دانشگاه هوایی شهید ستاری- دانشکده مدیریتمدیریت نوآوری در سازمان های دفاعی2676-71123220200621Designing of Entrepreneurial Ecosystem Suitable for Organic Growth of Iranian Airlines Companyطراحی اکوسیستم کارآفرینی مولد رشد ارگانیک شرکتهای هواپیمایی12411034810.22034/qjimdo.2020.199433.1185FAآصف کریمیاستادیار، دانشکده مدیریت و حسابداری، پردیس فارابی، دانشگاه تهران، تهران، ایرانمرتضی سلطانیاستادیار، دانشکده مدیریت و حسابداری، پردیس فارابی، دانشگاه تهران، تهران، ایرانرامین کاشف آذردانشجوی دکتری کارآفرینی، دانشکده مدیریت و حسابداری، پردیس فارابی، دانشگاه تهران، تهران، ایرانJournal Article20190827Aviation Industry consider as an Engine of Sustainable Development in Economic, Social, Political and cultural Aspect of Countries. In this Study we are trying to Design an Entrepreneurial Ecosystem supporting Growth of Airlines and seeking answering this question: What are the characterizes of Entrepreneurial Ecosystem Suitable for Growth of Iranian Airline? We adopted a qualitative approach in this study. With choosing of descriptive attitude that all data hasn’t been manipulated. Entrepreneurial Ecosystem texts together with the results of interviews with experts who were informed in Airlines business analyzed. We Recognized 13 main Emergence aspects of Entrepreneurial Ecosystem and providing contribution to this concept by Identification distinct aspects and associated construction such as Authority, Role of Government, Corporate Management and Knowledge Management. Passing the mimicry of famous entrepreneurial Ecosystem for achieving particular and unique format is essential step for well-knowing of this concept. Passing the mimicry of famous entrepreneurial Ecosystem for achieving particular and unique format is essential step for well-knowing of this concept and Facilities meeting requirement of elaborating of comprehensive model of Entrepreneurial Ecosystem.<strong>زمینه و هدف:</strong> رشد ارگانیک شرکتهای هواپیمایی نیازمند طراحی مناسب اکوسیستم کارآفرینی صنعت هوانوردی است. این مقاله با هدف شناسایی ویژگیهای مدل تکاملی اکوسیستم کارآفرینانه مولد رشد ارگانیک شرکتهای هواپیمایی (کوچک و نوپا) و آشکارسازی روابط علت و معلولی میان عوامل اصلی آن تدوین شد.
<strong>روششناسی:</strong> پژوهش حاضر از نظر نوع استفاده، پژوهشی بنیادی و از نظر هدف دارای رویکردی توصیفی است که در آن از راهبرد پژوهش کیفی و روش تحقیق داده بنیاد استفاده شد. گردآوری دادهها با استفاده از ابزار مصاحبه و با مشارکت 10 نفر از خبرگان صنعت هوانوردی کشور انجام شد. دادهها مطابق با روال پژوهش نظریه داده بنیاد، تحلیل و مدل نهایی به دست آمد.
<strong>یافتهها:</strong> بر اساس تحلیل دادهها 12 حوزه اصلی اکوسیستمکارآفرینی مولد رشد ارگانیک شرکتهای هواپیمایی شامل نقش دولت، حاکمیت، مدیریت بنگاه و مدیریت دانش در ارتباط با اکوسیستمکارآفرینی صنعت هوانوردی ایران شناسایی شدند.
<strong>نتیجهگیری:</strong> گذر از الگوبرداری کلیشهای از نمونههای موفق اکوسیستمهای کارآفرینی با رویکرد یکسانانگاری آنها و تلاش برای شناسایی اکوسیستمهای یکتا شده در خوشهها یا صنایع مختلف، شناخت مناسبی از اکوسیستمهای کارآفرینی را فراهم مینماید.https://www.qjimdo.ir/article_110348_afa500f25659e9957699563a20bfaba9.pdfدانشگاه هوایی شهید ستاری- دانشکده مدیریتمدیریت نوآوری در سازمان های دفاعی2676-71123220200621Investigate the Impacts of Foresight on Technological Innovation to Develop Technological and Strategic Intelligence in Defense Organizationsبررسی تأثیرات آینده نگاری بر نوآوری فناورانه جهت توسعه هوشمندی راهبردی و فناورانه در سازمانهای دفاعی254811035010.22034/qjimdo.2020.206809.1215FAپروانه قلی پورکارشناسی ارشد، مدیریت بازرگانی، عضو باشگاه پژوهشگران و نخبگان جوان ،دانشگاه آزاد اسلامی ، قزوین، ایران0000-0002-1103-3129محمد مهدی