دانشگاه هوایی شهید ستاری- دانشکده مدیریتمدیریت نوآوری در سازمان های دفاعی2676-71126120230321Designing a Comprehensive Model Of Innovative Human Resources: Iranian Government Organizationsطراحی الگوی جامع منابع انسانی نوآور (مورد مطالعه: سازمان های دولتی ایران)13216781010.22034/qjimdo.2022.344597.1506FAحسین رسولیدانشجوی دکتری، مدیریت دولتی_مدیریت منابع انسانی، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه آزاد اسلامی واحد قزوین، قزوین، ایرانمرتضی موسی خانیدانشیار گروه مدیریت دولتی، دانشکده مدیریت، دانشگاه آزاد اسلامی علوم و تحقیقات، تهران، ایرانسید مهدی الوانیاستاد گروه مدیریت دولتی، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه آزاد اسلامی واحد قزوین، قزوین، ایرانپرهام عظیمیدانشیار گروه مهندسی صنایع، دانشکده مهندسی مکانیک و صنایع، دانشگاه آزاد اسلامی قزوین، قزوین، ایرانJournal Article20220619<strong>Background & Purpose:</strong> Considering the importance of innovation in the current economy, human resources have become increasingly important. Therefore, in this research, the model of innovative human resources in Iran's government organizations has been presented.
<strong>Methodology:</strong> The present research is practical in terms of the type of use, and a mixed exploratory method has been used in it. In the qualitative part, the theme analysis strategy were used to identify the themes. The statistical population of the qualitative section included 11 academic and organizational experts who were selected in a targeted non-probability way. The statistical population in the quantitative section included 520 managers, deputies and employees of government organizations, of which 220 were selected through the Cochran formula. Interviews and questionnaires were used in this research. Qualitative data analysis was done through three-stage open, axial and selective coding and MaxQDA software, and in the quantitative part through confirmatory factor analysis and Smart.PLS software.
<strong>Findings:</strong> The research findings indicate the identification of five overarching themes (dimensions) and twelve organizing themes (components) which include 1. Individual (behavioral, motivational, personality/psychological characteristics) and 2. Native-state (governmental, human-valued) 3. Organizational (functional, ability/capacity building) 4. Process (institutionalization, measurement and evaluation, foundation and implementation) 5. Content (critical thinking, creative thinking.(
<strong>Conclusion:</strong> The final model of the research provides a comprehensive understanding of the dimensions of creativity and innovation in the field of human resources, and it can be used as a basis for managers' decisions and actions to develop human resources in Iran's government organizations.<strong>زمینه و هدف:</strong> با توجه به اهمیت نوآوری در اقتصاد کنونی، منابع انسانی از اهمیت فزایندهای برخوردار شده است. لذا، در این پژوهش به ارائه الگوی منابع انسانی نوآور در سازمانهای دولتی ایران پرداخته شده است.
<strong>روششناسی:</strong> پژوهش حاضر از نظر نوع استفاده، کاربردی است و در آن از روش آمیخته اکتشافی استفاده شده است. در بخش کیفی از استراتژی تحلیل مضمون کلارک و براون جهت شناخت مضامین بهرهگیری شد. جامعه آماری بخش کیفی شامل 11 نفر از خبرگان دانشگاهی و سازمانی بود که به روش غیر احتمالی هدفمند انتخاب شدند. جامعه آماری در بخش کمی شامل 520 نفر از مدیران، معاونان و کارکنان سازمانهای دولتی بود که تعداد 220 نفر از طریق فرمول کوکران انتخاب شدند. در این پژوهش از ابزار مصاحبه و پرسشنامه استفاده شد. تحلیل دادهها کیفی از طریق کدگذاری سهمرحلهای باز، محوری و گزینشی و نرم افزار مکس کیو دی ای و در بخش کمی از طریق تحلیل عاملی تاییدی و نرم افزاراسمارت .پی. ال. اس انجام شد.
