تحلیل و ارزیابی اثر سبک رهبری فراگیر در بروز رفتارهای نوآورانه کارکنان با نقش میانجی سلامت روانشناختی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استاد گروه مدیریت بازگانی، دانشگاه لرستان، خرم آباد، ایران

2 دکتری مدیریت منابع انسانی، دانشگاه لرستان، خرم آباد، ایران

3 دانشجوی دکتری مدیریت منابع انسانی، دانشگاه لرستان، خرم آباد، ایران

10.22034/qjimdo.2020.223094.1284

چکیده

زمینه و هدف: سبک رهبری فراگیر با تشویق اعضای گروه موجب طرح ایده‌ها و نظرات کارکنان می‌شود و با مشارکت دادن آنان در بحث‌ها و تصمیم‌گیری‌های سازمانی سبب تحقق ایده‌ها در محیط کاری می‌شود. پژوهش حاضر باهدف تحلیل و ارزیابی اثر سبک رهبری فراگیر در بروز رفتارهای نوآورانه کارکنان با نقش میانجی سلامت روان‌شناختی انجام شد.
روش‌شناسی: این مطالعه از نظر هدف، کاربردی و از لحاظ روش و ماهیت جزء تحقیقات توصیفی- پیمایشی است. برای سنجش متغیرها از پرسشنامه استاندارد استفاده شد که روایی آن به روش محتوایی و پایایی آن با استفاده از آزمون آلفای کرونباخ بررسی و تأیید شد. جامعه آماری تحقیق شامل سازمان‌های دانش‌بنیان استان لرستان بود و طی آن با استفاده از روش نمونه‌گیری در دسترس و با کمک فرمول کوکران تعداد 187 نفر از کارکنان و مدیران آن‌ها به‌عنوان اعضای نمونه انتخاب‌شدند. داده‌ها با استفاده از روش مدل‌سازی معادلات ساختاری و نرم‌افزارهایAmos و SPSS تحلیل شدند.
یافته‌ها: نتایج تحلیل داده‌ها نشان داد که سبک رهبری فراگیر تأثیر مثبت و معناداری در بروز رفتارهای نوآورانه کارکنان و سلامت روان‌شناختی دارد. به‌علاوه تحلیل مسیر غیرمستقیم، نقش میانجی سلامت روان‌شناختی در تأثیر سبک رهبری فراگیر بر بروز رفتارهای نوآورانه کارکنان را تأیید کرد.
نتیجه‌گیری: براساس یافته‌ها می‌توان اذعان داشت که سبک رهبری فراگیر با تسهیم وظایف و مسئولیت‌ها در بین اعضای گروه موجب بازیابی نیروی جوانی کارکنان از طریق افزایش احترام و مشارکت در مسائل سازمان شده و شرایط را برای بیان و اجرای ایده‌های نو مهیا می‌کند.

