%0 Journal Article %T طراحی الگوی انتخاب استراتژی رشد شرکت بر اساس ماتریس آنسف با استفاده از سیستم استنتاج فازی %J مدیریت نوآوری در سازمان های دفاعی %I دانشگاه هوایی شهید ستاری- دانشکده مدیریت %Z 2676-7112 %A زنجانی, سعید %A ایران زاده, سلیمان %A خدیوی, اسدالله %A فقهی فرهمند, ناصر %D 2020 %\ 06/21/2020 %V 3 %N 2 %P 151-178 %! طراحی الگوی انتخاب استراتژی رشد شرکت بر اساس ماتریس آنسف با استفاده از سیستم استنتاج فازی %K کلیدواژه‌ها: استراتژی رشد شرکت %K ماتریس آنسف %K سیستم استنتاج فازی %R 10.22034/qjimdo.2020.211344.1236 %X زمینه و هدف: رشد شرکت عامل مهمی برای رشد اقتصادی است. لذا انتخاب استراتژی مناسب رشد یکی از مسائل مهم در تصمیمات مدیریتی است. بر همین اساس هدف این تحقیق طراحی الگوی انتخاب استراتژی رشد شرکت بر اساس بر اساس ماتریس آنسف با استفاده از سیستم استنتاج فازی بوده است. روش‌شناسی: برای دستیابی به هدف تحقیق، ابتدا بر اساس ماتریس آنسف، عوامل موثر بر انتخاب استراتژی محصول- بازار شناسایی شده و در ادامه یک سیستم دو سطحی استنتاج فازی برای انتخاب استراتژی رشد شرکت طراحی شده است. جامعه آماری این تحقیق صنایع تولید کننده مواد و محصولات شیمیایی استان آذربایجان‌شرقی بوده است. نمونه آماری بر اساس نمونه در دسترس 124 مدیر این شرکت‌ها تعیین شده است. برای جمع‌آوری داده‌ها از پرسشنامه استفاده شده است که پس از تعیین روایی و پایایی آن در بین اعضای نمونه آماری توزیع شده است. به منظور تجزیه و تحلیل داده‌ها ضمن استفاده از تحلیل عاملی اکتشافی، از سیستم استنتاج فازی بر اساس توابع عضویت مثلثی و استنتاج ممدانی در جهت تدوین الگوی انتخاب استراتژی رشد شرکت استفاده شده است. یافته‌ها: یافته‌های تحقیق نشان می‌دهد که برای جامعه آماری مورد بررسی بر اساس درجه عضویت، مناسب‌ترین استراتژی، ابتدا استراتژی توسعه بازار و پس از آن به ترتیب استراتژی‌های متنوع‌سازی، نفوذ در بازار و توسعه محصول قرار دارند. نتیجه‌گیری: شرکت‌های جامعه آماری مورد بررسی می‌توانند بر اساس انتخاب استراتژی مناسب، الگوی رشد متناسب با شرکت را در راستای افزایش توان رقابتی بکار گیرند. %U https://www.qjimdo.ir/article_111378_a60d76d188827b3b2259493564b69a3c.pdf