<strong>یافتهها:</strong> یافتههای پژوهش حاکی از شناسایی پنج مضمون فراگیر (بعد) و دوازده مضمون سازماندهنده (مولفه) شامل1. فردی(ویژگیهای رفتاری، انگیزشی، شخصیتی/حالات روانی)، 2. بومی-دولتی(دولتی، ارزشی_انسانی)، 3.سازمانی(کارکردی، قابلیت/ ظرفیت سازی)، 4.فرآیندی(نهادینه سازی، سنجش و ارزیابی، بسترسازی و اجرا) و 5.محتوایی(تفکر انتقادی، تفکر خلاق) بود.
<strong>نتیجهگیری:</strong> الگوی نهایی پژوهش شناخت جامعی از ابعاد خلاقیت و نوآوری در حوزه منابع انسانی ارائه مینماید و از آن میتوان به عنوان مبنایی برای تصمیمات و اقدامات مدیران جهت توسعه منابع انسانی در سازمانهای دولتی ایران استفاده کرد.https://www.qjimdo.ir/article_167810_db0ee9ad8b371915d9b004ff5516a020.pdfدانشگاه هوایی شهید ستاری- دانشکده مدیریتمدیریت نوآوری در سازمان های دفاعی2676-71126120230321Designing an Innovative Leadership Model based on Neuroscience in the Iranian Banking Industryطراحی الگوی رهبری نوآورانه مبتنی بر علوم اعصاب در صنعت بانکداری ایران335616781310.22034/qjimdo.2023.352713.1517FAحسن رنگریزدانشیار گروه مدیریت منابع انسانی و کسب و کار، دانشکده مدیریت، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران0000-0001-9327-4649Journal Article20220721Background & Purpose: To design and deploy brain-friendly work environments, a style of organizational leadership based on neuroscience is needed in organizations. According to this, The main purpose of this study is to design an innovative leadership model based on neuroscience in the Iranian banking industry.
Methodology: The research is developmental-applied in terms of purpose and qualitative research in terms of nature. The statistical population included management experts and experts of Iran's state banks, who were identified by targeted sampling. In this research, the grounded theory method based on systematic approach and semi-structured interview tool were used to collect data.
Findings: In causal conditions; the feeling, perception and logic of the individual of his relative importance to others, in the main phenomenon; innovative organizational climate, in the conditions of the intervener; a set of economic, political, social and cultural conditions, and a set of structural, behavioral and content factors, in the contextual conditions; interactive climate, attention to organizational values, the existence of coherent regulations, and the existence of a banking union; in relation to the main strategy; design and optimization, type of leadership style, and development of leadership skills were identified. The main consequence of this model are self-development, managerial development, and social development.
Conclusion: The formation of a reservoir of innovative leadership based on neuroscience, taking into account the causal conditions, intervening conditions and background conditions, can prepare the consequences of self-development, managerial development and social development so that an innovative organizational climate emerges in the organization.<strong>زمینه و هدف:</strong> برای طراحی و استقرار محیطهای دوستدار مغز، به سبکی از رهبری سازمانی مبتنی بر علوم اعصاب در سازمانها نیاز است. بر این اساس، پژوهش حاضر با هدف طراحی الگوی رهبری نوآورانه مبتنی بر علوم اعصاب در صنعت بانکداری ایران انجام شده است.
<strong>روششناسی:</strong> پژوهش حاضر از نظر هدف توسعهای- کاربردی و از نظر گردآوری دادهها با توجه به ماهیت پژوهش از نوع کیفی است. جامعۀ آماری شامل خبرههای مدیریتی و کارشناسی بانکهای دولتی ایران بود که با روش نمونهگیری هدفمند شناسایی شدند. در این پژوهش از روش تجزیهوتحلیل نظریه دادهبنیاد مبتنی بر رویکرد نظاممند و ابزار مصاحبه نیمه ساختاریافته برای گردآوری دادهها استفاده شد.