مظفریدانشیار، گروه مدیریت صنعتی، دانشگاه بین الملل امام خمینی قزوین، قزوین ،ایرانعین اله کشاورز ترکاستادیار گروه آینده پژوهی، دانشکده علوم اجتماعی، دانشگاه بین المللی امام خمینی قزوین، قزوین، ایرانJournal Article20191028Field and Purpose: uncertainty, constant external developments, changes in future economic conditions and lack of comprehensive structure have led to the expansion of foresight activities and the attention of organizations. The purpose of foresight is to identify areas of strategic research and new technologies, and the success of organizations requires a time horizon based on technological innovation and the proper allocation of resources. the importance of appropriate policy-making in improving the technological innovation of defense organizations. the present study investigates the future effects of innovation on innovation.<br /> Methodology: The purpose of this study is applied and in terms of nature and method of data collection, descriptive- a survey. The statistical population consists of 330 experts, academics and managers of defense organizations. The sampling method is simple and the data collection tool is a questionnaire. This study was used by structural equation modeling and LISREL software for data analysis.<br /> Funding: The results showed that foresight has a positive and significant effect on technological innovation. Also, the effect of the foresight variable on strategic and technological intelligence is significant. Besides, all research hypotheses are confirmed.<br /> Results: gaining competitive advantage and survival of defense organizations through continuous improvement of the technological innovation process is providing a framework for implementing foresight capabilities and developing strategic intelligence.<strong>زمینه و هدف:</strong> عدم اطمینان محیطی، تحولات بیرونی مداوم و تغییرات شرایط اقتصادی به گسترش فعالیتهای آیندهنگاری منجر شده است. هدف آیندهنگاری، شناسایی حوزههای تحقیقات راهبردی و فناوریهای جدید است. با توجه به اهمیت سیاستگذاری در بهبود نوآوری فناورانه سازمانهای دفاعی، تحقیق حاضر به بررسی تأثیرات آیندهنگاری بر نوآوری پرداخته است.<br /> <strong>روششناسی:</strong> تحقیق حاضر از لحاظ نوع استفاده، پژوهشی کاربردی و از نظر نحوه جمعآوری دادهها، پژوهشی توصیفی ـ همبستگی مبتنی بر مدل یابی معادلات ساختاری است. جامعه آماری تحقیق شامل 330 نفر از خبرگان موضوعی دانشگاهی و مدیران سازمانهای دفاعی بود. روش نمونهگیری تصادفی ساده بوده و برای گردآوری اطلاعات از پرسشنامه استفاده شده است. تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از روش مدلیابی معادلات ساختاری و نرمافزار Smart PLS انجام گرفته است.<br /> <strong>یافتهها:</strong> نتایج تحلیل دادهها نشان داد که آیندهنگاری بر نوآوری فناورانه تأثیر مثبت و معناداری دارد. همچنین، اثر متغیر آیندهنگاری بر هوشمندی راهبردی و فناورانه معنادار بود.<br /> <strong>نتیجهگیری:</strong> کسب مزیت رقابتی و بقا سازمانهای دفاعی درگرو ارتقاء مداوم فرایند نوآوری فناورانه، فراهم نمودن بستری جهت پیادهسازی قابلیتهای آیندهنگاری و توسعه هوشمندی راهبردی است.https://www.qjimdo.ir/article_110350_7566a1e36ed3a5e688950b5d01f55570.pdfدانشگاه هوایی شهید ستاری- دانشکده مدیریتمدیریت نوآوری در سازمان های دفاعی2676-71123220200621The relationship between technology transfer, outsourcing and organizational capabilities with innovative performance in drug industryبررسی رابطه بین انتقال فناوری، برونسپاری، قابلیتهای سازمانی و عملکرد نوآورانه497611035210.22034/qjimdo.2020.201274.1191FAمحسن اکبریدانشیار، گروه مدیریت بازرگانی دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه گیلان، رشت، ایرانمحمد حاتمی نژاددانشجوی دکتری مدیریت سیاستگذاری بازرگانی، دانشکده ادبیات علوم