دانشگاه هوایی شهید ستاری- دانشکده مدیریتمدیریت نوآوری در سازمان های دفاعی2676-71124220210622Meta-Analysis of Organizational Ambidexterity Antecedentsفرا تحلیل پیشایندهای دوسوتوانی سازمانی12213566410.22034/qjimdo.2021.266289.1395FAکامران نظریدانشجوی دکتری مدیریت منابع انسانی دانشگاه خوارزمی،مربی گروه مدیریت بازرگانی، دانشگاه پیام نور،تهران،ایرانیوسف وکیلیاستادیار، گروه مدیریت منابع انسانی و کسب و کار، دانشکده مدیریت، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایرانحمزه خواستاراستادیار گروه مدیریت کسب و کار، دانشکده مدیریت ، دانشگاه خوارزمی، تهران ، ایرانسلطانعلی شهریاریگروه مدیریت کسب و کار و منابع انسانی، دانشکده مدیریت، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران0000-0003-2615-7148Journal Article20210107<strong>Background & Purpose:</strong> The aim of this study was to use statistical method the meta-analysis in order to analyze the results of research conducted in the field of meta-analysis of antecedents of organizational ambidexterity.<br /><strong>Methodology:</strong> The present research is descriptive in terms of purpose, The type of use, functional and in terms of data type, research is quantitative, The statistical population the study included related internal and external articles from 2003 to 2019. 43 cases of non-randomly sampling target method were analyzed as imported samples. Selected studies were analyzed using CMA2 software (comprehensive meta-analysis software).<br /><strong>Findings:</strong> Among the antecedents of organizational ambidexterity, 11 have an effect size greater than (0.5),7 cases have an effect size between (0.25) to (0.5) and 3 cases are less than (0.25). In other words, the variables the organizational structure, shared vision, strategic goal, human resource management, market orientation, competitiveness, organizational memory, entrepreneurial orientation of the organization, integration of management team behavior and environmental complexity had the greatest effect. Also, the variables of environmental dynamics, environmental changes, organizational culture, organizational intelligence and environmental complexity have the least effect. Also, the size of the stochastic combined effect the reviewing the meta-analysis of organizational ambiguity antecedents is equal to 0.573. This effect (r) is evaluated at a high level.<br /><strong>Conclusion:</strong> Making effective changes in variables with high effect size, It can create a balance in the field of exploration and exploitation in the organization and increase the profitability and performance the organization.<strong>زمینه و هدف:</strong> با توجه به اهمیت موضوع دوسوتوانی در موفقیت سازمانها و تعدد پژوهشهای مربوطه در مجلات داخلی و خارجی، در این پژوهش با استفاده از تکنیک فراتحلیل به بررسی نتایج پژوهشهای گذشته در خصوص پیشایندهای دوسوتوانی سازمانی پرداخته شده است.<br /><strong>روششناسی:</strong> تحقیق حاضر از نظر هدف، توصیفی و از نظر نوع استفاده کاربردی و از نظر نوع دادهها، پژوهشی کمی است. جامعه آماری پژوهش شامل مقالات داخلی و خارجی مرتبط طی سالهای 2003 تا سال 2019 بود که 43 مورد با استفاده از روش نمونهگیری غیرتصادفی هدفمند به عنوان نمونه وارد فرایند فراتحلیل شدند. پژوهش های منتخب با استفاده از نرم افزار CMA2 (نرم افزار جامع فراتحلیل) مورد تحلیل قرار گرفتند.<br /><strong>یافتهها:</strong> از بین پیشایندهای دوسوتوانی سازمانی، 11 مورد دارای اندازه اثر بیشتر از (0.5)، 7 مورد دارای اندازه اثر بین (0.25) تا(0.5) و 3 مورد کمتر از (0.25) بودند. به عبارت دیگر، متغیرهای ساختار سازمانی، چشمانداز مشترک، هدف استراتژیک، مدیریت منابع انسانی، گرایش به بازار، رقابتپذیری، حافظه سازمانی، گرایش کارآفرینانه سازمان، یکپارچگی رفتار تیم مدیریت و پیچیدگی محیطی دارای بیشترین اندازه اثر بودند. همچنین متغیرهای پویایی محیطی، تغییرات محیطی، فرهنگسازمانی، هوش سازمانی و پیچیدگی محیطی دارای کمترین اندازه اثر بودند. همچنین اندازه اثر ترکیبی تصادفی مرور فرا تحلیل پیشایندهای دوسوتوانی سازمانی معادل 0.573 بود. این میزان تأثیر(r) در حد بالا ارزیابی میشود.