ارائه مدل تامین مالی جمعی پروژه‌های کارآفرینی در ایران

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری کارآفرینی گرایش توسعه، دانشگاه آزاد اسلامی واحد قزوین، قزوین، ایران

2 استادیار دانشکده کارآفرینی دانشگاه تهران، تهران، ایران

3 استادیار دانشکده حسابداری و مدیریت دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران

4 دانشیار دانشکده کارافرینی دانشگاه تهران، تهران، ایران

10.22034/qjimdo.2022.325034.1479

چکیده

زمینه و هدف: تامین مالی جمعی ابزاری بسیار مناسب برای شبکه‌سازی سرمایه‌گذاران حرفه‌ای جهت شناسایی و سرمایه‌گذاری در پروژه‌های‌ کارآفرینانه است. هدف این پژوهش ارائه مدل تامین مالی جمعی پروژه‌های کارآفرینی در پروژه‌های صنعت ساختمان ایران است.
روش‌شناسی: پژوهش حاضر از نظر هدف، اکتشافی و از نظر نوع استفاده، پژوهشی کاربردی است و در آن از استراتژی پژوهش کیفی و روش تحلیل مضمون استفاده شده است. برای گردآوری داده‌های پژوهش از ابزار مصاحبه و اجماع تعداد هفت خبره اجرایی و دانشگاهی بهره‌گیری شد. این تعداد به روش نمونه‌گیری هدفمند انتخاب شدند.
یافته‌ها: مدل تامین مالی جمعی پروژه‌های کارآفرینی شامل هشت مقوله اصلی ویژگی‌های پروژه، فرهنگ، نقش دولت و نهادهای ناظر، روش‌های اطلاع‌رسانی کمپین و بازاریابی، ویژگی‌های سرمایه‌گذار، ویژگی‌های مکانی و جغرافیایی، ویژگی‌های بازار مالی و ویژگی‎‌های مجریان و بنیانگذاران بود.
نتیجه‌گیری: مجریان، سرمایه‌گذارن و دولت و نهادهای ناظر در طراحی پلتفرم‌های تامین مالی جمعی همکاری لازم را انجام دهند. وجود یک پلتفرم تامین مالی جمعی و آموزش فرهنگ مالی لازم و وضع قوانین یا اصلاح و تحول آن به اقتصاد ایران کمک کرده و مسیر پروژه‌های عمرانی نوآورانه را هموار می‌سازد.