انسانی، دانشگاه گیلان، رشت، ایرانمیلاد هوشمند چایجانیدکتری مدیریت سیاستگذاری بازرگانی، پردیس فارابی، دانشگاه تهران، تهران، ایرانJournal Article20190914Background and Aim: Today, one of the key factors for the survival of manufacturing companies is the continuous promotion of innovative performance. Innovative performance maintains competitive advantage and organizational development. On the other hand, improving the technology of products, processes and workplaces is an important factor for corporate development. Since creating innovative performance requires the use of appropriate technology, pharmaceutical companies can achieve their goals by outsourcing and technology transfer strategies.<br /> Methodology: The present study was implemented in two studies using a qualitative-quantitative mixed research design. The hybrid approach in this study is anatomical mixed design. The statistical population of this study consists of 83 active pharmaceutical companies in Tehran. The quantitative design is a descriptive goal in terms of research strategy, survey and data collection methods. Accordingly, using Structural Equation Modeling and Partial Least Squares Technique (Smart-PLS 2) for analyzing the collected data, using quantitative-qualitative descriptive mixed design. Qualitative approach (using content analysis of semi-structured interviews to understand the hidden angles between variables and the topic of innovation in the pharmaceutical industry) has also been used in the present study.<br /> Findings and Conclusion: The results showed that technology transfer with outsourcing leads to improved organizational capabilities and ultimately enhances product and process innovation which in turn improves innovative performance. Also the results of the content analysis of the interviews indicate the sensitivity and necessity of paying attention to the innovation of the pharmaceutical industry in the current situation.<strong>زمینه و هدف:</strong> با توجه به نقش عملکرد نوآورانه در بقا سازمانها، کسب مزیت رقابتی و توسعه سازمانی، این پژوهش به مطالعه تأثیر انتقال فناوری، قابلیتهای سازمانی و استراتژی برونسپاری بر عملکرد نوآورانه شرکتهای تولیدی دارو پرداخته است.
<strong>روششناسی:</strong> در این پژوهش از روششناسی پژوهش آمیخته ترتیبی-تبیینی (کمی ـ کیفی) استفاده شده است. در بخش کمی از روش تحقیق پیمایشی و در بخش کیفی از روش تحلیل مضمون استفاده شد. جامعه آماری پژوهش در بخش کمی 83 شرکت داروسازی فعال در تهران بود. با توجه به اهداف پژوهش، در ابتدا، بر مبنای طرح کمی، مدل استخراجی از مبانی نظری با کمک تکنیک معادلات ساختاری و نرمافزار smartPLS برازش شد و سپس به منظور تعمیق فهم نتایج پژوهش، طرح کیفی مبتنی بر تحلیل دادههای حاصل از مصاحبه نیمه ساختاریافته از 5 خبره علمی و عملی با استفاده از نرمافزار MAXQDA انجام شد.
<strong>یافتهها:</strong> تحلیل دادههای کمی نشان داد که هر یک از متغیرهای؛ «برونسپاری»، «انتقال فناوری» و «قابلیت سازمانی» بر «عملکرد نوآورانه» تاثیر معناداری دارند. همچنین طی تحلیل دادههای کیفی در مجموع 43 کد نهایی در قالب 10 تم فرعی از مفاهیم اصلی پژوهش استخراج شدند.
<strong>نتایج:</strong> تمرکز بر قابلیتهای سازمانی و سیاستهای مبتنی بر انتقال فناوری و برونسپاری موجب میشود تا شرکتهای تولیدی دارو علاوه بر قابلیتهای درونی خود از قابلیتهای مستقیم و غیر مستقیم سایرین نیز استفاده کنند. https://www.qjimdo.ir/article_110352_921c6da2d9b9392b85e463859650132f.pdfدانشگاه هوایی شهید ستاری- دانشکده مدیریتمدیریت نوآوری در سازمان های دفاعی2676-71123220200621The Effect of Inter-Firm Synergy on Firm’s Performance in Technological Innovation: The Moderating Roles of Technological Innovation Capability and Innovation Strategyاثر هم افزایی بین شرکتی بر عملکرد نوآوری فناورانه و نقش تعدیلی توانمندی نوآوری فناورانه و استراتژی نوآوری7710411035310.22034/qjimdo.2020.218152.1267FAنیما گروسی مختارزادهاستادیار گروه مدیریت صنعتی، دانشگاه تهران، تهران، ایران.