مدل اثرگذاری جهت‌گیری کارآفرینی و بازار بر عملکرد شرکت پگاه فارس با توجه به نقش دوسوتوانی نوآوری، ظرفیت جذب و سرمایه انسانی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار، گروه مدیریت دولتی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران

2 کارشناس ارشد مدیریت کسب و کار، گروه مدیریت، دانشگاه پیام‌ نور، تهران، ایران

10.22034/qjimdo.2023.383572.1563

چکیده

زمینه و هدف: در عصر جوامع فراصنعتی، سازمان‌ها به منظور بهبود عملکرد و مزیت رقابتی نه تنها باید بر کیفیت محصولات بلکه باید بر استراتژی‌های مورد استفاده نظیر جهت‌گیری بازار و جهت‌گیری کارآفرینی تمرکز نمایند. هدف پژوهش حاضر، تبیین مدل اثرگذاری جهت‌گیری کارآفرینی و بازار بر عملکرد شرکت پگاه فارس با توجه به نقش دوسوتوانی نوآوری، ظرفیت جذب و سرمایه انسانی است.
روش‌شناسی: پژوهش حاضر از نظر هدف، کاربردی و از نظر نحوه گردآوری داده‌ها از نوع توصیفی- همبستگی است. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه کارکنان شرکت پگاه فارس بود که تعداد 159 نفر طبق فرمول کوکران به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. در این پژوهش از پرسشنامه‌ استاندارد برای گردآوری داده‌ها استفاده شد و آزمون فرضیه‌ها به کمک تکنیک مدل‌یابی معادلات ساختاری انجام شد.
یافته‌ها: بر اساس تحلیل داده‌ها، جهت‌گیری بازار بر ظرفیت جذب و جهت‎‌گیری بازار بر ظرفیت جذب و نوآوری بهره‌بردارانه با تعدیل‌گری سرمایه انسانی تاثیر معناداری دارد. همچنین جهت‌گیری بازار و جهت‌گیری کارآفرینی بر عملکرد شرکت با میانجی‌گری نوآوری بهره‌بردارانه و همچنین جهت‌گیری کارآفرینی بر عملکرد شرکت با میانجی‌گری نوآوری اکتشافی تاثیر معناداری دارد.
نتیجه‌گیری: جامعه آماری پژوهش نمی‌تواند صرفاً با تکیه بر اطلاعات موجود در بازار به کارآفرینی و نوآوری جدید و در نهایت به ارتقای عملکرد خود بپردازد، لذا برای بقا و عملکردی متمایزتر از رقبا، باید علاوه بر استفاده از فرصت‌های موجود در بازار به خلق ایده‌ها و کشف نوآوری بپردازد و همچنین، ظرفیت جذب خود را گسترش داده و به نقش سرمایه انسانی در تقویت این روابط توجه نماید.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


ابراهیم‌پور ازبری، مصطفی و شعبانی مژدهی، صفورا.(1396). بررسی تاثیر بازارگرایی بر عملکرد شرکت با میانجی‌گری دوسوتوانی نوآوری. پژوهش مدیریت منابع سازمانی، 7(3)، 19- 35.
اکبری، مهدی؛ امینی، محمدتقی؛ محمودی میمند، محمد و مرادی، محمود.(1398). طراحی مدل نوآوری دوسوتوان؛ مطالعه‌ای در یک بنگاه چندرشته ای دفاعی. مدیریت نوآوری، 8(3)،77-98.
بهمنی، اکبر؛ غمخواری، سیده معصومه؛ و دیناروند، غلامحسین.(1400). تاثیر راهبردهای مدیریت استعداد بر عملکرد نوآوری با میانجی‌گری گرایش کارآفرینانه و تعدیل‌گری رهبری کارآفرینانه در شرکت‌های دانش بنیان. مدیریت نوآوری در سازمان‌های دفاعی، 4(4)، 143-162.
حسینی، سید محمود و حاجی پور، بهمن.(1387). تبیین روابط ذهنیت مشترک، ظرفیت جذب دانش، نوآوری و انعطاف‌پذیری: شرکت‌های دارویی کشور. فصلنامه مدرس علوم انسانی، 12(4)، 155- 176.
حسینی، مجتبی.(1394). بررسی رابطه بین سرمایه فکری و رضایت شغلی در بانک توسعه تعاون. پایان نامه کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد اسلامی، واحد قشم.
خدایاری، فرانک؛ خدایاری، بهناز و نوری، فاطمه.(1398). بررسی تاثیر جهت‌گیری بازار بر استراتژی‌های نوآوری. مدیریت بازاریابی، 43(1)، 17-30.