<strong>یافتهها:</strong> بر اساس تحلیل دادههای پژوهش، در شرایط علّی، عامل احساس، ادراک و منطق فرد از اهمیت نسبیاش نسبت به دیگران و در پدیدۀ محوری، جّو سازمانی نوآورانه و در شرایط مداخلهگر، مجموعه شرایط اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی و مجموعه عوامل ساختاری، رفتاری و محتوایی و در بستر حاکم، فضای تعاملی، توجه به ارزشهای سازمانی، وجود آییننامههای منسجم، و وجود سندیکای بانکی و در رابطه با راهبرد، طراحی و بهینهسازی، نوع سبک رهبری و توسعه مهارتهای رهبری شناسایی شدند. پیامد اصلی این مدل شامل توسعه خود، توسعه مدیریتی و توسعه اجتماعی است.
<strong>نتیجهگیری:</strong> تشکیل مخزن رهبری نوآورانه مبتنی بر علوم اعصاب با در نظر گرفتن شرایط علّی، شرایط مداخلهگر و شرایط زمینهای میتواند پیامدهای توسعه خود، توسعه مدیریتی و توسعه اجتماعی را مهیا نموده تا جو سازمانی نوآورانه در سازمان پدیدار شود.https://www.qjimdo.ir/article_167813_9c0989cb0a93a905c550a4a5b346e088.pdfدانشگاه هوایی شهید ستاری- دانشکده مدیریتمدیریت نوآوری در سازمان های دفاعی2676-71126120230321The effect of information and communication technology capabilities on the innovation performance: The mediating role of knowledge management capabilities, innovation capability and product innovation flexibilityتأثیر قابلیتهای فناوری اطلاعات و ارتباطات بر عملکرد نوآوری: نقش میانجی قابلیتهای مدیریت دانش، قابلیت نوآوری و انعطافپذیری نوآوری محصول578216781410.22034/qjimdo.2023.376822.1548FAحسین نوروزیدانشیار گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده مدیریت دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران0000-0002-0340-329Xعارف اشرفزادهدانشآموخته کارشناسی ارشد مدیریت کسبوکار، دانشکده مدیریت دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران0009-0009-6553-8497رسول نصرت پناهدانشآموخته کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی، دانشکده مدیریت دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران0000-0002-3713-9933Journal Article20221215Background & Purpose: Today, information and communication technology is a key solution for all-round development and empowerment of companies and enables the exploitation of new opportunities. Therefore, the purpose of this study is to investigate the effect of information and communication technology capabilities (ICT) on the innovation performance (IP) of companies by explaining the mediating role of knowledge management capabilities (KMC), product innovation flexibility (PIF), and innovation capability (IC).
Methodology: This research has a quantitative approach and is applied in terms of purpose and descriptive-survey in terms of data collection method. The statistical population of the research included employees and managers of Iranian insurance companies, and the sample size was estimated to be 244 people using G-Power3 software. 231 questionnaires were collected during an online survey, using the available non-random sampling method, and were analyzed with SPS 26 and SmartPLS 3 software. The validity of the research instrument was confirmed through content and construct validity and its reliability through Cronbach's alpha and composite reliability.
Findings: Based on the research data analysis, the effect of ICT on IC was rejected, but this variable has a positive and significant effect on the IP of insurance companies directly and indirectly through KMC and PIF.
Conclusion: Information and communication technology capabilities play an important role in improving the innovation capability and performance of these companies in the insurance industry by strengthening the capabilities of insurance companies in managing knowledge and product innovation flexibility and creating the possibility of creativity and innovation.<strong>زمینه و هدف:</strong> امروزه فناوری اطلاعات و ارتباطات راهحلی کلیدی برای توسعه همهجانبه و توانمندسازی شرکتها است و امکان بهرهبرداری از فرصتهای جدید را میسر میسازد. لذا هدف از این مطالعه بررسی تأثیر قابلیتهای فناوری اطلاعات و ارتباطات بر عملکرد شرکتها با تبیین نقش میانجی قابلیتهای مدیریت دانش، انعطافپذیری نوآوری محصول و قابلیت نوآوری است.