مهدی محمدیاستادیار گروه مدیریت صنعتی، دانشگاه تهران، تهران، ایران.هادی نیلفروشاناستادیار پژوهشکده مطالعات بنیادین علم و فناوری، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران.مهدی اوجاقلودانشجوی دکتری مدیریت فناوری، دانشگاه تهران، تهران، ایران.Journal Article20200204Context/Purpose :Technological innovation has a positive effect on firm performance and is one of the key factors for success and survival, particularly in technology-based industries. Firms have been focusing on the ways through which they can boost their innovations. This study aimed to investigate the effect of inter-firm synergies on firm’s performance in technological innovation by considering the moderating roles of technological innovation capability and innovation strategy.<br /> Methodology: This descriptive study is a practice-oriented research using correlational method in data collection phase. The statistical population includes the subsidiaries of an Iranian technology-based organization in energy sector. Data were collected by a 50-item questionnaire with a 5-point Likert scale which its validity and reliability was confirmed. Hypotheses were tested using structural equation modelling (SEM) and partial least squares (PLS) technique, employing the SmartPLS Software.<br /> Findings: The results showed that inter-firm synergy significantly has a positive effect on firm’s performance in technological innovation. We also found that both technological innovation capability and innovation strategy positively moderates the relationship between inter-firm synergy and firm’s performance in technological innovation.<br /> Conclusion: As the findings showed, firms can increase their performance in technological innovation by exploiting inter-firm synergies. Building and Enhancing technological innovation capability and innovation strategy formulation and implementation will help them to better exploit of these synergies.<br /> <br /> Keywords: Inter-Firm Synergy, Relatedness, Technological Innovation Performance, Technological Innovation Capability, Innovation Strategy<strong>زمینه و هدف:</strong> نوآوری فناورانه یکی از عوامل کلیدی موفقیت و بقا در صنایع فناوریمحور است. بدین دلیل، شرکتها بر روشهایی تمرکز دارند تا از طریق آنها نوآوریهای خود را ارتقا دهند. بر این اساس، هدف این پژوهش، بررسی تأثیر همافزاییهای بینشرکتی بر عملکرد نوآوری فناورانۀ شرکتها و نقش توانمندی نوآوری فناورانه و استراتژی نوآوری در تعدیل این رابطه است.<br /> <strong>روششناسی:</strong> پژوهش حاضر از نظر هدف، کاربردی و از نظر روش گردآوری دادهها، توصیفی از نوع همبستگی است. جامعه آماری این پژوهش شامل شرکتهای تابعۀ یک سازمان فناوریمحور در حوزۀ انرژی بود. دادههای پژوهش به کمک پرسشنامه 50 سوالی با طیف پنجگانه لیکرت گردآوری شدند. برای آزمون فرضیههای پژوهش، از مدلسازی معادلات ساختاری (SEM) و تکنیک حداقل مربعات جزئی (PLS) به کمک نرم افزار اسمارت پیالاس (SmartPLS) استفاده شد.<br /> <strong>یافتهها:</strong> نتایج نشان داد که همافزایی بینشرکتی تأثیر مثبت و معناداری بر عملکرد شرکت در نوآوری فناورانه دارد. همچنین توانمندی نوآوری فناورانه و استراتژی نوآوری رابطه بین همافزایی بینشرکتی و عملکرد شرکت در نوآوری فناورانه را تعدیل میکنند.