کلیدواژه‌ها


آزاد رنجبر، رضا؛ چاوشی، سید کاظم؛ منطقی، خسرو.(1395). مدل‌سازی تامین مالی جمعی موفق: مطالعه موردی در ایران. اولین کنفرانس بین المللی دستاورهای نوین پژوهشی در مدیریت، حسابداری و اقتصاد.
ابراهیمی سروعلیا، محمدحسن؛ عظیمی، ماشاالله.(1396). بررسی روش‌های نوین تامین مالی در تعاونی‌های ایران (رویکرد کیفی). فصلنامه بورس اوراق بهادار، 10 (38)، 85-55.
پرخیده، احمد؛ مهدی تاجیک.(1392). نگاهی به چالش‌های تأمین مالی بنگاه‌های اقتصادی در ایران. نامه اتاق بازرگانی، 81، 13-14.
زرندی، سعید؛ افشارپور، محسن؛ عساکره، سجاد.(1394). مطالعه تطبیقی مدل‌های کسب‌وکار پلتفرم‌های برتر تامین مالی جمعی در جهان. مدیریت توسعه فناوری، 3(2)، 150-127.
عزیزی، محمد؛ ملایجردی، مریم.(1396). روش‌های تامین مالی کارآفرینی اجتماعی. تحقیقات مالی، 19(1)، 138-119.
کریمی، آصف؛ ملائی، محمد حمید؛ محمدیان، بهزاد؛ زرگران خوزانی، فاطمه.(1400). تأثیر تجربه شکست کسب‌وکار و یادگیری از شکست بر انجام سرمایه‌گذاری جدید کارآفرینان- موردمطالعه استان قم. فصلنامه علمی پژوهشی توسعه کارآفرینی، 14(2)، 281-299.
Ahlers, G. K., Cumming, D., Günther, C., and Schweizer, D.(2015). Signaling in Equity Crowdfunding. Entrepreneurship Theory and Practice, 39(4), 955-980.
Arruda, C., Nogueira, V. S., Cozzi, A. and Costa, V. (2015). The Brazilian Entrepreneurial Ecosystem of Startups: an Analysis of Entrepreneurship Determinants in Brazil and the Perceptions around the Brazilian Regulatory Framework. In Entrepreneurship in BRICS (pp. 9-26). Springer, Cham.
Belleflamme, P., Lambert, T. and Schwienbacher, A. (2013). Individual Crowdfunding Practices. Venture Capital, 15(4), 313-333.
Bi, S., Liu, Z. and Usman, K. (2017). The Influence of Online Information on Investing Decisions of Reward-Based Crowdfunding. Journal of Business Research, 71, 10-18.
Cumming, D. and Johan, S. (2013). Demand-Driven Securities Regulation: Evidence from Crowdfunding. Venture Capital, 15(4), 361-379.
Dai, H. and Zhang, D. J. (2019). Prosocial Goal Pursuit in Crowdfunding: Evidence from Kickstarter. Journal of Marketing Research, 56(3), 498-517.
Davidson, R. and Poor, N. (2015). The Barriers Facing Artists’ Use of Crowdfunding Platforms: Personality, Emotional Labor, and Going to the Well One Too Many Times. New Media and Society, 17(2), 289-307.
Gerber, L. and Hui, J. (2016). Crowdfunding: How and Why People Participate. in International Perspectives on Crowdfunding. Emerald Group Publishing Limited.
Guinan, E., Boudreau, K. J. and Lakhani, K. R. (2013). Experiments in Open Innovation at Harvard Medical School: What happens when an Elite Academic Institution Starts to Rethink How Research Gets Done?. MIT Sloan Management Review, 54(3), 45.
Heminway, J. M. (2016). Securities Crowdfunding and Investor Protection. CESifo DICE Report, 14(2), 11-15.
Howe, J. (2006). The Rise of Crowdsourcing. Wired, 14(6), 134–45.
Huili, Y. A. O., Zhenzhen, W. A. N. G. and Tao, Z. H. O. U. (2016). Study on the Investors’ Participation Motivations in Award-Based Crowdfunding. International Business and Management, 12(2), 29-33.
Hossain, M. and Oparaocha, G. O. (2017). Crowdfunding: Motives, definitions, Typology and Ethical Challenges. Entrepreneurship Research Journal, 7(2).
Josefy, M., Dean, T. J., Albert, L. S. and Fitza, M. A. (2017). The Role of Community in Crowdfunding Success: Evidence on Cultural Attributes in Funding Campaigns to “Save the Local Theater”. Entrepreneurship Theory and Practice, 41(2), 161-182.
Karimi, A., Mollaei, M., Mohammadian, B. and Zargaran Khouzani, F. (2021). The Impact of Business Failure Experience and Learning from Failure on New Venture Performance of Entrepreneur - Case Study of Qom Province. Journal of Entrepreneurship Development, 14(2), 281-299.
Kim, M. J. and Hall, C. M. (2021). Do Value-Attitude-Behavior and Personality Affect Sustainability Crowdfunding Initiatives?. Journal of Environmental Management, 280, 111827.
King, N., Horrocks, C. and Brooks, J. (2019). Interviews in Qualitative Research. Sage Publications Ltd.
Kirby, E. and Worner, S. (2014). Crowd-Funding: An Infant Industry Growing Fast. IOSCO Research Department, 1-62.
Kuppuswamy, V. and Bayus, B. L. (2017). Does My Contribution to Your Crowdfunding Project Matter?. Journal of Business Venturing, 32(1), 72-89.
Martins, L. L., Rindova, V. P. and Greenbaum, B. E. (2015). Unlocking the Hidden Value of Concepts: A Cognitive Approach to Business Model Innovation. Strategic Entrepreneurship Journal, 9(1), 99-117.
Méric, J., Isabelle, M. and Rabet, J. (2016). International Perspectives on Crowdfunding (No. hal-01377999).
Mollick, E. (2014). The Dynamics of Crowdfunding: an Exploratory Study. Journal of Business Venturing, 29(1), 1–16.
Paschen, J. (2017). Choose Wisely: Crowdfunding Through the Stages of the Startup Life Cycle. Business Horizons, 60(2), 179-188.
Scholz, N. (2015). The Relevance of Crowdfunding: The Impact on the Innovation Process of Small Entrepreneurial Firms. Springer.
Schwienbacher, A. and Larralde, B. (2010). Crowdfunding of Small Entrepreneurial Ventures. Handbook of entrepreneurial finance, Oxford University Press, Forthcoming.
Shneor, R. – Flåten, B. (2015). Opportunities for Entrepreneurial Development and Growth through Online Communities, Collaboration and Co-Creation, In: Kaufmann, H.R. and Shams, R.: Entrepreneurial challenges in the 21st century, Chapter 11, Basingstoke UK: Palgrave Macmillan. http://ssrn.com/abstract=2684712. Downloaded: 18 August 2016.
Simons, A., Kaiser, L. F. and vom Brocke, J. (2019). Enterprise Crowdfunding: Foundations, Applications, and Research Findings. Business and Information Systems Engineering, 61(1), 113-121.
Stanko, M. A. and Henard, D. H. (2017). Toward a Better Understanding of Crowdfunding, Openness and the Consequences for Innovation. Research Policy, 46(4), 784-798.
Stemler, A. R. (2013). The JOBS Act and Crowdfunding: Harnessing the Power— and Money—of the Masses. Business Horizons, 56(3), 271-275.
Zhao, Q., Chen, C. D., Wang, J. L. and Chen, P. C. (2017). Determinants of Backers’ Funding Intention in Crowdfunding: Social Exchange Theory and Regulatory Focus. Telematics and Informatics, 34(1), 370-384.