<strong>روششناسی:</strong> این تحقیق دارای رویکردی کمی و از نظر هدف، کاربردی و از نظر روش گردآوری دادهها، توصیفی-پیمایشی است. جامعه آماری پژوهش شامل کارکنان و مدیران شرکتهای بیمه ایرانی بود و حجم نمونه با کمک نرمافزار جیپاور3 تعداد 244 نفر برآورد شد. تعداد 231 پرسشنامه طی یک پیمایش آنلاین، به روش نمونهگیری غیر تصادفی در دسترس گردآوری و با دو نرمافزار اِسپیاِساِس 26 و اسمارت پیاِلاِس3 تحلیل شدند. روایی ابزار پژوهش از طریق روایی محتوا و سازه و پایایی آن از طریق آلفای کرونباخ و پایایی ترکیبی تأیید شد.
<strong>یافتهها:</strong> بر اساس تحلیل دادههای پژوهش، تأثیر قابلیتهای فناوری اطلاعات و ارتباطات بر قابلیت نوآوری رد شد اما این متغیر به طور مستقیم و غیر مستقیم از طریق قابلیتهای مدیریت دانش و انعطافپذیری نوآوری محصول بر عملکرد نوآوری شرکتهای بیمه تأثیر مثبت و معنادای دارد.
<strong>نتیجهگیری:</strong> قابلیتهای فناوری اطلاعات و ارتباطات با تقویت قابلیتهای شرکتهای بیمه در مدیریت دانش و انعطافپذیری نوآوری محصول و ایجاد امکان خلاقیت و نوآوری نقش مهمی در بهبود قابلیت و عملکرد نوآوری این شرکتها در صنعت بیمه دارد.https://www.qjimdo.ir/article_167814_35dfba77ca0828d0c66d0154fcd06e20.pdfدانشگاه هوایی شهید ستاری- دانشکده مدیریتمدیریت نوآوری در سازمان های دفاعی2676-71126120230321Developing a value creation model in the insurance industry with a focus on blockchain technology.تدوین مدل ارزش آفرینی در صنعت بیمه با تمرکز بر فناوری بلاکچین8310816781510.22034/qjimdo.2022.366620.1537FAاکبر هوشیاردانشجوی دکتری مدیریت بازرگانی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد شهر قدس، تهران، ایرانعلیرضا روستااستادیار گروه مدیریت بازرگانی، واحد شهر قدس، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.0000-0001-8981-4374فرزاد آسایشاستادیار مدیریت بازرگانی، دانشکده علوم انسانی، شهر قدس، دانشگاه آزاد اسلامی، شهر قدس، تهران، ایران0000-0002-2497-6636محمود غلامیاستادیار گروه مدیریت، دانشگاه علوم و فنون هوایی شهید ستاری تهران،ایرانJournal Article20221021Background & Purpose: Insurance industry is one of the most important competitive areas of the country. This makes it inevitable to direct the organizational structure and resources of insurance organizations towards value creation in order to use attractive opportunities in the most favorable way in order to attract customers' support. Therefore, the current research has focused on designing a value creation model in the insurance service industry with a focus on blockchain technology..<br />Methodology: The current research is exploratory in terms of its purpose and applied research in terms of the type of use, in which the qualitative method and grounded theory are used. The statistical population in the theoretical background section included scientific articles related to the topic on Google and Science Direct during the years 2015 to 2022, and in the semi-structured interview section included public and private insurance experts. The research experts were selected from six top private insurance companies including Asia, Dana, Pasargad and Kausar, Parsian and Saman(based on the Central Insurance report) and two government insurance companies(Iran and Central Insurance) using a targeted sampling method. In this research, the field and library method and the survey and interview tools were used to collect data.<br />Findings: The data were analyzed in three stages of open, central and selective coding. Max QDA 18 software was used for data analysis. A total of 678 codes(from 57 articles and 14 interviews) were extracted in the form of 32 main categories and 57 subcategories.<br />Conclusion: The implementation of the value creation process in the insurance industry from the platform of blockchain technology will lead to a more coherent management of insurance risk and losses, Automatic implementation of insurance processes and finally a long-term relationship with customers.