<br /> <strong>نتیجهگیری:</strong> شرکتها با بهرهگیری از همافزاییهای بینشرکتی میتوانند عملکرد خود را در حوزۀ نوآوری فناورانه ارتقا دهند. در این راستا، ایجاد و ارتقای توانمندیهای نوآوری فناورانه و تدوین و پیادهسازی استراتژی نوآوری به بهرهبرداری بهتر از این همافزاییها کمک خواهد کرد.https://www.qjimdo.ir/article_110353_aec1c1127966e02949296d0f1831f196.pdfدانشگاه هوایی شهید ستاری- دانشکده مدیریتمدیریت نوآوری در سازمان های دفاعی2676-71123220200621The effect of intellectual capital on strategic entrepreneurship in the software industryبررسی تأثیر سرمایهفکری برکارآفرینیاستراتژیک در شرکتهای تولیدکننده نرمافزار10512411035410.22034/qjimdo.2020.206972.1219FAسلطانعلی شهریاریاستادیار، گروه مدیریت دانشکده مدیریت دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران0000-0003-2615-7148یوسف وکیلیاستادیار، گروه مدیریت دانشکده مدیریت دانشگاه خوارزمی، تهران، ایراناحمد کاربخشکارشناس ارشد مدیریت کسب و کار، دانشکده مدیریت، دانشگاه خوارزمی ، تهران، ایرانJournal Article20191101Strategic Entrepreneurship is a combination of entrepreneurship and strategic management that aims to gain competitive advantage by exploiting the resources and capabilities of the organization. Understanding relationship between strategic entrepreneurship and intellectual capital as two basic organizational concepts is very important. Strategic entrepreneurship includes the dimensions of entrepreneurial mindset, entrepreneurial culture, creativity and innovation, entrepreneurial leadership and strategic management of resources and intellectual capital including the dimensions of human capital, structural capital and communication capital. In this research, The main purpose is to explain the impact of intellectual capital and its dimensions on strategic entrepreneurship. Data analysis carried out using structural equation modeling by SmartPLS3 after collecting 78 software companies’ data. We used the standard questionnaire with 37 questions. The results show that intellectual capital with three dimensions of human, structural and relational has a positive and significant effect on strategic entrepreneurship. Therefore, these companies can focus on improving human capital, structural capital and communication capital in order to improve strategic entrepreneurship.<strong>زمینه و هدف:</strong> کارآفرینی استراتژیک ترکیبی از کارآفرینی و مدیریت استراتژیک است که با هدف به دست آوردن مزیت رقابتی با بهرهگیری از منابع و تواناییهای سازمان انجام میشود. کارآفرینی استراتژیک و سرمایههای فکری از مهمترین مفاهیم اساسی سازمانی هستند که درک و شناخت هر یک و ارتباط آنها ضروری است. بر این اساس، هدف این پژوهش تبیین تأثیر سرمایه فکری و ابعاد آن بر کارآفرینی استراتژیک است.<br /> <strong>روششناسی:</strong> این پژوهش از نظر هدف، کاربردی و از نظر روش از نوع توصیفی همبستگی مبتنی بر مدل معادلات ساختاری است. جامعة آماری پژوهش شامل شرکتهای تولیدکننده نرمافزار در تهران است. در این پژوهش از ابزار پرسشنامه استاندارد 37 سؤالی استفاده شد که مدیران 78 شرکت به آن پاسخ دادند. برای بررسی روایی ابزار سنجش از روایی همگرا و واگرا و برای پایایی آن از آلفای کرونباخ و پایایی ترکیبی استفاده شد. تحلیل دادهها با استفاده از نرمافزار 3SmartPLS انجام شد.<br /> <strong>یافتهها:</strong> نتایج تحلیل دادهها نشان داد که سرمایه فکری با سه بعد انسانی، ساختاری و ارتباطی تأثیر مثبت و معناداری بر کارآفرینی استراتژیک دارند.<br /> <strong>نتیجهگیری:</strong> شرکتهای نرمافزاری باید جهت بهبود و تقویت کارآفرینی استراتژیک بر سرمایه انسانی، سرمایه ساختاری، سرمایه ارتباطی متمرکز شوند.https://www.qjimdo.ir/article_110354_3715cb41323a7a09aae90ad15cd00a90.pdfدانشگاه هوایی شهید ستاری- دانشکده مدیریتمدیریت نوآوری در سازمان های دفاعی2676-71123220200621Design a model for Nurturing entrepreneurs at public universities in Tehranطراحی الگوی پرورش کارآفرینان در دانشگاههای دولتی شهر تهران12515011109710.22034/qjimdo.2020.210436.1233FAفاطمه طباطباییدانشجوی دکتری مدیریت آموزشی، دانشگاه علامه طباطبایی تهران، تهران، ایرانعباس