TY - JOUR ID - 160193 TI - تأثیر جهت‌گیری یادگیری و نوآوری مدل کسب‌وکار بر عملکرد کارآفرینی شرکت‌های نوپا JO - مدیریت نوآوری در سازمان های دفاعی JA - QJIMDO LA - fa SN - 2676-7112 AU - بارانی, صمد AU - رشنوادی, یعقوب AU - نصرت پناه, رسول AU - آتشی, غلامحسین AD - استادیار، گروه مدیریت، دانشگاه علوم و فنون هوایی شهید ستاری، تهران، ایران AD - استادیار، گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده مدیریت، دانشگاه خوارزمی، تهران AD - دانش‌آموخته کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی، دانشکده مدیریت دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران Y1 - 2022 PY - 2022 VL - 5 IS - 4 SP - 59 EP - 80 KW - جهت‌گیری یادگیری KW - نوآوری مدل کسب‌و کار KW - عملکرد کارآفرینی KW - شرکت‌های نوپا DO - 10.22034/qjimdo.2022.348294.1510 N2 - زمینه و هدف: امروزه کارآفرینی به اصلی‌ترین رویکرد کشورها برای رشد اقتصادی و توسعه تبدیل شده است. هدف این مطالعه تایید تجربی اهمیت جهت‌گیری یادگیری در بهبود نوآوری مدل کسب‌وکار و عملکرد کارآفرینی شرکت‌های نوپا است.روش‌شناسی: پژوهش حاضر از نظر پارادایم، اثبات‌گرا و دارای رویکردی کمی است. به لحاظ مخاطب مطالعه‌ای کاربردی است و از نظر ماهیت و روش انجام ﭘﮋوﻫﺶ، توصیفی- پیمایشی است. جامعه آماری پژوهش شامل مدیران شرکت‌های نوپای استان تهران بود. حجم نمونه با نرم‌افزار جی‌پاور3 تعداد 222 نفر تعیین و برای نمونه گیری از روش غیرتصادفی در دسترس استفاده شد. ابزار تحقیق پرسشنامه استاندارد بود که طی پیمایشی آنلاین توزیع  و گردآوری شد و داده ها با دو نرم‌افزار اِس‌پی‌اِس‌اِس و اسمارت پی‌اِل‌اِس تحلیل شدند.یافته‌ها: تمامی فرضیه‌ها در سطح اطمینان 99% تأیید شدند. نتایج نشان داد که جهت‌گیری یادگیری به طور مستقیم و غیر مستقیم از طریق نوآوری مدل کسب‌و‌کار بر عملکرد کارآفرینی شرکت‌های نوپا تأثیر مثبت و معناداری دارد.نتیجه‌گیری: مدیران شرکت‌های نوپا با اتخاذ سیاسست‌های توسعه‌طلبانه و تقویت کانال‌های جذب، اشتراک و نگاشت دانش با هدف تقویت و بهبود یادگیری و تشویق به یادگیری فعال در راستای پرورش جزئیات قابلیت‌های اعضای سازمان و ایجاد دانش جدید قادر خواهند بود نقشی راهبردی در بهبود عملکرد کارآفرینانه شرکت‌های نوپا ایفا نمایند. UR - https://www.qjimdo.ir/article_160193.html L1 - https://www.qjimdo.ir/article_160193_93bf9c6b4777a21d2b1955bcdfd44b8b.pdf ER -