TY - JOUR ID - 163633 TI - شناسایی نشانه‌های نیاز به تغییر راهبرد در شرکت‌های نوپای فناور JO - مدیریت نوآوری در سازمان های دفاعی JA - QJIMDO LA - fa SN - 2676-7112 AU - جعفری, سید محمد علی AU - رحمتی, محمدحسین AU - صفدری رنجبر, مصطفی AD - کارشناسی ارشد مدیریت کارآفرینی، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشکدگان فارابی، دانشگاه تهران، تهران، ایران AD - استادیار دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشکدگان فارابی، دانشگاه تهران، تهران، ایران Y1 - 2022 PY - 2022 VL - 5 IS - 4 SP - 1 EP - 34 KW - تغییر راهبرد KW - شرکت‌های نوپای فناور KW - تحلیل محیط KW - تحلیل پنج نیروی رقابتی پورتر KW - کارت امتیازی متوازن DO - 10.22034/qjimdo.2022.341166.1502 N2 - زمینه و هدف: به دلیل ضرورت آمادگی روز‌افزون شرکت‌های نوپای فناور در برابر عدم اطمینان محیطی، در این پژوهش به شناسایی نشانه‌های نیاز به تغییر راهبرد در شرکت‌های نوپای فناور پرداخته شده است. روش‌شناسی: این پژوهش از نگاه هدف، کاربردی و از نظر روش کیفی و از لحاظ جمع آوری داده‌ها، مطالعه‌ای توصیفی است. جامعه آماری پژوهش شامل مدیران یا اعضای هیات مدیره شرکت‌های نوپای فناور بود و طی آن چهارده نفر از مدیران و اعضای هیات مدیره شرکت‌های نوپای فناور مستقر در پارک‌های علم و فناوری دانشگاه تهران و دانشگاه قم به روش نمونه‌گیری هدفمند و با رعایت اصل اشباع نظری به عنوان نمونه وارد فرآیند مصاحبه شدند و برای استخراج مضامین از روش تحلیل مضمون استفاده شد. یافته‌ها: در این پژوهش نشانه‌های نیاز به تغییر راهبرد که در سه سطح محیط کلان، محیط صنعت و عوامل داخل یافت شده است. به عنوان مثال: تغییر در نگرش و سبک زندگی مشتریان، ظهور فناوری‌های جدید و خلاقانه( محیط کلان)؛ ظهور محصولات ساختار شکن و افزایش جذابیت سطح درآمدی و مالی صنعت(محیط صنعت)؛ ضعف در رهبری و مدیریت پروژه ، ضعف در مدیریت زنجیره تامین (عوامل داخلی). نتیجه‌گیری: نشانه‌های نیاز به تغییر راهبرد مشابهی در سه لایه محیط کلان، صنعت و عوامل داخلی در بین شرکت‌های نوپای فناور وجود دارد که می‌تواند به مدیران این شرکت‌های نوپای فناور کمک نماید تا در زمان مناسب واکنش مناسبی را در پاسخ به این نشانه‌ها اتخاذ نمایند. UR - https://www.qjimdo.ir/article_163633.html L1 - https://www.qjimdo.ir/article_163633_ffcb89a25b9aca73858577f6976d78a0.pdf ER -