<br /><strong>نتیجهگیری:</strong> انجام تغییرات موثر در متغیرهای دارای اندازه اثر بالا میتواند موجب ایجاد توازان در زمینه اکتشاف و بهره برداری در سازمان شده و سودآوری و عملکرد سازمان را افرایش دهد.https://www.qjimdo.ir/article_135664_bb719a865b7b7a5c8706f17c5a43b7c1.pdfدانشگاه هوایی شهید ستاری- دانشکده مدیریتمدیریت نوآوری در سازمان های دفاعی2676-71124220210622Factors Affecting the Agility of Defense Logisticsعوامل مؤثر بر ارتقاء چابکی سامانههای آماد و پشتیبانی دفاعی234813566610.22034/qjimdo.2021.254326.1373FAمحمود غلامیمدیر گروه آماد مرکز تحصیلات تکمیلی دانشگاه علوم و فنون هوایی شهید ستاری تهران_ ایراناحسان الهی فردمربی، گروه صنایع، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران.محمد رحمدلکارشناس ارشد آماد، دانشگاه علوم و فنون هوایی شهید ستاری، تهران، ایرانهادی ایرانشاهیکارشناس ارشد آماد، دانشگاه علوم و فنون هوایی شهید ستاری، تهران، ایرانJournal Article20201025<strong>Abstract</strong>
<strong>Background & Purpose:</strong> Context/Purpose: Given the characteristics of the missions assigned to defense organizations and the characteristics of future wars, the agility of logistics systems will play an important role in the effective performance of missions. Therefore, the purpose of this study was to investigate the influential factors on agility of defense logistics.
<strong>Methodology:</strong> This research is applied in terms of purpose and in terms of nature and method is descriptive-survey, and the statistical population of the research is the logistics managers, experts and staff of a defense organization. In this study, the judgmental sampling method was used and the sample size was calculated based on Cochran's formula, 158 people. To collect information, mainly the field method and a researcher-made questionnaire were used, the validity and reliability of which were confirmed. Data analysis through one-sample t-test, one- way analysis of variance and Friedman and confirmatory factor analysis SPSS and LISREL softwares was done.
<strong>Findings:</strong> The results indicate that leadership and management, knowledge-based organization, strategic factors, human factors, human relations management, technological factors, structure and organization and customer orientation affecting the agility of defense logistics, respectively. These factors are not in a good position in defense logistics.
<strong>Conclusion:</strong> Purposeful and priority investment based on research findings in modern logistics management will improve the mobility, agility and productivity of defense logistics systems.<strong>زمینه و هدف:</strong> با توجه به ویژگیهای مأموریتی سازمانهای دفاعی و جنگهای آینده، چابکسازی سامانههای آماد و پشتیبانی نقش مهمی در تحقق اهداف خواهد داشت. بنابراین، در این تحقیق به بررسی عوامل مؤثر بر ارتقاء چابکی سامانههای آماد و پشتیبانی دفاعی پرداخته میشود.
<strong>روششناسی:</strong> این تحقیق از نظر هدف، کاربردی و از نظر ماهیت و روش توصیفی- پیمایشی است. جامعه آماری پژوهش شامل مدیران، کارشناسان و کارکنان سامانه آماد و پشتیبانی یک سازمان دفاعی بود که بر اساس فرمول کوکران و روش نمونهگیری قضاوتی تعداد 158 نفر بهعنوان نمونه انتخاب شدند. جمعآوری اطلاعات به روش میدانی و پرسشنامه محقق ساخته انجام شد. تحلیل دادهها از طریق آزمونهای آماری تیتکنمونهای، تحلیل واریانس تکعاملی، فریدمن و تحلیل عاملی تأییدی و نرمافزار اس. پی. اس. اس و لیزرل صورت پذیرفت.