<strong>زمینه و هدف:</strong> صنعت بیمه از مهمترین حوزههای رقابتی کشور است. این موضوع جهتگیری ساختار سازمانی و منابع سازمانهای بیمهای را به سوی ارزشآفرینی اجتنابناپذیر مینماید تا به مطلوبترین شیوه از فرصتهای جذاب در راستای جلب حمایت مشتریان استفاده نمایند. از این رو، پژوهش حاضر به طراحی الگوی ارزشآفرینی در صنعت خدمات بیمهای با تمرکز بر فناوری بلاکچین پرداخته است.<br /><strong>روششناسی:</strong> پژوهش حاضر از نظر هدف، اکتشافی و از لحاظ نوع استفاده پژوهشی کاربردی است که در آن از روش کیفی و راهبرد دادهبنیاد استفاده شده است. جامعه آماری در بخش مبانی نظری شامل مقالات علمی مرتبط با موضوع در موتور جستجوی گوگل و ساینس دایرکت طی سالهای 2015 تا 2022 و در بخش مصاحبه نیمهساختار یافته شامل خبرگان بیمههای دولتی و خصوصی بودند. خبرگان پژوهش از شش شرکت بیمه خصوصی برتر شامل آسیا، دانا، پاسارگاد و کوثر، پارسیان و سامان(بر اساس گزارش بیمه مرکزی) و و شرکت بیمه دولتی( ایران و بیمه مرکزی) با روش نمونهگیری هدفمند انتخاب شدند. در این پژوهش برای جمعآوری دادهها از روش میدانی و کتابخانهای و ابزار فیشبرداری و مصاحبه استفاده شد.<br /><strong>یافتهها:</strong> دادهها در سه مرحله کدگذاری باز، محوری و انتخابی تحلیل شدند. برای تحلیل دادهها از نرم افزار مکس کیودا استفاده شد. در مجموع 678 کد(از 57 مقاله و 14 مصاحبه) در قالب 32 مقوله اصلی و 57 مقوله فرعی استخراج شدند.<br /><strong>نتیجهگیری:</strong> پیادهسازی فرایند ارزشآفرینی در صنعت بیمه از بستر فناوری بلاکچین به مدیریت منسجمتر ریسک و خسارات بیمهای، اجرای خودکار فرآیندهای بیمهای و نهایتاً رابطه بلندمدت با مشتریان منجر خواهد گردید.https://www.qjimdo.ir/article_167815_78be7023fa5503ee666d77da20aea833.pdfدانشگاه هوایی شهید ستاری- دانشکده مدیریتمدیریت نوآوری در سازمان های دفاعی2676-71126120230321Developing a Model for Evaluation of Organizational Innovation Capacity Using Fuzzy Inference Systemارائه مدل اندازهگیری ظرفیت نوآوری سازمانی با به کارگیری سیستم استنتاج فازی10913016781610.22034/qjimdo.2022.333570.1496FAصادق کریم زادهکارشناسی ارشد مدیریت صنعتی، واحد الکترونیکی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایرانمهدی همایون فراستادیار مدیریت صنعتی، دانشکده مدیریت و حسابداری، واحد رشت، دانشگاه آزاد اسلامی، رشت، ایرانحمیدرضا رضایی کلیدبریاستادیار مدیریت دولتی، دانشکده مدیریت و حسابداری، واحد رشت، دانشگاه آزاد اسلامی، رشت، ایرانJournal Article20220318Background & Purpose: Successful organizations in today's turbulent and competitive environment are those that institutionalize innovation in all their functional elements. Based on this, in the present research, a suitable model for evaluating the capacity of organizational innovation is presented.
Methodology: The current research is applied based on its purpose and descriptive-survey research in terms of data collection method. The statistical population of the study included 28 experts of the studied organization. After identifying the innovation indicators based on the library study, the fuzzy Delphi technique was used to determine the final indicators. Also, fuzzy inference system was used to design the research model. So, 3 sub-FIS and 1 main FIS were designed in MATLAB software, which were used as the basis for innovation capacity evaluation.
Findings: The developed model includes 3 dimensions of input status (existence of culture of innovation, transformational leadership, innovation as part of strategy, mission, vision and teamwork), process status (research and development capacity, open innovation, idea management and research collaborations) and output status (efficiency and effectiveness of innovative products and investment on producing innovative product). To implement the model, data from an military organization was used, which determined the value of organizational innovation capacity as 0.68. The little difference of the system output (0.68) with the average of experts judgements (0.65) about performance of the organizational innovation indicates the validity of the proposed model.