عباسپوردانشیار، گروه مدیریت و برنامهریزی آموزشی، دانشگاه علامه طباطبایی تهران، تهران، ایرانحمید رحیمیاندانشیار، گروه مدیریت و برنامهریزی آموزشی، دانشگاه علامه طباطبایی تهران، تهران، ایرانسعید غیاثی ندوشناستادیار، گروه مدیریت و برنامهریزی آموزشی، دانشگاه علامه طباطبایی تهران، تهران، ایرانJournal Article20191204The main purpose of the present study is to design a model of entrepreneurship education in public universities in Tehran. This research is a qualitative-quantitative mixed-method research. The statistical population in the qualitative section consisted of 12 expert professors and experts who had been involved with the dimensions of the research problem and subject for many years of experience in universities. The sampling method in the qualitative section was snowball. The statistical population in the quantitative section includes 400 students and professors of selected public universities in Tehran who were selected by multistage cluster sampling. The data gathering tool in the qualitative part of the research was semi-structured interviews and in the quantitative part of the researcher made a questionnaire, to analyze the data in the qualitative part of the foundation data method which eventually led to the extraction of research indices and categories, and according to the indices. Extracted, a research questionnaire was developed which was used to determine the validity of the indices and model of research using CVR method. Pls software is also used in the quantitative part to analyze the data. The results show that infrastructure and capital as causal conditions, industry-university relationship as contextual, skills and competencies as intervening conditions, education as a core issue, support and promote entrepreneurial culture as strategies and create employment and increase welfare are productive outcomes in the public universities in Tehran.<strong>زمینه و هدف:</strong> بازار امروز صنایع تحت تأثیر خلاقیت و نوآوری افرادی است که توانایی خلق ارزش در چرخه صنعت را دارند. ازاینرو، پرورش و تربیت کارآفرینان به نوعی مزیت رقابتی تبدیل شده است. انجام این وظیفه در جامعه بر عهده دانشگاهها است. با توجه به اهمیت موضوع کارآفرینی، هدف اصلی تحقیق حاضر طراحی الگوی پرورش کارآفرینان در دانشگاههای دولتی شهر تهران است.<br /> <strong>روششناسی:</strong> در این پژوهش از استراتژی پژوهش آمیخته اکتشافی استفاده شد. در بخش کیفی از روش نظریهپردازی داده بنیاد و در بخش کمی از روش تحقیق توصیفی - پیمایشی بهرهگیری شد. جامعه آماری بخش کیفی شامل 12 نفر از اساتید خبره و متخصصانی بودند که به روش نمونهگیری گلوله برفی انتخاب شدند. در بخش کمی نیز از نظرات 400 نفر از دانشجویان و اساتید دانشگاههای دولتی منتخب شهر تهران استفاده شد. این تعداد از طریق روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای انتخاب شدند. همچنین، برای جمعآوری دادهها در بخش کیفی از ابزار مصاحبههای نیمه ساختاریافته و در بخش کمی از ابزار پرسشنامه محقق ساخته استفاده شد.<br /> <strong>یافتهها:</strong> نتایج تحلیل دادههای پژوهش به کمک سه مرحله کدگذاری باز، محوری و انتخابی نشان داد که زیرساختها و سرمایه بهعنوان شرایط علی، ارتباط صنعت با دانشگاه بهعنوان شرایط زمینهای، مهارتها و توانمندیها بهعنوان شرایط مداخلهگر، آموزش بهعنوان مقوله محوری، حمایت و ترویج فرهنگ کارآفرینانه بهعنوان راهبردها و ایجاد اشتغال و افزایش رفاه نیز بهعنوان پیامدهای پرورش کارآفرینان در دانشگاههای دولتی شهر تهران هستند.