تجزیه و تحلیل ساختار درآمد های فرودگاه ها و ارزیابی نقش آنها در بهبود کارایی تخصیصی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوب دکتری گروه حسابداری، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران

2 استاد گروه حسابداری، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران

3 استادیار گروه حسابداری، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران

10.22034/qjimdo.2023.411147.1614

چکیده

ﺑﺎ ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ ﺍﻫﻤﻴﺘﻲ ﻛﻪ ﻣﺒﺤﺚ ﺑﻬﻴﻨﻪ ﺳﺎﺯﻱ ﻣﺪﻳﺮﻳﺖ ﻫﺰﻳﻨﻪ ﻫﺎ ﻭ ﭘﺘﺎﻧﺴﻴﻞ ﻫﺎ ﺩﺭ ﻣﺒﺤﺚ ﺣﻤﻞ ﻭ ﻧﻘﻞ ﭘﻴﺪﺍ ﻛﺮﺩﻩ ﺍﺳﺖ، ﻟﺰﻭﻡ ﺗﻮﺟﻪ ﺗﺎﻛﺘﻴﻜﻲ ﻭ ﺍﺳﺘﺮﺍﺗﮋﻳﻜﻲ ﺑﻴﺸﺘﺮ ﺑﻪ ﻣﺪﻳﺮﻳﺖ ﺣﻤﻞ ﻭ ﻧﻘﻞ ﺑﺎﺭﻱ ﻭ ﻣﺴﺎﻓﺮﻱ ﺑﻪ ﺻﻮﺭﺕ ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ ﺍﻱ ﻭ ﺍﺟﺮﺍﻳﻲ ﺩﺭ ﺍﻳﺮﺍﻥ ﺑﺎﺭﺯ ﺑﻪ ﻧﻈﺮ ﻣﻲ ﺭﺳﺪ. ﺗﻮﺟﻪ ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ ﺍﻱ ﺑﻪ ﺍﻳﻦ ﻣﻮﺿﻮﻉ ﺑﺎ ﺗﺎﻛﻴﺪﺍﺕ ﻣﻜﺮﺭ ﺑﺮ ﺍﻳﻦ ﻣﻔﻬﻮﻡ ﺑﻮﻳﮋﻩ ﺩﺭ ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ ﭼﻬﺎﺭﻡ ﺗﻮﺳﻌﻪ ﺗﻘﺮﻳﺒﺎ ﻣﻮﺭﺩ ﻧﻈﺮ ﻗﺮﺍﺭ ﮔﺮﻓﺘﻪ است. لذا هدف از بررسی این پژوهش تجزیه و تحلیل ساختار درآمد های هوانوردی و غیر هوانوردی و ارزیابی نقش آنها در بهبود کارایی تخصیصی در فرودگاه های متعلق به شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران می باشد. در این پژوهش به بحث و بررسی در خصوص متغیرها طی سال های 1399- 1392پرداخته شده است. ﺍﺯ ﻧﻈﺮ ﺭﻭﺵ‌ﺷﻨﺎﺳﻲ ﺍﻳﻦ ﺗﺤﻘﻴﻖ ﺍﺯ ﻧﻮﻉ توصیفی_ﭘﻴﻤﺎﻳﺸﻲ و همبستگی ﻣﻲ‌ﺑﺎﺷﺪ ﻭ ﺍﺯ ﻟﺤﺎﻅ ﻧﻮﻉ ﻧﻈﺎﺭﺕ ﻭ ﺩﺭﺟﻪ ﻛﻨﺘﺮﻝ ﺍﻳﻦ ﺗﺤﻘﻴﻖ ﺩﺭ ﺯﻣﺮﺓ ﺗﺤﻘﻴﻘﺎﺕ ﻣﻴﺪﺍﻧﻲ ﻗﺮﺍﺭ ﺩﺍﺭﺩ. برای تحلیل فرضیه‌ها از روش تحلیل پوششی داده‌ها و به منظور محاسبه ساختار درآمد از درآمدهای هوانوردی و غیرهوانوردی و جهت محاسبه کارایی تخصیصی از تعداد کارکنان شاغل در فرودگاه و اندازه سطوح استفاده شده است. نتایج حاصل از این پژوهش نشان داد که بین در آمدهای هوانوردی و غیر هوانوردی با تعداد کارکنان شاغل فرودگاه های کشور ارتباط مستقیم و معناداری برقرار است. همچنین بین درآمدهای غیرهوانوردی و اندازه سطوح پروازی فرودگاه های کشور رابطه مستقیم و معناداری برقرار است. اما بین درآمدهای هوانوردی و اندازه سطوح پروازی فرودگاه های کشور رابطه معناداری وجود ندارد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