Conclusion: The presented model will provide a suitable tool and perspective for managers to analyze the innovation gap and create improvements in the organization.<strong>زمینه و هدف:</strong> سازمانهای موفق در محیطهای پرتلاطم و رقابتی امروز آنهایی هستند که نوآوری را در همه ارکان عملکردی خود نهادینه نمایند. بر این اساس، در پژوهش حاضر به ارائه مدلی مناسب برای ارزیابی ظرفیت نوآوری سازمانی پرداخته میشود.
<strong>روششناسی:</strong> پژوهش حاضر بر اساس هدف، کاربردی و از نظر شیوه گردآوری دادهها، پژوهشی توصیفی- پیمایشی است. جامعه آماری پژوهش شامل 28 خبره در سازمان مورد مطالعه بود. پس از شناسایی شاخصهای نوآوری بر اساس مطالعه کتابخانهای، از تکنیک دلفی فازی برای تعیین شاخصهای نهایی و برای طراحی مدل پژوهش از سیستم استنتاج فازی استفاده شد. در نهایت، سه سیستم استنتاج فازی فرعی و یک سیستم استنتاج فازی اصلی به منظور ارزیابی ظرفیت نوآوری در نرمافزار متلب طراحی گردید.
<strong>یافتهها:</strong> مدل ارائه شده شامل 3 بعد وضعیت ورودی (وجود فرهنگ نوآوری، رهبری تحولآفرین، نوآوری بهعنوان بخشی از استراتژی، مأموریت، چشمانداز و کارگروهی و تیمی)، وضعیت فرایند (ظرفیت تحقیق و توسعه، نوآوری باز، مدیریت ایده و همکاریهای پژوهشی) و وضعیت خروجی (بازدهی و کارایی محصولات نوآورانه، سرمایهگذاری بر روی تولید محصولات نوآورانه) بود. جهت پیادهسازی مدل از دادههای یک سازمان نظامی استفاده شد که ظرفیت نوآوری سازمانی را 68/0 برآورد نمود. تفاوت ناچیز خروجی سیستم (68/0) با میانگین نظر خبرگان (65/0) در مورد نوآوری سازمانی بیانگر اعتبار سیستم طراحی شده است.
<strong>نتیجهگیری:</strong> مدل ارائه شده ابزار و دیدگاه مناسبی برای مدیران جهت تحلیل شکاف نوآوری و ایجاد بهبود در سازمان فراهم خواهد نمود.https://www.qjimdo.ir/article_167816_b085e090808bc56da452adfb7f999e81.pdfدانشگاه هوایی شهید ستاری- دانشکده مدیریتمدیریت نوآوری در سازمان های دفاعی2676-71126120230321Presenting the Model of Effective Factors on the Development of Coopetition Strategy among Innovative and Start-Up Companiesارائه مدل عوامل مؤثر بر توسعه راهبرد همرقابتی در بین شرکت های نوآور و نوپا13115016990310.22034/qjimdo.2023.380735.1558FAمحمد طالاریاستادیار گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه حضرت معصومه(س)، قم، ایران.0000-0001-6346-2630فاطمه کشاورزیکارشناس ارشد مدیریت بازرگانی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه حضرت معصومه(س)، قم، ایرانJournal Article20230126Background & Purpose: Startup companies face many challenges to develop, grow and respond to diverse environmental demands. Adopting a competitive strategy in the scope of the startup ecosystem is one of the solutions for companies to overcome these challenges. Considering the importance of competitive strategy in start-up companies, this research examines the factors affecting the development and improvement of competitive strategy among start-up and innovative companies.<br />Methodology: The current research has an interpretative philosophical basis and a fundamental orientation. In this research, the inductive approach, qualitative method and grounded theory strategy were used. The statistical population of the research included founders and co-founders of start-up and innovative companies, 16 people were selected as a statistical sample using theoretical sampling and targeted method. A semi-structured interview tool has also been used to collect data.