صادقی، محمدتقی؛ موحدی سبحانی، فرزاد و رجب‌زاده قطری، علی.(1397). تبیین نقش میانجی فرهنگ‌سازمانی دوسوتوان در ارتباط بین ظرفیت جذب دانش و دوسوتوانی سازمانی. مدیریت فرهنگ سازمانی، 16(4)، 871-898.
صنوبری، محمد.(1388). مقدمه‌ای بر سرمایه انسانی(مفاهیم، ویژگی‌ها و شاخص‌های اندازه‌گیری). دوماهنامه توسعه انسانی پلیس. 6(22)، 119- 136.
طالاری، محمد؛ فلاح، محمدرضا و حسین‌خانی، معصومه.(1400). بررسی نقش جهت‌گیری کارآفرینی در موفقیت محصولات جدید شرکت‌های دانش‌بنیان با تأکید بر بازاریابی دوسوتوان. نشریه تحقیقات بازاریابی نوین، 11(1)، 157-178.
نائیجی، محمدجواد؛ خدابخشی، محمد؛ بیات، فاطمه  و پرهیزگار، زهره.(1401). نقش بازارگرایی و استراتژی‌های نوآوری در عملکرد نوآورانه شرکت‌های ‏دانش‌بنیان. مدیریت نوآوری در سازمان‌های دفاعی، 5(1)، 137-156.
Abbu, H. R. and Gopalakrishna, P.(2021). Synergistic Effects of Market Orientation Implementation and Internalization on Firm Performance: Direct Marketing Service Provider Industry. Journal of Business Research, 125(4), 851-863.
Adams, P., Freitas, I. M. B. and Fontana, R.(2019). Strategic Orientation, Innovation Performance and the Moderating Influence of Marketing Management. Journal of Business Research, 97(1), 129-140.
 Agarwal, S., Krishna Erramilli, M. and Dev, C. S.(2003). Market Orientation and Performance in Service Firms: Role of Innovation. Journal of Services Marketing, 17(1), 68–82.
Al-Awlaqi, M. A., Aamer, A. M. and Habtoor, N.(2021). The Effect of Entrepreneurship Training on Entrepreneurial Orientation: Evidence from a Regression Discontinuity Design on Micro-sized Businesses. The International Journal of Management Education, 19(1), 1-19.
Aljanabi, A.R.A.(2018). The Mediating Role of Absorptive Capacity on the Relationship between Entrepreneurial Orientation and Technological Innovation Capabilities. International Journal of Entrepreneurial Behavior and Research, 24(4), 818-841.
Atuahene-Gima, K. and Ko, A.(2001). An Empirical Investigation of the Effect of Market Orientation and Entrepreneurship Orientation Alignment on Product Innovation. Organization Science, 12(1), 54-74.
Baker, W. E. and Sinkula, J. M.(2007). Does Market Orientation Facilitate Balanced Innovation Programs? An Organizational Learning Perspective. Journal of Product Innovation Management, 24(4), 316-334.
Barney, J.(1991). Firm Resources and Sustained Competitive Advantage. Journal of Management, 17(1), 99–120.
Bicen, P., Hunt, S. D. and Madhavaram, S.(2021). Coopetitive Innovation Alliance Performance: Alliance Competence, Alliance’s Market Orientation, and Relational Governance. Journal of Business Research, 123(4), 23-31.
Boso, N., Story, V.M. and Cadogan, J.W.(2013). Entrepreneurial Orientation, Market Orientation, Network ties, and Performance: Study of Entrepreneurial Firms in a Developing Economy. Journal of Business Venturing, 28(6), 708-727.
Bui, T. T. H., Jambulingam, M., Amin, M. and Hung, N. T.(2021). Impact of COVID-19 Pandemic on Franchise Performance From Franchisee Perspectives: the Role of Entrepreneurial Orientation, Market Orientation and Franchisor Support. Journal of Sustainable Finance & Investment, 14(4) 1-19.
Caseiro, N. and Coelho, A.(2018). Business Intelligence and Competitiveness: the Mediating Role of Entrepreneurial Orientation. Competitiveness Review: An International Business Journal, 28(2), 213-226.
Chathoth, P., Altinay, L., Harrington, R., Okumus, F. and Chane, E.(2013). Co-Production Versus Co-creation: A Process based Continuum in the Hotel Service Context. International Journal of Hospitality Management, 32(4), 11–20.