کلیدواژه‌ها


Akram, T., Haider, M. J., & Feng, Y. X. (2015). The Effects of Organizational Justice on the Innovative Work Behavior of Employees: An Empirical Study from China. Journal of Creativity and Business Innovation, 2, 114–126.
Ali, M., & Yamin, Y. (2020). Examining the role of transformational leadership and entrepreneurial orientation on employee retention with moderating role of competitive advantage, Management Science Letters, 10(2), 313-326.
Ashikali, T., Groeneveld, S., & Kuipers, B. (2020). The Role of Inclusive Leadership in Supporting an Inclusive Climate in Diverse Public Sector Teams, Review of Public Personnel Administration, 40(2), 1-23.
Bagheri, A., & Akbari, M. (2018).The impact of Entrepreneurial Leadership on Nurses' Innovation Work Behavior. Journal of Nursing Scholarship, 50(1), 1-8.
Bawuro, F., Danjuma, I., & Wajiga, H. (2018). Factors Influencing Innovative Behaviour of Teachers in Secondary Schools in the North East of Nigeria, International Electronic Scientific Journal, 3(4), 1007- 1018.
Bolden, R., Petrov, G., & Gosling, G. (2009). Distributed Leadership in Higher Education. Educational Management Administration & Leadership,37(2),257-277.
Carmeli, A., Reiter-Palmon, R., & Ziv, E. (2010). Inclusive leadershipand employee involvement in creative tasks in the workplace: Themediating role of psychological safety.Creativity Research Journal, 22(3), 250–260.
Chao, H., Lien, Y., Kao, Y., Tasi, I., Lin, H & Lien, Y. (2020). Mental Health Literacy in Healthcare Students:An Expansion of the Mental Health Literacy Scale, International Journal Environmental Research and Public Health, 17, 1-15.
Fang, Y. C. (2014). The Influence of inclusive leadership on team performancebased on the mediating role of employees’ self-efficacy Organizational Psychological, 5, 152–161.
Fang, Y., Chen, J., Wang, M., & Chen, Ch. (2019). The Impact of Inclusive Leadership on Employees’ Innovative Behaviors: The Mediation of Psychological Capital, Frontiers in Psychology, 10(3), 1-11.
Fong, M., & Loi, N. (2016). The Mediating Role of Self-compassion in Student Psychological Health, The Australian Psychological Society, 51(6), 1-11.
Francis, L., & Crea, G. (2015). Work-related psychological health andpsychological type: a study among Catholic priestsin Italy, Mental Health, Religion & Culture,18(7), 593-604.
Gallegos, P. V. (2014).The work of inclusive leadership: Fostering authentic relationships, modeling courage and humility, Diversity at work: The practice of inclusion 17(3), 177–203.
Gomes, A., & Teixeira, P. (2014). Stress, Cognitive Appraisal and Psychological Health:Testing Instruments for Health Professionals, Stress and Health, 32, 167-172.
Grefe, S., Sell, M., Filter, B & Christl, A. (2019). Family Functioning and Psychological Health of Children with Mentally Ill Parents, International Journal Environmental Reserch and Public Health, 16(3), 1-12.
Guo, Y., Zhu, Y., & Zhang, L. (2020). Inclusive leadership, leader identification and employee voice behavior: The moderating role of power distance, Current Psychology, 39(2) 1-10.
Hirak, R., Peng, A. C., Carmeli, A., & Schaubroeck, J.M. (2012). Linking leader inclusiveness to work unit performance: the importance of psychological safety and learning from failures. Leadership Q. 23, 107–117.
Iasiello, M., Agteren, J., Keyes, G., & Cochrane, E. (2016). Positive mental health as a predictor of recovery from mental illness, Journal of Affective Disorders, 251, 227-230.
Javad, B. (2018). Positive Psychological States and Innovative Work Behavior: TheRole of Relational Leadership, PhD Thesis, Islamabad University of Pakistan, 29. 1-19.
Javed, B., Abdullah, I., Zaffar, M., Haque, A., & Rubab, U. (2019). Inclusive leadership and innovative work behavior: The role of psychological empowerment, Journal of Management & Organization, 25(4),1-18.
Kessel, M., Kratzer, J., & Schultz, C. (2012). Psychological safety, knowledge sharing, and creative performance in healthcare teams. Journal of Blackwell,21 (2), 147-157.
Leighton, Sh., & Dogra, N. (2014). Defining mental health and mental illness, Nursing in child and adolescent mental health,9(3), 8-21.
Liu, B., Qi, L., & Xu, L. A. (2017). cross-level impact study of inclusive leadership on employee feedback seeking behavior. J. Manag. 14, 677–685.
Liu, Y., Zhu, W., & Zhao, S. M. (2016). Research on the influence of inclusive leadership on the relationship of employment relationship and employees’ active behavior. Manag. Rep. 10, 1482–1489.
Minehart, R., Foldy, E., Long, J & Weller, J. (2019). Challenging gender stereotypes and advancing inclusive leadershipin the operating theatre, British Journal of Anaesthesia, 3(1), 1-7.
Qi, L., Liu, B., Wei, X., & Hu, Y. (2019). Impact of inclusive leadership on employee innovative behavior: Perceived organizational supportasa mediator, Plos One, 14(2), 1-14.
Randel, A. E., Galvin, B. M., Shore, L. M., Ehrhart, K. H., Chung, B. G., Dean, M. A., & Kedharnath, U. (2018). Inclusive leadership: Realizing positive outcomes through belong-ingness and being valued for uniqueness. Human Resource Management Review, 28(2), 190–203.
Randel, A., Galvin, B., Shore, L., Ehrhart, K., Chung, B., Dean, M., & Kedharnath, U. (2017). Inclusive leadership: Realizing positive outcomes throughbelongingness and being valued for uniqueness, Human Resource Management Review,27(3), 1-3.
Riaz, S., Xu, Y., & Hussain, Sh. (2018). Understanding Employee Innovative Behavior and Thriving at Work: A Chinese Perspective, Administrative Sciences, 4(48), 1-14.
Schoonus, R. (2018). Inclusive leadership relationship toinnovative work behavior: the mediating effect of knowledge sharing and the moderating effect of mindfulness, Thesis, Tilburg University,14.
Sun,Y., & Huang, J. (2019). Psychological capital and innovative behavior: Mediating effect of psychological safety, Social Behavior and Personality: An international journal, 47(9),78-93.
Voo, I., Soehod, Kh., Ashari, H., Suleiman, E., Zaidin, N., & Noor, R. (2019). Individual Characteristics Influencing Employee Innovative Behavior with Reward as Moderator in Universiti Teknologi Malaysia, Proceedings of the International Conference on Industrial Engineering and Operations Management, 5(7), 3439- 3450.
Williams, R. (2018). Hypertension and Psychological Health in the 21st Century, Health Science Journal, 12(5), 1-5.
Woods, S. A., Mustafa, M. J., Anderson, N., & Sayer, B. (2018). Innovative work behavior and personality traits Examining the moderating effects of organizational tenure. Journal of Managerial Psychology,33(1), 29–42.
Xiaotao, Zh., Yang, X., Diaz, I., & Yu, M. (2018). Is too much inclusive leadership a good thing? An examinationof curvilinear relationship between inclusive leadership and employees’ task performance, International Journal of Manpower, 5(9), 1-26.
Zhu, J., Xu, S., & Zhang, B. (2020). The Paradoxical Effect of Inclusive Leadership on Subordinates’Creativity, . Front Psychoy, 10(2), 1-8.