<br />Findings: Based on research data analysis, the causal conditions(Strategic environmental analysis, perceived uncertainty of startup ecosystem, lack of strategic resources, strategic thinking of founders), Background conditions(Cooperation networks, Suitability of coopititive partners and startup events ); interventionist(Information security, opportunistic behaviors, maintaining intellectual property, founders' mentality, access to new competitors and the level of trust building); A central phenomenon(coopetition strategy in start-ups); Strategies(Sharing knowledge and technology, exchanging resources and capabilities, stabilizing Coopetitive relationships, management of coopetitive conflicts, and widening Coopetitive development); and consequences (Dynamic resilience, entrepreneurial productivity, brand credibility, creative growth) have an effect on the application of competitive strategy in start-up companies.<br />Conclusion: The results of the research indicate the impact of the mentioned categories on the development and improvement of coopetition strategy in new and innovative and start-up companies. Therefore, for the successful implementation of the coopetition strategy in the country's startup ecosystem, more attention should be paid to these factors<strong>زمینه و هدف:</strong> شرکتهای نوپا برای توسعه، رشد و پاسخگویی به تقاضاهای متنوع محیطی با چالشهای زیادی روبرو هستند. اتخاذ راهبرد همرقابتی در گستره اکوسیستم استارتاپی یکی از راهکارهای شرکتها برای غلبه بر این چالشهاست. با توجه به اهمیت راهبرد هم رقابتی در شرکتهای نوپا، این پژوهش به بررسی عوامل مؤثر بر توسعه و بهبود راهبرد همرقابتی در بین شرکتهای نوپا و نوآور میپردازد.<br /><strong>روششناسی:</strong> پژوهش حاضر دارای مبنای فلسفی تفسیری و جهتگیری بنیادی است. در این پژوهش از رویکرد استقرایی، روش کیفی و راهبرد نظریه داده بنیاد استفاده شد. جامعه آماری پژوهش شامل بنیانگذاران و همبنیانگذارن شرکتهای نوپا و نوآور بود که با استفاده از نمونهگیری نظری و روش هدفمند تعداد 16 نفر به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. برای گردآوری دادهها نیز از ابزار مصاحبه نیمه ساختاریافته استفاده شده است.<br /><strong>یافتهها:</strong> بر اساس تحلیل دادههای پژوهش، شرایط علی(تحلیل استراتژیک محیطی، عدم اطمینان ادارک شده اکوسیستم استارتاپی، کمبود منابع راهبردی، تفکر راهبردی بنیانگذاران)؛ شرایط زمینهای (شبکههای همکاری، واسطههای همرقابتی، تناسب شرکای همرقابتی و رویدادهای استارتاپی)؛ مداخلهگرا (امنیت اطلاعات، رفتارهای فرصتطلبانه، حفظ مالکیت فکری، ذهنیت بنیانگذاران و دسترسی به رقبای نوپا، سطح اعتمادسازی)؛ پدیده محوری ( راهبرد همرقابتی در شرکتهای نوپا)؛ راهبردها (تسهیم دانش و فناوری، تبادل منابع و قابلیتها، تثبیت روابط همرقابتی، مدیریت تعارضات همرقابتی و توسعه گستره همرقابتی) و پیامدها (تابآوری پویا، بهرهوری کارآفرینانه، اعتبار برند، رشد خلاقانه) بر بهکارگیری راهبرد همرقابتی در شرکتهای نوپا تاثیر دارند.<br /><strong>نتیجهگیری:</strong> راهبرد همرقابتی به همافزایی راهبردی قابلیتهای شرکتهای نوپا و نوآور در اکوسیستم کارآفرینی منجر میشود. نتایج پژوهش نشان داد پیادهسازی اثربخش راهبرد همرقابتی مستلزم دیدگاهی جامع و کلنگر و در نظر گرفتن تاثیرات چندگانه مقولههای مدل پژوهش است.https://www.qjimdo.ir/article_169903_3933f7d9d5753703cf491857a98db424.pdfدانشگاه هوایی شهید ستاری- دانشکده مدیریتمدیریت نوآوری در سازمان های دفاعی2676-71126120230321Designing a Green Human Resource Management System Model with an Organizational Excellence Approachطراحی مدل نظام مدیریت منابع انسانی سبز با رویکرد تعالی سازمانی17415117880910.22034/qjimdo.2023.404722.1600FAفرانک اسکندری اوردکلودانشجوی دکتری تخصصی، رشته مدیریت