<strong>یافتهها:</strong> عوامل رهبری و مدیریتی، سازمان دانشمحور، عوامل راهبردی، عوامل انسانی، مدیریت روابط انسانی، عوامل فناورانه، ساختار و سازمان و مشتریمداری بهترتیب بر ارتقاء چابکی سامانههای آماد و پشتیبانی دفاعی تأثیر دارند. عوامل پیشگفته در سامانههای آماد و پشتیبانی دفاعی از وضعیت مطلوبی برخوردار نیستند.
<strong>نتیجهگیری:</strong> سرمایهگذاری هدفمند و بر اساس اولویت در یافتههای پژوهش حاضر موجب ارتقاء چابکی و بهرهوری سامانههای آماد و پشتیبانی دفاعی میشود.https://www.qjimdo.ir/article_135666_5d58cd5918a5b8c0b8531ba2b40814d9.pdfدانشگاه هوایی شهید ستاری- دانشکده مدیریتمدیریت نوآوری در سازمان های دفاعی2676-71124220210622Identifying the Drivers of the Business Model Innovation Using a Systematic Reviewشناسایی پیشرانههای مدل کسبوکار نوآورانه با استفاده از یک مرور نظاممند497613574010.22034/qjimdo.2020.244671.1351FAپگاه امامی اقلیمیدانشجو دکتری مدیریت بازرگانی، پردیس بینالمللی کیش دانشگاه تهران، کیش، ایرانمحمدرحیم اسفیدانیاستادیار گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده مدیریت دانشگاه تهران، تهران، ایرانسید ابوالقاسم میرااستادیار مدیریت دانشکدة مدیریت، دانشگاه تهران، تهران، ایرانJournal Article20200820<strong>Abstract</strong>
<strong>Background & Purpose:</strong> The lack of coherent and comprehensive knowledge about business model innovation drivers in order to design innovative business models has led to challenges in the development of knowledge in the field of business model innovation. The purpose of this study was to determine the drivers of the business model innovation coherently and harmoniously based on the type of theoretical perspective and levels of analysis.
<strong>Methodology:</strong> The present study was conducted in a systematic review based on the last 20 years and three-step process of Turnfield et al (2003). To achieve these goals, 160 related articles published in peer-reviewed journals were selected as the research sample and analyzed using qualitative research method based on thematic analysis.
<strong>Findings:</strong> According to the research findings, the drivers of business model innovation consisted of organizational activities, Organizational characteristics, External Stakeholders and so on are an integrated framework derived from the existing works on the drivers of an business model innovation and with in-depth analysis of theoretical perspectives on strategic management, organizational studies, entrepreneurship and marketing and levels of analysis of individual, team, firm, network and the institution has been completed.
<strong>Conclusion:</strong> The present study consistently identified the information in the field of business model innovation drivers and discussed this information in a categorized manner. The results of the research will help organizations to understand the required drivers of the model and design the model accordingly before they try to design an innovative business model for their organizations.<strong>زمینه و هدف:</strong> عدم وجود دانشی جامع و منسجم درباره پیشرانههای مدل کسبوکار نوآورانه به نوعی چالش در این حوزه منجر شده است. هدف پژوهش حاضر، شناسایی و تعیین پیشرانههای مدل کسبوکار نوآورانه بر اساس سطوح تحلیل مختلف است.
<strong>روششناسی:</strong> این پژوهش از نظر هدف، کاربردی و از نظر نوع استفاده، پژوهشی اکتشافی است و در آن از روش کیفی و راهبرد تحلیل مضمون استفاده شد. این پژوهش با مرور نظاممند مطالعات 20 سال اخیر و بر اساس فرایند سه مرحلهای ترنفیلد و همکاران (2003) انجام شد. در این پژوهش تعداد 160 مقاله مرتبط منتشر شده در مجلات داوری همتا و علمی-محور به عنوان نمونه تحقیق انتخاب و تحلیل شدند.
<strong>یافتهها:</strong> بر اساس تحلیل دادهها، پیشرانههای مدل کسبوکار نوآورانه شامل فعالیتهای سازمانی، ویژگیهای سازمانی، ذینفعان خارجی بودند. این یافتهها با تحلیل عمیق دیدگاههای نظری مدیریت استراتژیک، مطالعات سازمانی، کارآفرینی و بازاریابی و سطوح تحلیل فرد، تیم، کسبوکار، شبکه و نهادی تکمیل شدند.