<br /> <strong>نتیجهگیری:</strong> مدیران باید در تعامل مؤثر زیرساختهای اصلی آموزش کارآفرین با صنعت، آموزش و تجربه کاری را برای افراد فراهم سازند. این امر میتواند از طریق ترویج فرهنگ کارآفرینانه و حمایت از خلاقیت و نوآوری و پشتیبانی مالی میسر گردد. پیامد اصلی این اقدامات، ایجاد اشتغال و افزایش رفاه عمومی در جامعه خواهد بود.........https://www.qjimdo.ir/article_111097_d49f46286bad17a703f3ec69408b0af0.pdfدانشگاه هوایی شهید ستاری- دانشکده مدیریتمدیریت نوآوری در سازمان های دفاعی2676-71123220200621Designing a Corporate Growth Strategy Based on Ansoff Matrix Using Fuzzy Inference Systemطراحی الگوی انتخاب استراتژی رشد شرکت بر اساس ماتریس آنسف با استفاده از سیستم استنتاج فازی15117811137810.22034/qjimdo.2020.211344.1236FAسعید زنجانیدانشجوی دکتری گروه مدیریت، ، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز، تبریز، ایرانسلیمان ایران زادهاستاد، گروه مدیریت، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز، تبریز، ایراناسدالله خدیویاستادیار، گروه علوم تربیتی، عضو هیئت علمی دانشگاه فرهنگیان تبریز، تبریز، ایرانناصر فقهی فرهمنددانشیار، گروه مدیریت، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز ، تبریز، ایرانJournal Article20191210Corporate growth is an important factor for economic growth. Therefore, choosing the right growth strategy is one of the most important issues in managerial decisions. Accordingly, the purpose of this study was to design a business growth strategy selection model based on Ansoff matrix using fuzzy inference system. To achieve the research goal, first based on the ANSF matrix, Factors affecting market product strategy selection are identified and then two-level fuzzy inference system designed to select the company's growth strategy. The statistical population of this research was chemical and chemical industries of East Azarbaijan province. The statistical sample is based on the sample of available 124 managers of these companies. A questionnaire was used to collect the data, which was distributed among the sample members after determining its validity and reliability. In order to analyze the data while using exploratory factor analysis, a fuzzy inference system based on triangular membership functions and Mamdani inference is used to formulate the model of choosing the growth strategy of the company. The research results show that the designed system is able to identify the right growth strategy for companies. Also, the results in determining the growth strategy of the companies show that for the surveyed community, the best growth strategy was market development.زمینه و هدف: رشد شرکت عامل مهمی برای رشد اقتصادی است. لذا انتخاب استراتژی مناسب رشد یکی از مسائل مهم در تصمیمات مدیریتی است. بر همین اساس هدف این تحقیق طراحی الگوی انتخاب استراتژی رشد شرکت بر اساس بر اساس ماتریس آنسف با استفاده از سیستم استنتاج فازی بوده است.<br /> روششناسی: برای دستیابی به هدف تحقیق، ابتدا بر اساس ماتریس آنسف، عوامل موثر بر انتخاب استراتژی محصول- بازار شناسایی شده و در ادامه یک سیستم دو سطحی استنتاج فازی برای انتخاب استراتژی رشد شرکت طراحی شده است. جامعه آماری این تحقیق صنایع تولید کننده مواد و محصولات شیمیایی استان آذربایجانشرقی بوده است. نمونه آماری بر اساس نمونه در دسترس 124 مدیر این شرکتها تعیین شده است. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامه استفاده شده است که پس از تعیین روایی و پایایی آن در بین اعضای نمونه آماری توزیع شده است. به منظور تجزیه و تحلیل دادهها ضمن استفاده از تحلیل عاملی اکتشافی، از سیستم استنتاج فازی بر اساس توابع عضویت مثلثی و استنتاج ممدانی در جهت تدوین الگوی انتخاب استراتژی رشد شرکت استفاده شده است.