ارائه الگوی توسعه منابع انسانی در شرکت‌های اصلی گروه خودروسازی سایپا در عصر دیجیتال

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری مدیریت دولتی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساوه. تهران، ایران

2 استادیار گروه مدیریت دولتی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساوه. تهران. ایران.

10.22034/qjimdo.2023.406477.1606

چکیده

امروزه، تحول دیجیتال به موضوع رهبران تحول‌آفرین و مدیران ارشد سازمان‌ها بدل شده است. بدیهی است که این موضوع، تاثیر به سزایی بر عملکرد واحدهای منابع انسانی دارد و نقش آن‌ها موجب شناسایی رویکردهای جدید برای مدیریت افراد در سازمان‌ها خواهد داشت. بنابراین در این پژوهش به ارائه الگوی توسعه منابع انسانی در شرکت‌های اصلی گروه خودروسازی سایپا در عصر دیجیتال پرداخته می‌شود.
این پژوهش از لحاظ هدف کاربردی و از نظر روش، کیفی است و در آن از راهبرد نظریه داده بنیاد استفاده شده است. جامعه آماری پژوهش در بخش کیفی شامل 18 نفر از خبرگان دانشگاهی و مدیران اجرایی صنعت خودروسازی سایپا بود که با استفاده از روش نمونه‌گیری گلوله برفی و نقطه اشباع نظری 15 نفر انتخاب شدند. در این پژوهش از ابزار مصاحبه نیمه ساختاریافته برای جمع‌آوری دادها استفاده شد و تحلیل داده‌ها از طریق کدگذاری سه مرحله‌ای انجام شد.
بر اساس تحلیل داده‌ها، عوامل علی شامل «عوامل فردی و عوامل سازمانی»، عوامل محوری شامل «محیط سازمانی، مدیریت فرهنگ سبز، جایگاه اجتماعی و رفتاری و جایگاه پایداری سازمانی» ، عوامل راهبردی شامل «استخدام افراد بر اساس شرایط احراز شغل، به کارگیری و استقرار نظام جذب منابع انسانی، اصول مدیریت جهت به کارگیری نظام پرداخت و تحلیل راهبردی»، پیامدهای مدل شامل «توسعه سرمایه انسانی و منابع انسانی جهت تحقق اهداف در عصر دیجیتال»، عوامل زمینه ای شامل« پایداری و نگه‌داشت منابع انسانی و به کارگیری زیر ساخت‌ها جهت پایداری سازمان» و عوامل مداخله گر شامل «محدودیت‌های سیاسی اجتماعی، محدودیت‌های مالی و محدودیت‌های قانونی محیطی» بود.

کلیدواژه‌ها

موضوعات