طراحی مدل سنجش انسجام و ارزیابی خط‌مشی در حوزه روابط کار

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری، مدیریت دولتی، دانشکده علوم انسانی، واحد آستارا، دانشگاه آزاد اسلامی، آستارا، ایران.

2 استادیار گروه مدیریت دولتی، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه آزاد اسلامی واحد رشت، رشت، ایران.

3 استادیار گروه مدیریت، دانشکده علوم انسانی، واحد بندرانزلی، دانشگاه آزاد اسلامی، بندر انزلی، ایران

4 استادیار گروه مدیریت، دانشکده علوم انسانی، واحد آستارا، دانشگاه آزاد اسلامی، آستارا، ایران.

10.22034/QJIMDO.2019.96293

چکیده

چکیده
زمینه و هدف: خط‌مشی بر آنچه دولت در عمل به طور واقعی انجام می دهد متمرکز است و انسجام آن موضوعی بسیار مهم و تعیین کننده برای تحقق اهداف سازمانی، بخشی، فرابخشی و ملی است. این مهم برای جامعه‌ای فراگیر در حوزه روابط کار حیاتی‌تر است. بر این اساس، در این پژوهش به طراحی مدل سنجش انسجام و ارزیابی خط‌مشی در حوزه روابط کار پرداخته می‌شود.
روش‌شناسی: در این پژوهش از روش آمیخته استفاده شد. در بخش کیفی از راهبرد تحلیل محتوا و در بخش کمی از راهبرد توصیفی پیمایشی بهره گرفته شده است. در پژوهش حاضر، ابتدا نظریه‌های موجود در خصوص سنجش انسجام و ارزیابی خط‌مشی‌ها به همراه مؤلفه‌ها و شاخص‌های آن از منابع مختلف جمع‌آوری گردید و با تعداد ۱۷ نفر از خبرگان دانشگاهی و اجرایی حوزه خطمشی گذاری عمومی مصاحبه‌ شد. سپس با استفاده از روش تحلیل اسناد و متن مصاحبه‌ها، الگوی سنجش انسجام و ارزیابی خط‌مشی‌های اجراشده در حوزه روابط کار شناسایی گردید. در بخش کمی جامعه آماری پژوهش شامل متخصصان و کارشناسان حوزه خط‌مشی‌گذاری در حوزه روابط کار  بود که پرسشنامه محقق‌ساخته 59 سوالی بین تعداد ۳۶۸  توزیع شد.
یافته‌ها: مدل سنجش انسجام و ارزیابی خط‌مشی در حوزه روابط با 5 بعد، 11 مولفه و 59 شاخص تدوین شد. بر مبنای نتایج کمی الگوی بخش کیفی تایید گردید و مشخص شد مرحله تدوین خط‌مشی و مشروعیت بخشی به خط‌مشی به ترتیب با ضریب تأثیر 68/0 و 57/0با اهمیت‌ترین مراحل تأثیرگذار در مدل می باشند.
نتیجه‌گیری: الگوی نهایی پژوهش، مبنایی برای ارزیابی انسجام و ارزیابی خط‌مشی در حوزه روابط کار خواهد بود. سازمان‌های دولتی می‌توانند از این مدل برای ارزیابی انسجام و ارزیابی خط‌مشی استفاده نمایند.

کلیدواژه‌ها


اعتباریان، اکبر و کشوریان آزاد، رقیه.(1398). تحلیل و بررسی عوامل مؤثر بر اجرای خط مشی در قوه قضائیه بر اساس مدل ناکامورا و اسمال وود. خط‌مشی‌گذاری عمومی در مدیریت، 10(1)، 85-103.
افکاریان، مرضیه؛ دانش‌فرد، کرم اله و رجبی فرجاد، حاجیه.(1399). تحلیل پیش‌ران‌های خط‌مشی مالی بر نحوه تخصیص بودجه دولتی. حسابداری مدیریت، 13(45)، 1-19.
بختیاری صادق،  شایسته افسانه.(1391). بررسی تاثیر بهبود فضای کسب و کار بر رشد اقتصادی در کشورهای منتخب با تاکید بر ایران.  اقتصاد مالی،6(19)، 175-204
ضابط‌پور کردی، حسین؛ امین بیدختی، علی اکبر؛ رضایی، علی محمد و صالحی عمران، ابراهیم.(1398). شناسایی و اولویت‌بندی موانع و چالش‌های اجرای خط‌مشی‌های آموزش عالی در ایران. جامعه‌شناسی نهادهای اجتماعی، 6(13)، 203- 230.
عباسی، طیبه؛ حسن دانایی فرد؛ آذر، عادل و الوانی، سید مهدی.(1397). تبیین تغییر خط‌مشی با استفاده از چارچوب جریانات چندگانۀ کینگدون. سیاست علم و فناوری، 6(3)، 81ـ97.
الوانی مهدی و فتاح شریف زاده.(۱۳۹۰). فرایند خط‌مشی‌گذاری. عمومی چاپ، هشتم تهران: دانشگاه علامه طباطبائی.
Aziz Abdullah.A.(2019). The Practice and Politics of Responsive Evaluation, American Journal of Evaluation, 27(1), 31–43.
Anderson, J.C. and Gerbing, D.W.(2016). Structural Equation Modeling in Practice: A Review and Recommended Two-Step Approach. Psychological Bulletin, 103, 411-23.
Briedenhann, J. and Butts, S.(2009). Utilization-Focused Evaluation. Review of Policy Research, 22(2), 221–243.
Hamilton, A.(2008). When a Solution Becomes the Problem: The Causes of Policy Reversal on Early Exit from the Labor Force. Journal Social Policy, 18 (4), 366-379.
Hill, C. and Hupe, T.(2010). Policy Change and Policy Statis: Comparing Swiss Foreign Policy toward South Africa (1968-1994) and Iraq (1990-1991). The Policy Studies Journal, 38 (3), 537-563.
Katz, J. E.(2015). Public Policy Making: An Introduction, Boston, MA: Cengage.
Rose, R.(1993). Lesson Drawing in Public Policy: A Guide to Learning Across Time and Space, [Book Review].  Chatham House Publishers, Chatham, N.J.
Nagurney, R. (Eds.)(2019). Hand book beleidswetenschap. Amsterdam, The Netherlands: Boom Uitgevers. Assessment: Conceptual and Methodological Advances. Edward Elgar Publishing, Cheltenham, UK.
Nyhagen C. ed. (2017). Evaluation Roots. London, Thousand Oaks and New Delhi: Sage Publications. 
Rowe N.(2012). Rationality and Implementation Analysis, Journal of Management History.5(1), 1.
Thomas. R. Dai.(1975). Managing an Organizational Learning System by Aligning Stocks and Flows. Journal ofManagement Studies, 39(4), 437 469.