<strong>نتیجهگیری:</strong> در صورتی که سازمانها بخواهند مدل کسبوکار نوآورانه برای سازمان خود طراحی کنند در ابتدای امر پیشرانههای باید مورد نیاز مدل را درک کرده و متناسب با آن به طراحی مدل اقدام کنند.https://www.qjimdo.ir/article_135740_768ac1219edbd685d4a19a5974b81e50.pdfدانشگاه هوایی شهید ستاری- دانشکده مدیریتمدیریت نوآوری در سازمان های دفاعی2676-71124220210622Providing a Model of Dimensions and Components of Commercialization of High-Technology Entrepreneurial Ideas with a Meta-Synthesis Approachارائه مدل ابعاد و مؤلفههای تجاریسازی ایدههای کارآفرینانه فناوری پیشرفته با رویکرد فراترکیب7710413582210.22034/qjimdo.2020.220505.1276FAخاطره دانشجووشدانشجوی دکتری گروه مدیریت کارآفرینی، دانشکده مدیریت و اقتصاد، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.0000-0001-8365-8366پریوش جعفریدانشیار، گروه مدیریت آموزشی، دانشکده مدیریت و اقتصاد، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران0000-0003-2916-8870عباس خمسهدانشیار، گروه مدیریت صنعتی، دانشکده مدیریت و حسابداری، واحد کرج، دانشگاه آزاد اسلامی، کرج، ایران.0000-0002-1263-919XJournal Article20200219<strong>Abstract</strong><br /><strong>Background & Purpose:</strong>Commercialization of high-technology entrepreneurial ideas is one of the components of the innovation process. However, there is a major study gap in identifying the model of dimensions and components of commercialization of high-technology entrepreneurial ideas. The purpose of this research is to identify this study gap.<br /><strong>Methodology:</strong> The study applied the meta-synthesis method of Sandelowski and Barroso by conducting a systematic review of 27 related articles to the purpose of the research among 340 articles. The final papers were selected based on the inclusion criteria. The validity of the research was confirmed according to the inclusion criteria, holding meetings by the research team, using an expert, and auditing the whole process for theoretical consensus. Reliability was also determined through Critical Appraisal Skills Programme.<br /><strong>Findings:</strong> Commercialization of high-technology entrepreneurial ideas contains three dimensions as the process of commercialization of high-technology entrepreneurial ideas (including components of the research and development phase of high-technology entrepreneurial ideas, the production phase of high-technology products, and the supply phase of innovative high-technology products in the market to create value), strategies for commercialization of high-technology entrepreneurial ideas (including components of localization, internationalization, knowledge transfer, technology transfer, and open innovation), and the business model to commercialize high-technology entrepreneurial ideas (including components of startup, partnerships, and franchising).<br /><strong>Conclusion:</strong> This model can be used to meet the challenge of entrepreneurs in transforming high-technology entrepreneurial ideas into innovative products and economic returns.<strong>زمینه و هدف:</strong> تجاریسازی ایدههای کارآفرینانه فناوری پیشرفته یکی از مؤلفههای فرآیند نوآوری است. با این وجود، در زمینه شناسایی مدل تجاریسازی ایدههای کارآفرینانه فناوری پیشرفته شکاف مطالعاتی عمدهای وجود دارد. شناسایی این شکاف مطالعاتی هدف پژوهش حاضر است.<br /><strong>روششناسی:</strong> این پژوهش از طریق روش فراترکیب سندلوسکی و بارسو و با مرور نظاممند 27 مقاله مرتبط با هدف پژوهش از بین 340 مقاله اولیه انجام شده است. مقالههای نهایی بر اساس معیارهای ورود به مطالعه انتخاب شدند. روایی پژوهش بر طبق معیارهای ورود به بررسی، برگزاری جلسات با اعضای تیم پژوهش، استفاده از یک متخصص و ممیزی کل فرایند برای اجماع نظری تأیید شد. پایایی نیز از طریق برنامه مهارتهای ارزیابی انتقادی تأیید گردید.