تاثیر قابلیت نوآوری بر عملکرد تجاری سازی فناوری شرکت های دانش بنیان با تاکید بر نقش میانجی نوآوری سازمانی

نوع مقاله: مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری مدیریت تکنولوژی، دانشکده مدیریت و اقتصاد، واحد علوم و تحقیقات،دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران

2 دانشیار گروه مدیریت صنعتی، دانشکده مدیریت و اقتصاد، واحد جنوب، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران

3 استاد گروه مدیریت صنعتی، دانشکده مدیریت و اقتصاد، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران

4 دانشیار گروه اقتصاد، دانشکده مدیریت و اقتصاد، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران

چکیده

زمینه و هدف: هدف از پژوهش حاضر، مطالعه تاثیر قابلیت نوآوری بـر عملکرد تجاری سازی فناوری شرکت‌های‌ دانش‌بنیان‌ با در نظر گرفتن متغیر میانجی نوآوری سازمانی اسـت.
روش‌شناسی: پـژوهش حاضـر از جنبـه هـدف در دسـته پژوهش های کاربردی قرار می گیرد و از نظر روش و ماهیت توصیفی- پیمایشی اسـت. ابـزار گردآوری داده ها پرسشنامه استاندارد بوده و جامعه آماری پژوهش حاضر 99 شرکت دانش بنیان مستقر در پارک علم و فناوری مدرس می باشند که از میان 99 مدیر ارشد آن ها، تعداد نمونـه بـا اسـتفاده از فرمول کوکران و با توجه به اطمینان از برگشت پرسشـنامه کـافی(10 درصد حاشیه اطمینان) 87 نفـر تعیـین شـد، کـه در نهایت 81 پرسشنامه به روش نمونه گیری تصادفی ساده برای تحلیل جمع آوری گردید. تجزیه و تحلیل داده ها شامل آزمون فرضیه هـا و سنجش روابط بین متغیرها است که به دلیل تعداد نمونه کم، از تکنیک مـدل سـازی معـادلات ساختاری به وش حداقل مربعات جزئی در نسخه سوم نرم افزارSmartPLS استفاده شده اسـت.
یافته‌ها: بررسی نتایج پژوهش نشان داد قابلیت نوآوری بر عملکرد تجاری سازی فناوری تاثیر معناداری می گذارد و همچنین میانجی گری نوآوری سازمانی در اثرگذاری قابلیت نوآوری بر عملکرد تجاری سازی فناوری مورد تایید قرار گرفت.
نتیجه‌گیری: حفظ مزیت رقابتی و بقا شرکت های دانش بنیان در گرو ارتقا پیوسته قابلیت نوآوری، فراهم نمودن بستری جهت توسعه نوآوری سازمانی و تقویت تجاری سازی فناوری می باشد.

کلیدواژه‌ها


 

پاک نیت، مریم، انصاری، رضا و شاهین، آرش.)1395). تحلیل تأثیر توانمندی‌های نوآوری فناورانه بر تجاری سازی فناوری و عملکرد شرکت‌های دانش بنیان استان اصفهان. نشریه مدیریت نوآوری، 5(3)، 59-84.

 تقوی فرد، محمدتقی، مسرت، نعمت و صنیعی‌منفرد، محمدعلی.(1390). مدل پیش‌بینی رفتار خرید مجدد مشتریان (مورد مطالعه: شرکت خدمات دهنده اینترنت). فصلنامه مدیریت بازرگانی، 3(10)، 55-74.

حاج غلامی سریزدی، علی و منطقی، منوچهر.(1392). تحلیل تأثیر سیاست‌های پارک علم و فناوری یزد بر توسعه فناوری مؤسسات مستقر درآن با استفاده از رویکرد پویایی‌های سیستم. نشریه مدیریت نوآوری، 2(2)، 69-98.

خیرگو، منصور و بیداله خانی، فریدون.(1398). طراحی الگوی نظام نوآوری در سازمان های دفاعی پژوهشی کیفی مبتنی بر نظریه داده بنیاد. فصلنامه مدیریت نوآوری در سازمان های دفاعی، 2(2)، 115-134

داوری، علی و رضازاده، آرش.(1396). مدل‌سازی معادلات ساختاری با نرم‌افزار PLS. تهران، چاپ اول، جهاد دانشگاهی.

