمونه آماری توزیع شده است. به منظور تجزیه و تحلیل داده‌ها ضمن استفاده از تحلیل عاملی اکتشافی، از سیستم استنتاج فازی بر اساس توابع عضویت مثلثی و استنتاج ممدانی در جهت تدوین الگوی انتخاب استراتژی رشد شرکت استفاده شده است. یافته‌ها: یافته‌های تحقیق نشان می‌دهد که برای جامعه آماری مورد بررسی بر اساس درجه عضویت، مناسب‌ترین استراتژی، ابتدا استراتژی توسعه بازار و پس از آن به ترتیب استراتژی‌های متنوع‌سازی، نفوذ در بازار و توسعه محصول قرار دارند. نتیجه‌گیری: شرکت‌های جامعه آماری مورد بررسی می‌توانند بر اساس انتخاب استراتژی مناسب، الگوی رشد متناسب با شرکت را در راستای افزایش توان رقابتی بکار گیرند.}, keywords_fa = {کلیدواژه‌ها: استراتژی رشد شرکت,ماتریس آنسف,سیستم استنتاج فازی}, url = {https://www.qjimdo.ir/article_111378.html}, eprint = {https://www.qjimdo.ir/article_111378_a60d76d188827b3b2259493564b69a3c.pdf} }