<br /><strong>یافتهها:</strong> تجاریسازی ایدههای کارآفرینانه فناوری پیشرفته شامل سه بعد فرایند تجاریسازی ایدههای کارآفرینانه فناوری پیشرفته (شامل مؤلفههای مرحله تحقیق و توسعه ایدههای کارآفرینانه فناوری پیشرفته، مرحله تولید محصول فناوری پیشرفته و مرحله عرضه محصول نوآورانه فناوری پیشرفته در بازار و خلق ارزش)، استراتژیهای تجاریسازی ایدههای کارآفرینانه فناوری پیشرفته (شامل مؤلفههای بومیسازی، بینالمللیسازی، انتقال دانش، انتقال فناوری و نوآوری باز) و مدل کسبوکار برای تجاریسازی ایدههای کارآفرینانه فناوری پیشرفته (شامل مؤلفههای استارتاپ، شراکت و اعطای امتیاز) است.<br /><strong>نتیجهگیری:</strong> از این مدل میتوان در راستای برطرف نمودن چالش کارآفرینان در تبدیل ایدههای کارآفرینانه فناوری پیشرفته به محصول نوآورانه و جریان بازده اقتصادی استفاده نمود.https://www.qjimdo.ir/article_135822_b6de7a3fd4eb90646e73329bcd44379b.pdfدانشگاه هوایی شهید ستاری- دانشکده مدیریتمدیریت نوآوری در سازمان های دفاعی2676-71124220210622A Model for Improving Organizational Learning Culture of the staff of Shahid Sattari Aeronautical University of Science and Technologyالگوی بهبود فرهنگ یادگیری سازمانی کارکنان دانشگاه علوم و فنون هوایی شهید ستاری10513213607010.22034/qjimdo.2020.213031.1246FAایمان قاسم ابادیکارشناسی ارشد مدیریت کسب وکار، دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی، تهران، ایرانمحسن زراعتیدانشجوی دکتری رشته مدیریت آموزش عالی، دانشگاه شهید بهشتی،تهران، ایران.امیر صادقیاستادیار مدیریت، عضو هیات علمی دانشگاه علوم و فنون هوایی شهید ستاری، تهران، ایران0000-0002-7431-1771Journal Article20191223<strong>Abstract</strong>
<strong>Background & Purpose:</strong> Improving defense readiness, improving human resource infrastructure and developing a culture of learning and innovation are among the basic requirements of defense organizations. For this purpose, the present study aims to provide a model for improving organizational learning culture at the University of Aeronautical Engineering.
<strong>Methodology:</strong> The present study is an applied and explorative mixed method based. The statistical population of the study in both qualitative and quantitative stages included the faculty members of the University of Aviation and the statistical sample was selected by purposive non-probabilistic sampling. In the qualitative stage, 6 people and in the quantitative stage, 10 experts were used. In the present study, content analysis and MAXQDA software have been used to analyze qualitative data. In the quantitative part, Dematel-Ism method has been used to determine the degree of effectiveness and efficiency and to present the final pattern of improvement.
<strong>Findings:</strong> The final model of eight levels of systems thinking, safe work environment, reward, risk-taking and communication as influential factors and leadership factors, knowledge creation and sharing system, education, encouraging cooperation and group learning, futurism, strategic emphasis on outside the organization, common goals, Pragmatism, discretion and excess organizational capacity are formed as effective variables..
<strong>Conclusion:</strong> The criterion of systemic thinking in the eighth level and the most effective criterion and organizational surplus capacity, encouraging cooperation and group learning and the system of creating and sharing knowledge were recognized as the most influential factors. Accordingly, managers should pay attention to the relationships between variables in the process of creating a learning culture.<strong>زمینه و هدف:</strong> ارتقای آمادگی دفاعی، بهبود زیرساخت نیروی انسانی و توسعه فرهنگ یادگیری و نوآوری از الزامات اساسی سازمانهای دفاعی است. بر این اساس، در پژوهش حاضر الگویی جهت بهبود فرهنگ یادگیری سازمانی در دانشگاه هوایی شهید ستاری ارائه شده است.
<strong>روششناسی:</strong> پژوهش حاضر از نظر هدف، کاربردی و از نظر روش، نوعی پژوهش آمیخته اکتشافی است. جامعه آماری تحقیق در هر دو مرحله کیفی و کمی شامل اعضای هیئت علمی دانشگاه هوایی بود و نمونه آماری به روش نمونهگیری غیراحتمالی هدفمند<sup> </sup>انتخاب شدند. در مرحله کیفی از تعداد 6 نفر و در مرحله کمی از تعداد 10 نفر از خبرگان استفاده شد. جهت تحلیل دادههای کیفی از روش تحلیل محتوا و نرمافزار مکس کودا و در بخش کمی نیز از روش مدلسازی ساختاری تفسیری استفاده شد.