درودی، هما و شرف پور، مسعود.(1396). تأثیر همکاری متقابل کارکردی بر عملکرد تجاری‌سازی فناوری با توجه به نقش خلق دانش و حمایت مدیریت ارشد. فصلنامه مدیریت نوآوری، 6(1)، 45-72.

محسنین، شهریار و اسفیدانی، محمدرحیم.(1396). معادلات ساختاری مبتنی بر رویکرد حداقل مربعات جزئی به کمک نرم‌افزار Smart-PLS. تهران، چاپ سوم، موسسه کتاب مهربان نشر.

قاسمی نژاد، یاسر.(1396). تبیین فرایند نوآوری فناورانه: از تولید تا تجاری سازی و انتشار ایده. فصلنامه رشد فناوری، 13(50)، 22-40

میرغفوری، حبیب‌الله، مروتی شریف‌آبادی، علی و زاهدی، امیراحسان.(1397). طراحی مدل یکپارچه توسعه سطح نوآوری و تجاری سازی شرکت‌های دانش‌بنیان ایران. فصلنامه ابتکار و خلاقیت در علوم انسانی، 7(4)، 107-142.

هاشم‌زاده، ابراهیم، حاجی‌حسینی، روح‌الله، رادفر، رضا و ملک‌زاده، کرامت.(1393). عوامل مؤثر در ایجاد توانمندی‌های نوآوری (مطالعه موردی یک مرکز پژوهشی صنعت هوایی در ایران). فصلنامه مدیریت نوآوری، 3(1)، 75-100.

یداللهی فارسی، جهانگیر و کلاتهایی، زهرا.)1391). جایگاه تجاری سازی در مدیریت نوآوری و معرفی عمده مدل‌های تجاری سازی در حوزه صنایع پیشرفته. فصلنامه رشد فناوری، 9(33)، 26-36

Akman, G. & Yilmaz, C. (2008). Innovative capability, innovation strategy and market orientation: an empirical analysis in Turkish software industry. International Journal of Innovation Management, 12(01), 69-111.

Allocca, M. A. & Kessler, E. H. (2006). Innovation speed in small and medium sized enterprises. Creativity and Innovation Management, 15(3), 279-295.

Chen, C.J. (2009). Technology commercialization, incubator and venture capital, and new venture performance. Journal of Business research,62(1), 93-103.

Dalvand, V. Moshabaki, A. & Karampour, A. (2015). The impact of innovation capabilities on export performance of firms. Applied mathematics in Engineering, Management and Technology, 3(2), 295-308.

Heirman, A. & Clarysse, B. (2007). Which tangible and intangible assets matter for innovation speed in startups. Journal of Product Innovation Management, 24(4), 303-315.

Hervas-Oliver, J.L. & Sempere-Ripoll, F. (2015). Disentangling the influence of technological process and product innovations. Journal of Business Research, 68(1), 109-118.

Huhtala, J.P. Sihvonen, A. Frösén, J. Jaakkola, M. & Tikkanen, H. (2014). Market orientation, innovation capability and business performance: Insights from the global financial crisis. Baltic Journal of Management, 9(2), 134-152.

Jiménez-Jiménez, D. & Sanz-Valle, R. (2011). Innovation, organizational learning, and performance. Journal of Business Research, 64(4), 408-417.

Jolly, V. K. (1997). Commercializing new technologies: Harvard Business School Press Boston, MA.

Kalay, F. & Lynn, G. (2015). The impact of strategic innovation management practices on firm innovation performance. Research Journal of Business and Management, 2(3), 412-429.

Kalkan, A. Bozkurt, Ö. Ç. & Arman, M. (2014). The impacts of intellectual capital, innovation and organizational strategy on firm performance. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 150, 700-707.

Kim, S. K. Lee, B. G. Park, B. S. & Oh, K. S. (2011). The effect of R&D, technology commercialization capabilities and innovation performance. Technological and Economic Development of Economy, 17(4), 563-578.

Lahiri, N. (2010). Geographic distribution of R&D activity: how does it affect innovation quality? Academy of Management Journal, 53(5), 1194-1209.