<br /> یافتهها: یافتههای تحقیق نشان میدهد که برای جامعه آماری مورد بررسی بر اساس درجه عضویت، مناسبترین استراتژی، ابتدا استراتژی توسعه بازار و پس از آن به ترتیب استراتژیهای متنوعسازی، نفوذ در بازار و توسعه محصول قرار دارند. <br /> نتیجهگیری: شرکتهای جامعه آماری مورد بررسی میتوانند بر اساس انتخاب استراتژی مناسب، الگوی رشد متناسب با شرکت را در راستای افزایش توان رقابتی بکار گیرند.https://www.qjimdo.ir/article_111378_a60d76d188827b3b2259493564b69a3c.pdfدانشگاه هوایی شهید ستاری- دانشکده مدیریتمدیریت نوآوری در سازمان های دفاعی2676-71123220230409Identifying and Prioritizing Obstacles in the Knowledge Management Implementation processشناسایی و الویتبندی موانع فرایندی پیادهسازی مدیریت دانش17919416955410.22034/qjimdo.2023.169554FAداود شفیعی پورگروه مدیریت بازرگانی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران.الهه ملاییگروه مدیریت بازرگانی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران.سعید اسماعیلیدانشجوی دکتری، گروه مدیریت دولتی، دانشکده مدیریت و اقتصاد، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.Journal Article20230409<strong>Background and purpose:</strong> Today, people's mental assets and knowledge are as important as other physical and financial assets of the organization. Organizations that realize the importance of knowledge are looking for its optimal management in order to use it effectively in their processes. In this way, identifying the harms of implementing knowledge assets management is an important step. Based on this, in this research, the pathology of obstacles in the process of implementing knowledge management in one of the scientific centers has been discussed.<br /><strong>Methodology:</strong> This research is descriptive in terms of purpose and applied research in terms of usage. The statistical population of the research included the employees of a military organization. For this purpose, 122 employees of this organization were selected by simple random sampling and a researcher-made questionnaire was distributed among them. Validity and reliability of the measurement tool were confirmed through content validity and Cronbach's alpha.<br /><strong>Findings:</strong> The results of data analysis with the help of one-sample t-test showed that the process of knowledge management in the statistical population faces obstacles and damages in the four areas of creation, preservation, transfer and application. The area of knowledge application has the most damage and the area of knowledge sharing has the least damage.<br /><strong>Conclusion: </strong>Making effective changes based on vulnerable areas will result in effective investment and reduction of knowledge sharing costs in the organization.<strong>زمینه و هدف:</strong> امروزه داراییهای ذهنی و دانش افراد به اندازه سایر داراییهای فیزیکی و مالی سازمان مهم هستند. سازمانهایی که به اهمیت دانش پی پردهاند بهدنبال مدیریت بهینه آن هستند تا در فرایندهای خود به نحوی اثربخش از آن استفاده کنند. در این مسیر، شناسایی آسیبهای اجرای مدیریت داراییهای دانشی گامی مهم محسوب میشود. بر این اساسا، در این تحقیق به آسیبشناسی موانع فرایندی پیادهسازی مدیریت دانش در یکی از مراکز علمی پرداخته شده است.<br /><strong>روششناسی:</strong> این تحقیق از نظر هدف، توصیفی و از نظر نوع استفاده، پژوهشی کاربردی است. جامعه آماری پژوهش شامل کارکنان یک سازمان نظامی بود. بدین منظور تعداد 122 نفر از کارکنان این سازمان به روش نمونهگیری تصادفی ساده انتخاب و پرسشنامهای محققساخته بین آنان توزیع شد. روایی و پایایی ابزار سنجش از طریق روایی محتوا و آلفای کرونباخ تایید شد.<br /><strong>یافتهها:</strong> نتایج حاصل از تحلیل دادهها به کمک آزمون تی تکنمونهای نشان داد که فرآیند مدیریت دانش در جامعه آماری در حوزههای چهارگانه خلق، حفظ، انتقال و کاربرد با موانع و آسیبهایی مواجه است. حوزه کاربرد دانش دارای بیشترین و حوزه تسهیم دانش دارای کمترین آسیب است.<br /><strong>نتیجهگیری:</strong> انجام تغییرات موثر بر اساس حوزههای آسیبپذیری باعث سرمایهگذاری موثر و کاهش هزینههای تسهیم دانش در سازمان خواهد شد.https://www.qjimdo.ir/article_169554_71019feed39bf4a4e26c1b6907acc432.pdf