<strong>یافتهها:</strong> الگوی نهایی از هشت سطح تفکر سیستمی، محیط کاری امن، پاداش، ریسکپذیری و ارتباطات به عنوان عوامل تاثیرگذار و عوامل رهبری، نظام خلق و تسهیم دانش، آموزش، ترغیب همکاری و یادگیری گروهی، آیندهگرایی، تاکید راهبردی بر برون سازمان، اهداف مشترک، عملگرایی، اختیار عمل و ظرفیت مازاد سازمانی به عنوان متغیرهای تأثیرپذیر تشکیل شده است.
<strong>نتیجهگیری:</strong> معیار تفکر سیستمی در سطح هشتم و تاثیرگذارترین معیار و ظرفیت مازاد سازمانی، ترغیب همکاری و یادگیری گروهی و نظام خلق و تسهیم دانش به عنوان تاثیرپذیرترین عوامل شناخته شدند. بر این اساس، مدیران باید در فرایند ایجاد فرهنک یادگیری به روابط بین متغیرها توجه نمایند.https://www.qjimdo.ir/article_136070_02f11664d4c0e0397c56e3ca9b24e8d7.pdfدانشگاه هوایی شهید ستاری- دانشکده مدیریتمدیریت نوآوری در سازمان های دفاعی2676-71124220210622Interpretive Structural Modeling Of Innovation Ecosystem In Insurance Industryمدلسازی ساختاری تفسیری اکوسیستم نوآوری در صنعت بیمه13315613620910.22034/qjimdo.2021.226797.1294FAمسعود کرامتیدانشجوی دکتری کارآفرینی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علیآباد کتول، علیآباد کتول،ایران.یعقوب انتظاریدانشیار گروه پژوهشی مؤسسه پژوهش و برنامهریزی آموزش عالی،تهران، ایرانداود ثمریدانشیار، گروه مدیریت و اقتصاد کشاورزی، واحد کرج، دانشگاه آزاد اسلامی، کرج ، ایران.مجید اشرفیاستادیار، گروه حسابداری، واجد علی آباد کتول، دانشگاه آزاد اسلامی، علی آباد کتول، ایرانJournal Article20200413<strong>Background & Purpose:</strong> Innovation ecosystem is a network of communications and interactions among actors who, in collaboration with and sharing knowledge, technology, skills and resources, enhance their ability around an innovation. Considering the importance of understanding this issue, this research seeks to interpretive structural modeling of innovation ecosystem in insurance industry.<br /><strong>Methodology:</strong> This research is exploratory in terms of purpose and In terms of type of use, it is an applied research and qualitative method based on interpretive paradigm has been used. Theoretical foundations were used to identify the factors affecting the innovation ecosystem, in the next step after the formation of structural self-interaction matrix, the research data were collected by referring to 30 experts and analyzed using Mick Mac software.<br /><strong>Findings:</strong> Based on the dimensions of "guiding power" and "dependency", "creating good governance" as a governance umbrella and macro leadership, "university-industry-insurance link" as trans-organizational interactions, "strengthening marketing and competition in the market with a focus on insurance services" and "developing the platforms and substructures of the insurance industry" are at the eighth level as key independent variables such as the foundation stone of the model.<br /><strong>Conclusion:</strong> In order to create and develop the innovation ecosystem, policy makers and managers of the insurance industry should prioritize the dimensions of the eighth level (good governance, university-industry-insurance link, strengthening marketing and competition in the market and developing the substructures of the insurance industry).<strong>زمینه و هدف:</strong> اکوسیستم نوآوری، شبکهای از ارتباطات و تعاملات میان بازیگرانی است که با همکاری و تسهیم دانش، فناوری، مهارت و منابع، توانایی خود را حول یک نوآوری ارتقاء میدهند. با توجه به اهمیت فهم این موضوع، این تحقیق به دنبال مدلسازی ساختاری تفسیری اکوسیستم نوآوری در صنعت بیمه است.