Chen, H. L. and Hsu, C. H.(2013). Entrepreneurial Orientation and Firm Performance in Non-profit service Organizations: Contingent Effect of Market Orientation. The Service Industries Journal, 33(5), 445-466.
Chou, S. F., Horng, J. S., Liu, C. H., Huang, Y. C. and Zhang, S. N.(2020). The Critical Criteria for Innovation Entrepreneurship of Restaurants: Considering the Interrelationship Effect of Human Capital and Competitive Strategy a Case Study in Taiwan. Journal of Hospitality and Tourism Management, 42(4), 222-234.
Chou, S.-F., Horng, J.-S., Liu, C.-H., Huang, Y.-C. and Chung, Y.-C.(2016). Expert Concepts of Sustainable Service Innovation in Restaurants in Taiwan. Sustainability, 8(8), 739–758.
Ciampi, F., Demi, S., Magrini, A., Marzi, G. and Papa, A.(2021). Exploring the Impact of Big Data analytics Capabilities on Business Model Innovation: The Mediating Role of Entrepreneurial Orientation. Journal of Business Research, 123(4), 1-13.
Covin, J.G. and Miller, D.(2014). International Entrepreneurial Orientation: Conceptual Considerations, Research Themes, Measurement Issues, and Future Research Directions. Entrepreneurship: Theory and Practice, 38(1), 11-44.
Cowden, B. and Tang, J.(2021). Enhancing Entrepreneurial Orientation Research: From Theorizing to Measuring. In Entrepreneurial Orientation: Epistemological, Theoretical, and Empirical Perspectives, 22(4), 69-86.
Davis, J.L., Greg Bell, R., Tyge Payne, G. and Kreiser, P.M.(2010). Entrepreneurial Orientation and Firm Performance: the Moderating Role of Managerial Power. American Journal of Business, 25(2), 41-54.
Engelen, A., Kube, H., Schmidt, S. and Flatten, T.C.(2014). Entrepreneurial Orientation in Turbulent Environments: the Moderating Role of Absorptive Capacity. Research Policy, 43(8), 1353-1369.
Gatignon, H., Xuereb, J.(1997). Strategic Orientation of the Firm and New Product Performance. J. Market. Res. 34(1), 77–90.
Gaur, A.S., Ma, X. and Ding, Z.(2018). Home Country Supportiveness/Unfavorableness and Outward Foreign Direct Investment From China. Journal of International Business Studies, 49(3), 324-345.
Gebauer, H., Worch, H. and Truffer, B.(2012). Absorptive Capacity, Learning Processes and Combinative Capabilities as Determinants of Strategic Innovation. European Management Journal, 30(1), 57–73.
Gellynck, X., Cardenas, J., Pieniak, Z. and Verbeke, W.(2015). Association between Innovative Entrepreneurial Orientation, Absorptive Capacity, and Farm Business Performance. Agribusiness, 31(1), 91-106.
George, B.A. and Marino, L.(2011).The Epistemology of Entrepreneurial Orientation: Conceptual Formation, Modeling, and Operationalization. Entrepreneurship: Theory and Practice, 35(5), 989-1024.
Ghantous, N. and Alnawas, I.(2020). The Differential and Synergistic Effects of Market Orientation and Entrepreneurial Orientation on Hotel Ambidexterity. Journal of Retailing and Consumer Services, 55(2), 1-9.
Gnizy, I., Baker, E.W. and Grinstein, A.(2014). Proactive Learning Culture: a Dynamic Capability and Key Success Factor for SMEs Entering Foreign Markets. International Marketing Review, 31(5), 477-505.
Gupta, V.K. and Batra, S.(2016). Entrepreneurial Orientation and Firm Performance in Indian SMEs: Universal and Contingency Perspectives. International Small Business Journal: Researching Entrepreneurship, 34(5), 660-682.
Hakala, H.(2011). Strategic Orientations in Management Literature: Three Approaches to Understanding the Interaction between Market, Technology, Entrepreneurial and Learning Orientations. Int. J. Manag. Rev. 13(2), 199–217.
Harms, R., Reschke, C.H., Kraus, S. and Fink, M.(2010). Antecedents of Innovation and Growth: Analysing the Impact of Entrepreneurial Orientation and Goal-oriented Management. International Journal of Technology Management, 52(1/2), 135-152.
Harrington, R. J., Hammond, R. K., Ottenbacher, M. C., Chathoth, P. K. and Marlowe, B.(2019). From Goods-service Logic to a Memory-dominant Logic: Business Logic Evolution and Application in Hospitality. International Journal of Hospitality Management, 76(1), 252-260.
