%0 Journal Article %T تدوین و اعتبارسنجی الگوی عملکرد تجاری سازی طرح های فناورانه محصول محور؛ رهیافت شبکه مضامین %J مدیریت نوآوری در سازمان های دفاعی %I دانشگاه هوایی شهید ستاری- دانشکده مدیریت %Z 2676-7112 %A شاکری, رویا %A قاسمی, محمد %D 2022 %\ 12/22/2022 %V 5 %N 4 %P 101-103 %! تدوین و اعتبارسنجی الگوی عملکرد تجاری سازی طرح های فناورانه محصول محور؛ رهیافت شبکه مضامین %K عملکرد تجاری سازی %K طرح های فناورانه %K مرکز رشد %K شبکه مضامین %R 10.22034/qjimdo.2022.337863.1499 %X زمینه و هدف: حمایت از طرح­های فناورانه با قابلیت تجاری­سازی در حوزه فناوری­های راهبردی و اولویت‌دار برای توسعه اقتصاد دانش­بنیان و رفع نیازهای کشور در دستور کار قرار گرفته است. بر این اساس، هدف پژوهش حاضر، تدوین و اعتبارسنجی الگوی پیش­بین­های عملکرد تجاری­سازی طرح­های فناورانه محصول­محور است. روش‌شناسی: پژوهش حاضر از نوع کیفی است و در آن از راهبرد تحلیل مضمون استفاده شده است. جامعه آماری این پژوهش مالکان (مخترعان) تعداد 62 طرح فناورانه دارای ثبت اختراع بودند. بر اساس روش نمونه­گیری هدفمند و مطابق با اصل اشباع نظری با  تعداد 26 نفر از اعضاء جامعه آماری همراه با 8 نفر از مسئولان و مدیران مرکز رشد مصاحبه شد. داده‌های مصاحبه­ها طی سه مرحله کدگذاری پایه، سازمان‌دهنده و فراگیر تحلیل شدند. یافته‌ها: داده­های کیفی پس از تحلیل در قالب 53 مضمون پایه و 8 مضمون سازمان­دهنده شامل مدیریت بازاریابی، تأمین مالی، استراتژی تجاری­سازی، منابع و قابلیت­های پویا، شبکه‌سازی، دولت، سرمایه فکری، مدیریت دانش و فناوری، بستر فرهنگی جامعه و مضمون فراگیر عملکرد تجاری­سازی طرح­های فناورانه دسته­بندی شدند. نتیجه‌گیری: باتوجه به تأثیرپذیری عملکرد تجاری­سازی طرح­های فناورانه محصول­محور از هر دو سطح بنگاه و محیط کلان، نقش برجسته دولت، اهمیت سیاست­گذاری در زمینه حمایت­های دولتی در حوزه­های مختلف تأمین مالی، ارائه تسهیلات مالی، تدارک فضای فیزیکی برای استقرار و رشد واحدهای فناور، اتخاذ سیاست­های حمایتی ویژه با نگاه ویژه به استان و تسهیل فضای کسب­و­کارهای فناورانه از جنبه­های مختلف قانونی، صدور مجوزها، فرهنگ‌سازی و ... برای فعالیت طرح­های فناورانه این استان امری حیاتی است. %U https://www.qjimdo.ir/article_163634_c03dcc7d9adfe1089dd7bb1ba17d351e.pdf