<br /><strong>روششناسی:</strong> این پژوهش از نظر هدف، اکتشافی و از نظر نوع استفاده، پژوهشی کاربردی است و در آن از روش کیفی مبتنی بر پارادایم تفسیری استفاده شده است. برای شناسایی عوامل مؤثر بر اکوسیستم نوآوری از مبانی نظری استفاده شد در گام بعد پس از تشکیل ماتریس خودتعاملی ساختاری، دادههای پژوهش با مراجعه به تعداد 30 نفر از خبرگان گردآوری و با استفاده از نرمافزار میک مک تجزیهوتحلیل شدند.<br /><strong>یافتهها:</strong> بر مبنای ابعاد «قدرت هدایت» و «وابستگی»، «ایجاد حکمرانی خوب» بهعنوان چتر حاکمیتی و راهبری کلان، «پیوند دانشگاه- صنعت- بیمه» بهعنوان تعاملات فرا سازمانی، «تقویت بازاریابی و رقابت در بازار با محوریت خدمات بیمه» و «توسعه بسترها و زیر ساختارهای صنعت بیمه» در سطح سازمانی، بهعنوان متغیرهای مستقل کلیدی مانند سنگ زیربنای الگو در سطح هشتم قرار دارند.<br /><strong>نتیجهگیری:</strong> برای ایجاد و توسعه اکوسیستم نوآوری، سیاستگذاران و مدیران صنعت بیمه باید ابعاد سطح هشتم (حکمرانی خوب، پیوند دانشگاه- صنعت- بیمه، تقویت بازاریابی و رقابت در بازار و توسعه زیر ساختارهای صنعت بیمه) را در اولویت سیاستگذاریهای خود قرار دهند.https://www.qjimdo.ir/article_136209_bf688a04325bd13d02c7ab794149fce8.pdfدانشگاه هوایی شهید ستاری- دانشکده مدیریتمدیریت نوآوری در سازمان های دفاعی2676-71124220210622Designing a Human Resource Empowerment Model Based on Good Governanceطراحی مدل توانمندسازی منابع انسانی بر اساس حکمرانی مطلوب15718017695410.22034/qjimdo.2021.176954FAشهره احمدپوردانشجوی دکتری مدیریت دولتی، واحد امارات، دانشگاه آزاد اسلامی، دبی، امارت متحده عربیکرم الله دانشفرداستاد، گروه مدیریت دولتی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایرانعباس طلوعی اشلقیاستاد گروه مدیریت صنعتی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایرانفریدون رهنمای رودپشتیاستاد گروه مدیریت ، واحد امارات، دانشگاه آزاد اسلامی، دبی، امارات متحده عربیJournal Article19700101Background & Purpose: Today, the main success factor of organizations is having efficient, cooperative and capable human resources, and the distance between societies is in terms of knowledge and ignorance, not their physical assets. Based on this, the present research was conducted with the aim of designing a human resources empowerment model based on good governance in the Ministry of Labor Cooperation and Social Welfare of the country.<br />Methodology: This research was conducted using a mixed exploratory method. The statistical population of the research in the qualitative phase included scientific and organizational experts of the Ministry of Labor Cooperation and Social Welfare, and 16 people were interviewed using the targeted and snowball method. In the quantitative section, among 497 people (deputies, managers, and executive officers), 217 people were selected as a sample size using the Karjesi and Morgan table and cluster random sampling method. The tool of data collection in the qualitative section was semi-structured interviews and in the quantitative section, the researcher made a questionnaire. The data of the qualitative section were analyzed using the coding method and the data of the quantitative section were analyzed using Amos 20 software.<br />Findings: Based on data analysis, 10 dimensions include participation, rule of law and values, developmentalism and education, transparency, responsibility and accountability, control, social capital and communication, leadership and management, clear and meaningful purpose and justice and 27 empowerment components based on good governance were identified.