Li, Y. Guo, H. Liu, Y. & Li, M. (2008). Incentive mechanisms, entrepreneurial orientation, and technology commercialization: Evidence from China's transitional economy. Journal of Product Innovation Management 25(1), 63-78.

Lin, Y. Wang, Y. & Kung, L. (2015). Influences of cross-functional collaboration and knowledge creation on technology commercialization: Evidence from high-tech industries. Industrial Marketing Management, 49, 128-138.

Lisboa, A. Skarmeas, D. & Lages, C. (2011). Innovative capabilities: Their drivers and effects on current and future performance. Journal of Business Research, 64(11), 1157-1161.

Mardani, A. Nikoosokhan, S. Moradi, M. & Doustar, M. (2018). The relationship between knowledge management and innovation performance. The Journal of High Technology Management Research, 29(1), 12-26.

Najafi-Tavani, S. Najafi-Tavani, Z. Naudé, P. Oghazi, P. & Zeynaloo, E. (2018). How collaborative innovation networks affect new product performance: Product innovation capability, process innovation capability, and absorptive capacity. Industrial Marketing Management.

Ng, P. T. (2009). Relating quality and innovation: an exploration. International Journal of Quality and Innovation, 1(1), 3-15.

Ortega, M. J. R. (2010). Competitive strategies and firm performance: Technological capabilities' moderating roles. Journal of Business Research, 63(12), 1273-1281.

Plagnol, A. C. Rowley, E. Martin, P. & Livesey, F. (2009). Industry perceptions of barriers to commercialization of regenerative medicine products in the UK. Regenerative Medicine, 4(4), 549-559. doi:10.2217/rme.09.21

Racela, O. C. (2014). Customer orientation, innovation competencies, and firm performance: A proposed conceptual model. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 148, 16-23.

Rajapathirana, R. J. & Hui, Y. (2018). Relationship between innovation capability, innovation type, and firm performance. Journal of Innovation & Knowledge, 3(1), 44-55.

Reamer, A. (2003). Technology transfer and commercialization: their role in economic development. www. eda. gov/PDF/eda_ttc. pdf.

Romijn, H. & Albaladejo, M. (2002). Determinants of innovation capability in small electronics and software firms in southeast England. Research Policy, 31(7), 1053-1067.

Teece, D. J. Pisano, G. & Shuen, A. (1997). Dynamic capabilities and strategic management. Strategic Management Journal, 18(7), 509-533.

Thore, S. A. (2012). Technology commercialization: DEA and related analytical methods for evaluating the use and implementation of technical innovation: Springer Science & Business Media.

Tsai, K.-H. (2004). The impact of technological capability on firm performance in Taiwan's electronics industry. The Journal of High Technology Management Research, 15(2), 183-195.

Veugelers, R. (2008).The role of SMEs in innovation in the EU: a case for policy intervention? Review of business and economics, 53(3), 239-262.

Vicente, M. Abrantes, J. L. & Teixeira, M. S. (2015). Measuring innovation capability in exporting firms: the INNOVSCALE. International Marketing Review, 32(1), 29-51.

Walker, R. M. (2004). Innovation and organisational performance: Evidence and a research agenda. Advanced Institute of Management Research Paper.

Yeoh, P. L. & Roth, K. (1999). An empirical analysis of sustained advantage in the US pharmaceutical industry: Impact of firm resources and capabilities. Strategic management journal, 20(7), 637-653.

Zahedi, A. E. Mirghfoori, S. H. & Morovati Sharif Abadi, A. (2018). An integrated map to developing the innovation and commercialization potential of Iranian knowledge-based companies. Cogent Business & Management, 5(1), 1-21.

Zahra, S. A. & Bogner, W. C. (2000).Technology strategy and software new ventures' performance: Exploring the moderating effect of the competitive environment. Journal of business venturing, 15(2), 135-173.

Zahra, S. A. & Nielsen, A. P. (2002). Sources of capabilities, integration and technology commercialization. Strategic Management Journal, 23(5), 377-398.

Zhang, M. & Hartley, J. L. (2018). Guanxi, IT systems, and innovation capability: The moderating role of proactiveness. Journal of Business Research, 90, 75-86.