Hernandez-Perlines, F., Moreno-Garcıa, J. and Yanez-Araque, B.(2017). Family Firm Performance: the Influence of Entrepreneurial Orientation and Absorptive Capacity. Psychology and Marketing, 34(11), 1057-1068.
Hills, S., Sarin, S.(2003). From Market Driven to Market Driving: an Alternate Paradigm for Marketing in High Technology Industries. J. Market. Theor. Pract. 11(3), 13–24.
Horng, J. S., Liu, C. H. S., Chou, S. F., Tsai, C. Y. and Hu, D. C.(2018). Developing a Sustainable Service Innovation Framework. International Journal of Contemporary Hospitality Management, 30(1), 455–474.
Horng, J.-S., Liu, C.-H., Chou, S.-F., Tsai, C.-Y. and Chung, Y.-C.(2017). From Innovation to Sustainability: Sustainability Innovations of Eco-friendly Hotels in Taiwan. International Journal of Hospitality Management, 63(1), 44–52.
Ibarra-Cisneros, M. A. and Hernandez-Perlines, F.(2020). Entrepreneurial Orientation, Absorptive Capacity and Business Performance in SMEs. Measuring Business Excellence, 24(4), 417-429.
Kandampully, J., Bilgihan, A. and Zhang, T. C.(2016). Developing a People-Technology Hybrids Model to Unleash Innovation and Creativity: The New Hospitality Frontier. Journal of Hospitality and Tourism Management, 29(3), 154-164.
Kava, L. and Didonet, S. R.(2019). The Influence of Market Orientation on Exploration and Exploitation Innovation Strategies ans Organizational Performance. Revista Brasileira de Marketing, 18(1), 1-16.
Kostopoulos, K., Papalexandris, A., Papachroni, M. and Ioannou, G.(2011). Absorptive Capacity, Innovation, and Financial Performance. Journal of Business Research, 64(12), 1335-1343.
Kraft, P. and Bausch, A.(2016). How do Transformational Leaders Promote Exploratory and Exploitative Innovation? Examining the Black Box Through MASEM. J. Prod. Innovat. Manag. 33(6), 687–707.
Kraus, S., Rigtering, J.C., Hughes, M. and Hosman, V.(2012). Entrepreneurial Orientation and the Business Performance of SMEs: a Quantitative Study from The Netherlands. Review of Managerial Science, 6(2), 161-182.
Lane, P.J., Koka, B.R. and Pathak, S.(2006). The Reification of Absorptive Capacity: a Critical Review and Rejuvenation of the Construct. Academy of Management Review, 31(4), 833-863.
Lee, C., Hallak, R. and Sardeshmukh, S. R.(2016). Innovation, Entrepreneurship, and Restaurant Performance: A higher-order Structural Model. Tourism Management, 53(1), 215–228.
Liu, X., Zhao, H. and Zhao, X.(2018). Absorptive Capacity and Business Performance. Industrial Management and Data Systems, 118(9), 1787-1803.
Mariano, S. and Walter, C.(2015). The Construct of Absorptive Capacity in Knowledge Management and Intellectual Capital Research: Content and Text Analyses. Journal of Knowledge Management, 19(2), 372–400.
Musnaini, S.A., Hadiyati, E., Putra, R., Daud, I., Jihadi, M., Wijoyo, H.(2022). Competitive Advantage and Marketing Performance in SMEs :How the Role of Entrepreneurial and Market Orientation?. Design Engineering.4(1), 923-934.
Narver, J. and Slater, S.(1990). The Effect of a Market Orientation on Business Profitability. Journal of Marketing, 54(4), 20-35.
Newman, A., Prajogo, D. and Atherton, A.(2016). The Influence of Market Orientation on Innovation Strategies. Journal of service theory and practice, 26(1), 72-90.
O’Reilly, C., Tushman, M.(2013). Organizational Ambidexterity: Past, Present and Future. Acad. Manag. Perspect. 27(4), 324–338.
Ottenbacher, M., Gnoth, J.(2005). How to Develop Successful Innovation Management. Cornell Hospitality Quarterly, 46(2), 205–222.
Otoo, F. N. K.(2019). Human Resource Management(HRM) Practices and Organizational Performance. Employee Relations: The International Journal, 41(5), 949-970.
Oukil, A., Channouf, N. and Al-Zaidi, A.(2016). Performance Evaluation of the Hotel Industry in an Emerging Tourism destination: The Case of Oman. Journal of Hospitality and Tourism Management, 29(3), 60–68.