سقایی، محسن.(1388). تحلیلی بر تاثیر فرودگاه مهرآباد بر توسعه فعالیت‌های اقتصادی، صنعتی و گردشگری شهر تهران 1385-1380. مطالعات و پژوهش‌های شهری منطقه‌ای،1(3)،135-150.  
کریمی، آصف و محمودیه، محمدرضا.(1398). طراحی مدلی برای توسعه بازار سفرهای هوایی ارزان قیمت در ایران. مدیریت فردا، 58، 69 تا 92.
بهرامیان، حمیدرضا و زمانی، خلیل.(1392). بررسی الگوهای موفق و ناموفق در فعالیت خطوط هوایی کم هزینه، اولین کنفرانس ملی زیرساخت‌های حمل و نقل، تهران.
الیاسی، مهدی؛ منطقی، منوچهر؛ بامداد صوفی، جهانیار و میرباقری، سیدمحمد.(1397). بررسی راهبردهای همپایی شرکت‌های نوظهور در صنعت هوایی و دلالت‌هایی برای صنعت هوایی ایران. بهبود مدیریت،12(4)، 121-139.
افشاری، مرتضی.( 1396). شناخت عوامل موثر بر افزایش درآمدهای غیرهوانوردی شهر فرودگاهی امام خمینی. اولین همایش ملی مدیریت با رویکرد اقتصاد مقاومتی، آباده.
ذبیحی طاری، مجید؛ مظاهری، اکرم؛ سیدابریشمی، سیداحسان و صفارزاده، مخمود.(1395). تحلیل رفتار مسافران ایرانی در انتخاب شرکت‌های هوایی در سفرهای بین‌المللی(مطالعه موردی: پروازهای جنوب شرق آسیا). مهندسی حمل و نقل، 7(4)، 615-627.
حسینی، میرزاحسن و شخصیان، فاطمه.(1389). بررسی عوامل موثر در تدوین استراتژی شرکت‌های هواپیمایی کم هزینه. پژوهشنامه مدیریت اجرایی،10(2)، 39-64.
سعیدی، سید ناصر؛ نجاتی، جهانگیر؛ نورامین، امیرسعید، و نظری آبکنار، شهریار.(1391). بررسی راهکارهای افزایش درآمد بندر امام خمینی (ره) از طریق تخفیف در سود بازرگانی. اقیانوس‌شناسی، 3(9)، 79-84.
قنبری، ابوالفضل؛ و موسوی، میرنجف؛ سعیدآبادی، رشید؛ باقری کشکولی، علی و حسینی امینی، حسن.(1390). راهکارهای توانمندسازی افزایش درآمد شهرداری‌ها در شهرهای کوچک (مطالعه موردی: شهر زارچ). جغرافیا و برنامه‌ریزی محیطی، 22(2)، 41-58.
شخصیان، فاطمه.(1388). بررسی نقش مدیریت ارشد در اداره راهبردی شرکت‌های هواپیمایی کم هزینه با نگاه ویژه به شرکت کیش ایر. پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشکده اقتصاد و علوم اجتماعی، دانشگاه پیام نور استان تهران.
کاشف اذر، رامین (1391)، تدوین مدل موفقیت شرکت‌های هواپیمایی ایران، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشکده مدیریت، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران مرکزی.
DaeKo, Y. (2016). An airline's management strategies in a competitive air transport market. Journal of Air Transport Management, Elsevier, 50(C), 53-61
Dziedzic, M. and Warnock-Smith, D.(2016), The role of secondary airports for today's low-cost carrier business models: The European case. Research in Transportation Business & Management, 10.1016/j.rtbm.2016.07.002.
Joshi, R., Banwet, D.K. and Shankar, R. (2011). A delphi-ahp-topsis based benchmarking framework for performance improvement of a cold chain. Expert Systems with Applications, 38, 10170-10182.
Kos Koklic, M., Kukar-Kinney, M. and Vegelj, S.( 2017). An investigation of customer satisfaction with low-cost and full-service airline companiesJournal of Business Research, Elsevier, 80(C), 188-196.
Lo Storto, C.( 2018). The analysis of the cost-revenue production cycle efficiency of the Italian airports: A NSBM DEA approach. Journal of Air Transport Management. https://doi.org/10.1016/j.jairtraman.2018.05.010.
Martini, G., Scotti, D., Viola, D. and Vittadini, G.( 2020). Persistent and temporary inefficiency in airport cost function: An application to ItalyTransportation Research Part A: Policy and Practice, Elsevier, 132(C), 999-1019.
Pearson, J., O'Connell, J. F., Pitfield, D. and Ryley, T.(2015). The strategic capability of Asian network airlines to compete with low-cost carriers. Journal of Air Transport Management, 42, 1-10.
Peter Wanke, C.P. Barros.(2017). Efficiency thresholds and cost structure in Senegal airports. Journal of Air Transport Management, 58(42), 42-21.