<br />Conclusion: Using the dimensions and components of the mentioned research can lead to the institutionalization of the good governance in the organization while improving the main capital of the organization.<strong>زمینه و هدف: </strong>امروزه، عامل اصلی موفقیت سازمانها، برخورداری از نیروی انسانی کارآمد، مشارکتی و توانا است و فاصله میان جوامع از حیث دانایی و نادانی و نه دارایی فیزیکی آنها است. بر این اساس، تحقیق حاضر با هدف طراحی مدل توانمندسازی منابع انسانی بر اساس حکمرانی مطلوب در وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی کشور انجام شد.<br /><strong>روششناسی:</strong> این پژوهش به روش آمیخته اکتشافی انجام شد. جامعه آماری پژوهش در مرحله کیفی شامل خبرگان علمی و سازمانی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی بود که با استفاده از روش هدفمند و گلوله برفی با تعداد ۱۶ نفر مصاحبه به عمل آمد. در بخش کمی از میان 497 نفر(معاونین، مدیران و معاونتها و مسئولین اجرایی) تعداد ۲۱۷ نفر حجم نمونه با استفاده از جدول کرجسی و مورگان و روش نمونهگیری تصادفی خوشهای انتخاب شدند. ابزار گردآوری دادهها در بخش کیفی مصاحبههای نیمه ساختار یافته و در بخش کمی نیز پرسشنامه محقق ساخته بود. دادههای بخش کیفی با استفاده از روش کدگذاری و دادههای بخش کمی با استفاده از نرم افزار آموس 20 تحلیل شدند.<br /><strong>یافتهها:</strong> بر اساس تحلیل دادهها، ۱۰ بعد شامل مشارکت، حاکمیت قانون و ارزشها، توسعهگرایی و آموزش، شفافیت، مسئولیتپذیری و پاسخگویی، کنترل، سرمایه اجتماعی و ارتباطات، رهبری و مدیریت، هدف روشن و معناداری و عدالت و ۲۷ مؤلفه توانمندسازی بر اساس حکمرانی مطلوب شناسایی شــدند.<br /><strong>نتیجهگیری:</strong> استفاده از ابعاد و مولفههای پژوهش مذکور میتواند ضمن ارتقای سرمایههای اصلی سازمان موجب نهادینهسازی حاکمیت مطلوب در سازمان شود.<br /><strong>زمینه و هدف: </strong>امروزه، عامل اصلی موفقیت سازمانها، برخورداری از نیروی انسانی کارآمد، مشارکتی و توانا است و فاصله میان جوامع از حیث دانایی و نادانی و نه دارایی فیزیکی آنها است. بر این اساس، تحقیق حاضر با هدف طراحی مدل توانمندسازی منابع انسانی بر اساس حکمرانی مطلوب در وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی کشور انجام شد.<br /><strong>روششناسی:</strong> این پژوهش به روش آمیخته اکتشافی انجام شد. جامعه آماری پژوهش در مرحله کیفی شامل خبرگان علمی و سازمانی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی بود که با استفاده از روش هدفمند و گلوله برفی با تعداد ۱۶ نفر مصاحبه به عمل آمد. در بخش کمی از میان 497 نفر(معاونین، مدیران و معاونتها و مسئولین اجرایی) تعداد ۲۱۷ نفر حجم نمونه با استفاده از جدول کرجسی و مورگان و روش نمونهگیری تصادفی خوشهای انتخاب شدند. ابزار گردآوری دادهها در بخش کیفی مصاحبههای نیمه ساختار یافته و در بخش کمی نیز پرسشنامه محقق ساخته بود. دادههای بخش کیفی با استفاده از روش کدگذاری و دادههای بخش کمی با استفاده از نرم افزار آموس 20 تحلیل شدند.<br /><strong>یافتهها:</strong> بر اساس تحلیل دادهها، ۱۰ بعد شامل مشارکت، حاکمیت قانون و ارزشها، توسعهگرایی و آموزش، شفافیت، مسئولیتپذیری و پاسخگویی، کنترل، سرمایه اجتماعی و ارتباطات، رهبری و مدیریت، هدف روشن و معناداری و عدالت و ۲۷ مؤلفه توانمندسازی بر اساس حکمرانی مطلوب شناسایی شــدند.<br /><strong>نتیجهگیری:</strong> استفاده از ابعاد و مولفههای پژوهش مذکور میتواند ضمن ارتقای سرمایههای اصلی سازمان موجب نهادینهسازی حاکمیت مطلوب در سازمان شود.https://www.qjimdo.ir/article_176954_e236e3a2581e359acdcadfad58b182cd.pdf