TY - JOUR ID - 169903 TI - ارائه مدل عوامل مؤثر بر توسعه راهبرد همرقابتی در بین شرکت های نوآور و نوپا JO - مدیریت نوآوری در سازمان های دفاعی JA - QJIMDO LA - fa SN - 2676-7112 AU - طالاری, محمد AU - کشاورزی, فاطمه AD - استادیار گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه حضرت معصومه(س)، قم، ایران. AD - کارشناس ارشد مدیریت بازرگانی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه حضرت معصومه(س)، قم، ایران Y1 - 2023 PY - 2023 VL - 6 IS - 1 SP - 131 EP - 150 KW - راهبرد همرقابتی KW - همکاری KW - رقابت KW - شرکت‌های نوآور و نوپا KW - اکوسیستم استارتاپی DO - 10.22034/qjimdo.2023.380735.1558 N2 - زمینه و هدف: شرکت‌های نوپا برای توسعه، رشد و پاسخگویی به تقاضاهای متنوع محیطی با چالش­های زیادی روبرو هستند. اتخاذ راهبرد همرقابتی در گستره اکوسیستم استارتاپی یکی از راهکارهای شرکت­ها برای غلبه بر این چالش­هاست. با توجه به اهمیت راهبرد هم رقابتی در شرکت‌های نوپا، این پژوهش به بررسی عوامل مؤثر بر توسعه و بهبود راهبرد همرقابتی در بین شرکت‌های نوپا و نوآور می‌پردازد.روش‌شناسی: پژوهش حاضر دارای مبنای فلسفی تفسیری و جهت‌گیری بنیادی است. در این پژوهش از رویکرد استقرایی، روش کیفی و راهبرد نظریه داده بنیاد استفاده شد. جامعه آماری پژوهش شامل بنیانگذاران و هم­بنیانگذارن شرکت‌‌های نوپا و نوآور بود که با استفاده از نمونه‌گیری نظری و روش هدفمند تعداد 16 نفر به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. برای گردآوری داده‌ها نیز  از ابزار مصاحبه نیمه ساختاریافته استفاده شده است.یافته‌ها: بر اساس تحلیل داده‌های پژوهش، شرایط علی(تحلیل استراتژیک‌ محیطی، عدم اطمینان ادارک شده اکوسیستم استارتاپی، کمبود منابع راهبردی، تفکر راهبردی بنیانگذاران)؛ شرایط زمینه‌ای (شبکه‌‌های همکاری، واسطه‌های همرقابتی، تناسب شرکای همرقابتی و رویداد‌های استارتاپی)؛ مداخله‌گرا (امنیت اطلاعات، رفتار‌های فرصت‌­طلبانه، حفظ مالکیت فکری، ذهنیت بنیانگذاران و دسترسی به رقبای نوپا، سطح اعتمادسازی)؛ پدیده محوری ( راهبرد همرقابتی در شرکت‌های نوپا)؛ راهبردها (تسهیم دانش و فناوری، تبادل منابع و قابلیت‌ها، تثبیت روابط همرقابتی، مدیریت تعارضات همرقابتی و توسعه گستره همرقابتی) و پیامدها (تاب‌آوری پویا، بهره‌وری کارآفرینانه، اعتبار برند، رشد خلاقانه) بر به‌کارگیری راهبرد همرقابتی در شرکت‌های نوپا تاثیر دارند.نتیجه‌گیری: راهبرد همرقابتی به هم­افزایی راهبردی قابلیت­های شرکت­های نوپا و نوآور در اکوسیستم کارآفرینی منجر می­شود. نتایج پژوهش نشان داد پیاده­سازی اثربخش راهبرد همرقابتی مستلزم دیدگاهی جامع و کل­نگر و در نظر گرفتن تاثیرات چندگانه مقوله­های مدل پژوهش است. UR - https://www.qjimdo.ir/article_169903.html L1 - https://www.qjimdo.ir/article_169903_3933f7d9d5753703cf491857a98db424.pdf ER -