Patel, P.C., Kohtam€aki, M., Parida, V. and Wincent, J.(2015). Entrepreneurial Orientation-asexperimentation and Firm Performance: the Enabling Role of Absorptive Capacity. Strategic Management Journal, 36(11), 1739-1749.
Raisal, I., Tarofder, A. K. and Ilmudeen, A.(2021). The Nexus Between Entrepreneurial Orientation and Performance: Enabling Roles of Absorptive Capacity. World Journal of Entrepreneurship, 17(2), 153-166.
Rodgers, S.(2007). Innovation in Food Service Technology and its Strategic Role. International Journal of Hospitality Management, 26(4), 899–912.
Rogo, H. B., Shariff, M. N. M. and Hafeez, M. H.(2018). Investigating the Effect of Entrepreneurship Development on the Relationship between Market Orientation, Total Quality Management and SMEs Performance in Kano. Int. J Sup. Chain. Mgt, 7(2), 107-115.
Schindehutte, M., Morris, M.H., Kocak, A.(2008). Understanding Market-driving Behavior: the Role of Entrepreneurship. J. Small Bus. Manag. 46(1), 4–26.
Spanjol, J., Mühlmeier, S., Tomczak, T.(2012). Strategic Orientation and Product innovation: Exploring a Decompositional Approach. J. Prod. Innovat. Manag. 29(6), 967–985.
Tang, T. W.(2014). Becoming an Ambidextrous Hotel: The Role of Customer Orientation. International Journal of Hospitality Management, 39(1), 1-10.
Tang, T.W., Wang, M., Tang, Y.Y.(2015). Developing Service Innovation Capability in the Hotel Industry. Service Business, 9(1), 97–113.
Tsai, W.(2001). Knowledge Transfer in Intraorganizational Networks: Effects of Network position and Absorptive Capacity on Business Unit Innovation and Performance. Academy of Management Journal, 44(5), 996–1004.
Tuominen, M., Rajala, A. and Möller, K.(2004). Market-driving Versus Market-driven: Divergent Roles of Market Orientation in Business Relationships. Industrial Marketing Management, 33(3), 207-217.
Tzokas, N., Kim, Y.A., Akbar, H. and Al-Dajani, H.(2015). Absorptive Capacity and Performance: the Role of Customer Relationship and Technological Capabilities in High-tech SMEs. Industrial Marketing Management, 47(1), 134-142.
Unger, J. M., Rauch, A., Frese, M. and Rosenbusch, N.(2011). Human Capital and Entrepreneurial Success: A Meta-analytical Review. Journal of Business Venturing, 26(3), 341–358.
Wales, W.J., Parida, V. and Patel, P.C.(2013). Too Much of a Good Thing? Absorptive Capacity, Firm Performance, and the Moderating Role of Entrepreneurial Orientation. Strategic Management Journal, 34(5), 622-633.
Wei, C.L., Ho, C.T.(2019). Exploring Signaling Roles of Service Providers’ Reputation and Competence in Influencing Perceptions of Service Quality and Outsourcing Intentions. J. Organ. End User Comput. 31(1), 86–109.
Wiklund, J. and Shepherd, D.(2005). Entrepreneurial Orientation and Small Business Performance: a Configurational Approach. Journal of Business Venturing, 20(1), 71-91.
Yang, J.-T.(2010). Antecedents and Consequences of Knowledge Sharing in International Tourist Hotels. International Journal of Hospitality Management, 29(1), 42–52.
Zacca, R. and Dayan, M.(2018). Linking Managerial Competence to Small Enterprise Performance within the Dynamic Capability Logic. Journal of Small Business and Enterprise Development, 25(2), 256-276.
Zahra, S. A. and George, G.(2002). Absorptive Capacity: A Review, Reconceptualization, and Extension. Academy of Management Review, 27(2), 185–203.
Zhai, Y.M., Sun, W.Q., Tsai, S.B., Wang, Z., Zhao, Y. and Chen, Q.(2018). An Empirical Study on Entrepreneurial Orientation, Absorptive Capacity, and SMEs’ Innovation Performance: a Sustainable Perspective. Sustainability, 10(2), 314-328.
Zhang, J. A., Edgar, F., Geare, A. and O'Kane, C.(2016). The Interactive Effects of Entrepreneurial Orientation and Capability-based HRM on Firm Performance: The Mediating Role of Innovation Ambidexterity. Industrial Marketing Management, 59(3), 131-143.
Zhou, K. Z., Brown, J. R. and Dev, C. S.(2009). Market Orientation, Competitive Advantage, and Performance: A Demand-based Perspective. Journal of Business Research, 62(11), 1063 -1070.