دولتی، گرایش منابع انسانی، واحد بناب، دانشگاه آزاد اسلامی، بناب، ایرانیحیی داداش کریمیاستادیار مدیریت دولتی، واحد بناب، دانشگاه آزاد اسلامی، بناب، ایرانفرهاد نژاد ایرانیاستادیار مدیریت دولتی، واحد بناب، دانشگاه آزاد اسلامی، بناب، ایران.Journal Article20230703Background & Purpose: Today, one of the key strategies of organizations in the direction of growth and excellence based on sustainable development is the establishment of a green human resource management system. Therefore, the main goal of this research is to design a green human resource management system model with an organizational excellence approach.<br />Methodology: Based on the result, this research is developmental, in terms of practical purpose and in terms of data type, it is a mixed-exploratory method. The statistical population in the qualitative section includes 20 academic and executive experts in the social security organization, and in the quantitative section, it includes 190 managers, heads of units, and supervisors of the social security organization. The data collection tool was semi-structured interviews in the qualitative part and questionnaires in the quantitative part. For data analysis, theme analysis was used in the qualitative part and structural equation modeling (PLS software) was used in the quantitative part.<br />Findings: The results of the research in the qualitative part indicated the identification of 7 main themes (stakeholders, situational factors, green training, green recruitment and hiring, green performance evaluation, green rewards, green consequences), 19 sub-themes and 102 primary codes. Also, the results of the quantitative analysis indicated the confirmation of the research model and its appropriate fit.<br />Conclusion: The excellence of the social security organization with a sustainable development approach requires focusing on the drivers, processes and consequences of which the subsystems and policies of the green human resources management system form its central pillar.<strong>زمینه و هدف: </strong>یکی از استراتژیهای کلیدی سازمانها در جهت رشد و تعالی مبتنی بر توسعه پایدار استقرار نظام مدیریت منابع انسانی سبز است. از این رو هدف اصلی این تحقیق طراحی مدل نظام مدیریت منابع انسانی سبز با رویکرد تعالی سازمانی است.<br /><strong>روششناسی:</strong> این پژوهش بر اساس نتیجه، توسعهای، از نظر هدف کاربردی و از نظر نوع دادهها از شیوه آمیخته -اکتشافی است. جامعه آماری در بخش کیفی شامل 20 نفر از خبرگان دانشگاهی و اجرایی سازمان تامین اجتماعی و در بخش کمی نیز شامل مدیران، رییس واحدها و سرپرستان سازمان تامین اجتماعی به تعداد 190 نفر است. ابزار گرداوری دادههای در بخش کیفی، مصاحبههای نیمه ساختار یافته و در بخش کمی پرسشنامه بود. برای تحلیل دادهها در بخش کیفی از تحلیل تم و در بخش کمی از معادلات ساختاری (نرمافزار پیاِلاِس) استفاده شد.<br /><strong>یافتهها:</strong> بر اساس تحلیل دادهها تعداد 7 تم اصلی(ذینفعان، عوامل موقعیتی، آموزش سبز، جذب و استخدام سبز، ارزیابی عملکرد سبز، پاداش سبز، پیامدهای سبز)، 19 تم فرعی و 102 کد اولیه شناسایی شد. همچنین نتایج حاصل از تحلیل کمی بر تایید الگوی تحقیق و برازش مناسب آن دلالت داشت.<br /><strong>نتیجهگیری:</strong> تعالی سازمان تامین اجتماعی با رویکرد توسعه پایدار مستلزم تمرکز بر پیشرانها، فرآیندهای و پیامدهایی است که زیرسیستمها و سیاستهای نظام مدیریت منابع انسانی سبز رکن محوری آن را تشکیل میدهد.<br /> https://www.qjimdo.ir/article_178809_48d598f7cf46df5413f0cbd7795cc85b.pdf