طراحی مدل مناسب برای حاکم نمودن نگرش سیستمی به حوزه‌های مختلف مدیریت منابع انسانی در قانون مدیریت خدمات کشوری

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری تخصصی رشته مدیریت دولتی گرایش منابع انسانی،واحد بناب،دانشگاه آزاد اسلامی؛بناب،ایران

2 استادیار گروه مدیریت دولتی،واحد بناب،دانشگاه آزاد اسلامی ،بناب،ایران

10.22034/qjimdo.2023.405200.1601

چکیده

هدف پژوهش حاضر طراحی مدلی مناسب برای حاکم‌نمودن نگرش سیستمی به حوزه‌های منابع انسانی در قانون مدیریت خدمات کشوری است. که در این پژوهش کیفی برمبنای طرح نظام‌مند نظریه‌ی داده ‌بنیاد، ادراک مسئولین سازمان‌های دولتی پیرامون فرایند، محتوا، راهبردها، زمینه و پیامدهای حوزه‌های منابع انسانی در قانون مدیریت خدمات کشوری با نگرش سیستمی مورد بررسی قرار گرفته است، داده‌ها از طریق فرایند کدگذاری و مبتنی بر طرح نظامدار نظریه‌ی داده بنیاد اشتراوس و کوربن، مورد تحلیل قرار گرفت یافته‌های حاصل از کدگذاری باز و محوری به تفکیک مؤلفه‌های پارادایم کدگذاری محوری شرایط علی شامل (عوامل زمینه‌ای، عوامل مداخله‌گر در موفقیت حوزه منابع انسانی و پیامدهای اجرای راهبردها) ارائه شده است. نتایج پژوهش نشان‌دهنده‌ی 17 مقوله کلی بود که به صورت مدل در قالب شش طبقه (عوامل زمینه‌ای، عوامل مداخله‌گر، راهبردها و پیامدها) حوزه‌های منابع انسانی با نگرش سیستمی و روابط بین ابعاد مختلف آن را منعکس می‌کنند. در مدل بدست آمده شناخت مقوله کانونی، مقوله‌ای که سایر مفاهیم با آن مرتبط هستند و در مرکز مدل قرار دارد، از اهمیت بالایی برخوردار است. پس از بازنگری چندین باره‌‌ی مقوله‌های بدست آمده، آنچه در کانون منابع انسانی قرار دارد شامل وجود سیستم‌های جذب، نگهداری، ارتقا، جبران خدمات، بازنشستگی است. سیستم منابع انسانی متأثر از شرایط زمینه‌ای و مداخله‌گر است. عوامل زمینه‌ای و مداخله‌گر موفقیت سیستم منابع انسانی را محدود می‌سازند. در نهایت اجرای موفقیت‌آمیز راهبردهای سیستم منابع انسانی با نگرش سیستمی پیامدهای مالی و غیرمالی را در برخواهد داشت می‌شود.

کلیدواژه‌ها

موضوعات