TY - JOUR ID - 93085 TI - الگوی جامع عوامل تسهیل‌گر یادگیری در سازمان‌های دفاعی JO - مدیریت نوآوری در سازمان های دفاعی JA - QJIMDO LA - fa SN - 2676-7112 AU - خیراندیش, مهدی AU - عباس پور, حامد AU - بارانی, صمد AD - مدیریت دولتی، دانشکده مدیریت، دانشگاه هوایی شهید ستاری AD - دانشجوی دکتری، دانشکده مدیریت، مؤسسه عالی آموزش و پژوهش مدیریت و برنامه‌ریزی، تهران، ایران. AD - معاونت پژوهشی Y1 - 2019 PY - 2019 VL - 2 IS - 2 SP - 1 EP - 28 KW - یادگیری سازمانی KW - ابعاد نگرشی KW - اعمال مدیریتی DO - 10.22034/qjimdo.2019.93085 N2 - زمینه و هدف: سازمان‌ها برای مواجه با تغییرات جهانی، ناگزیر به تجهیز خود به انواع ابزارهای رقابتی هستند. یکی از مهمترین ابزارها، یادگیرندگی و نهادینه کردن یادگیری در سازمان است. بر این اساس، در پژوهش حاضر مهمترین عوامل موثر بر یادگیری در سازمان ارائه می‌شود. روش‌شناسی: پژوهش حاضر، پژوهشی توصیفی از نوع پیمایشی است. برای شناسایی ابعاد، مولفه‌ها و شاخص‌ها از مبانی نظری و نظرات خبرگان استفاده شد. جامعه آماری پژوهش در مرحله ارائه الگو شامل ده نفر از خبرگان موضوعی و در مرحله آسیب‌شناسی شامل تمامی کارکنان دارای مدرک تحصیلی بالاتر از کارشناسی در یک سازمان علمی نظامی بود. نمونه آماری در مرحله اول به روش قضاوتی هدف‌مند و در مرحله دوم به روش تصادفی ساده انتخاب شدند. همچنین، جهت گردآوری داده‌ها از پرسش‌نامه محقق‌ساخته استفاده شد. یافته‌ها: یافته‌های حاصل از تحلیل داده‌ها با کمک آزمون‌های آماری تی و تحلیل عاملی تاییدی نشان داد که ابعاد نگرشی، اعمال مدیریتی، جو سازمانی، ویژگی‌های کارکنان و مدیریت دانش از عوامل تسهیل‌گر یادگیری محسوب می‌شوند. همچنین، عامل نگرشی دارای بیشترین اهمیت برای تسهیل یادگیری در سازمان است. نتیجه‌گیری: تدراک عوامل تسهیل‌گر یادگیری موجب ارتقای یادگیری سازمانی و نگرش مثبت‌ مسئولان به فرایند آموزش و یادگیری در سازمان می‌شود. UR - https://www.qjimdo.ir/article_93085.html L1 - https://www.qjimdo.ir/article_93085_8be8576f03dab0a84eed6acae25d87c1.pdf ER -