ارزیابی مدیریت دانش زنجیره تامین در راستای عملکرد زنجیره تامین استراتژیک با تاکید بر نقش بریکولاژ کارآفرینانه و دوسوتوانی عملیاتی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار گروه مدیریت دولتی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران

2 استادیار گروه مدیریت دولتی دانشگاه پیام نور، تهران، ایران

3 کارشناس ارشد مدیریت

10.22034/qjimdo.2023.376499.1547

چکیده

زمینه و هدف: مدیریت دانش زنجیره تامین از مهم ترین منابع رقابتی برای هر سازمان محسوب شده و شرکت هایی که بتوانند هرچه سریع تر دانش را کسب و به مرحله کاربردی برسانند در یک بازار رقابتی، موفق تر خواهند بود.هدف این پژوهش، سنجش مدیریت دانش زنجیره تامین در راستای عملکرد زنجیره تامین استراتژیک با تاکید بر نقش بریکولاژ کارآفرینانه و دوسوتوانی عملیاتی می‏باشد.
روش‌شناسی: پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی و از نظر ماهیت و روش، توصیفی - پیمایشی است. جامعه آماری این پژوهش (1000نفر) کارکنان شرکت‌های کوچک و متوسط استان کرمانشاه بودند.، که با استفاده از جدول مورگان 278 نفر انتخاب شدند.داده های تحقیق از طریق پرسش نامه گرد آوری شد و روایی و پایایی متغیر های به کمک روایی و پایایی همگرا و واگرا،تایید شدند،برای تحلیل داده ها از مدل سازی معادلات ساختاری استفاده شد.
یافته‌ها: تحلیل داده‌های پژوهش نشان داد که مدیریت دانش زنجیره تامین بر عملکرد زنجیره تامین استراتژیک؛ بریکولاژ کارآفرینانه و دوسوتوانی عملیاتی به ترتیب تأثیر قوی، مستقیم و معنی‌دار؛ تأثیر قوی، مستقیم و غیرمستقیم و معنی‌دار؛ تأثیر قوی، مستقیم و معنی‌دار دارد. بریکولاژ کارآفرینانه بر دوسوتوانی عملیاتی تأثیر متوسط، مستقیم و معنی‌دار و همچنین دوسوتوانی عملیاتی بر عملکرد زنجیره تامین استراتژیک تأثیر قوی، مستقیم و معنی‌دار دارد.
نتیجه‌گیری: این مطالعه با در نظر گرفتن مدیریت دانش زنجیره تامین و رفتار بریکولاژ بینش جدیدی در خصوص عملکرد زنجیره تامین و دوسوتوانی عملیاتی ارائه نمود تا شرکت ها بتوانند به عملکرد مطلوبی در این راستا دسترسی داشته باشند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات