@article { author = {Rangriz, Hassan}, title = {Designing an Innovative Leadership Model based on Neuroscience in the Iranian Banking Industry}, journal = {Innovation Management in Defensive Organizations}, volume = {6}, number = {1}, pages = {33-56}, year = {2023}, publisher = {Management faculty of Shahid Sattari Aeronautical University}, issn = {2676-7112}, eissn = {}, doi = {10.22034/qjimdo.2023.352713.1517}, abstract = {Background & Purpose: To design and deploy brain-friendly work environments, a style of organizational leadership based on neuroscience is needed in organizations. According to this, The main purpose of this study is to design an innovative leadership model based on neuroscience in the Iranian banking industry. Methodology: The research is developmental-applied in terms of purpose and qualitative research in terms of nature. The statistical population included management experts and experts of Iran's state banks, who were identified by targeted sampling. In this research, the grounded theory method based on systematic approach and semi-structured interview tool were used to collect data. Findings: In causal conditions; the feeling, perception and logic of the individual of his relative importance to others, in the main phenomenon; innovative organizational climate, in the conditions of the intervener; a set of economic, political, social and cultural conditions, and a set of structural, behavioral and content factors, in the contextual conditions; interactive climate, attention to organizational values, the existence of coherent regulations, and the existence of a banking union; in relation to the main strategy; design and optimization, type of leadership style, and development of leadership skills were identified. The main consequence of this model are self-development, managerial development, and social development. Conclusion: The formation of a reservoir of innovative leadership based on neuroscience, taking into account the causal conditions, intervening conditions and background conditions, can prepare the consequences of self-development, managerial development and social development so that an innovative organizational climate emerges in the organization.}, keywords = {Innovative Leadership,Brains of Leaders,Innovative Organizational Climate,Neuroscience,banking industry}, title_fa = {طراحی الگوی رهبری نوآورانه مبتنی بر علوم اعصاب در صنعت بانکداری ایران}, abstract_fa = {زمینه و هدف: برای طراحی و استقرار محیط‏های دوستدار مغز، به سبکی از رهبری سازمانی مبتنی بر علوم اعصاب در سازمان‏ها نیاز است. بر این اساس، پژوهش حاضر با هدف طراحی الگوی رهبری نوآورانه مبتنی بر علوم اعصاب در صنعت بانکداری ایران انجام شده است. روش‌شناسی: پژوهش حاضر از نظر هدف توسعه‏ای- کاربردی و از نظر گردآوری داده‏ها با توجه به ماهیت پژوهش از نوع کیفی است. جامعۀ آماری شامل خبره­های مدیریتی و کارشناسی بانک‏های دولتی ایران بود که با روش نمونه‏گیری هدفمند شناسایی شدند. در این پژوهش از روش تجزیه‌وتحلیل نظریه داده‎بنیاد مبتنی بر رویکرد نظام‏مند و ابزار مصاحبه‏ نیمه ساختاریافته برای گردآوری داده­ها استفاده شد. یافته‌ها: بر اساس تحلیل داده‌های پژوهش، در شرایط علّی، عامل احساس، ادراک و منطق فرد از اهمیت نسبی‏اش نسبت به دیگران و در پدیدۀ محوری، جّو سازمانی نوآورانه و در شرایط مداخله‌گر، مجموعه شرایط اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی و مجموعه عوامل ساختاری، رفتاری و محتوایی و در بستر حاکم، فضای تعاملی، توجه به ارزش‏های سازمانی، وجود آیین‏نامه‏های منسجم، و وجود سندیکای بانکی و در رابطه با راهبرد، طراحی و بهینه‏سازی، نوع سبک رهبری و توسعه مهارت‏های رهبری شناسایی شدند. پیامد اصلی این مدل شامل توسعه خود، توسعه مدیریتی و توسعه اجتماعی است. نتیجه‌گیری: تشکیل مخزن رهبری نوآورانه مبتنی بر علوم اعصاب با در نظر گرفتن شرایط علّی، شرایط مداخله‏گر و شرایط زمینه‏ای می‏تواند پیامدهای توسعه خود، توسعه مدیریتی و توسعه اجتماعی را مهیا نموده تا جو سازمانی نوآورانه در سازمان پدیدار شود.}, keywords_fa = {رهبری نوآورانه,مغز رهبران,جّو سازمانی نوآورانه,علوم اعصاب,بانکداری}, url = {https://www.qjimdo.ir/article_167813.html}, eprint = {https://www.qjimdo.ir/article_167813_9c0989cb0a93a905c550a4a5b346e088.pdf} }